Jump to content

Saltpatron i oppblåsbar redningsvest

Jon_R

Recommended Posts

På tide å skifte saltpatron i redningsvesten, det er noen år siden sist. Kjøpte noen på Maritim i dag, men holdbarheten syns jeg var vel kort, skulle skiftes allerede i 2023. Er saltpatroner virkelig sånn ferskvare at du må kjøpe nye hvert år og at de datostemples kun for ett år etter at de er produsert? Vet det anbefales å skifte dem en gang i året, men må de virkelig også kjøpes ferske hvert år?

Er det saltpatron på vesten din? Jeg trodde dette var blitt litt gammeldags. Er vel cellulose som brukes i de fleste bobbiner i dag?

Når jeg har kjøpt til våre Baltic-vester har datostemplingen vært to og av og til tre år frem i tid. Jeg bytter på dato, bytter ikke hvert år. 

Man bør bytte på utløpsdato. Om man bruker utløseren/bobbinen etter dette skal man vite hva man gjør. Når det er sagt er jeg usikker på hvor stor andel av oppblåsbare vester som aldri blir vedlikeholdt fordi brukeren ikke aner at dette er nødvendig. 

Jeg har for vane å ta vare på de brukte bobbinene når de byttes ut. Legger de i en lynlåspose om bord for å ha som nødreserve i fall en vest blir utløst og må pakkes om. Neste gang jeg bytter pleier jeg å ta de som har ligger i reserve å slippe de ned i vann. Da har de stått i vestene to-tre år og deretter ligget i reserve i nye to-tre år. Uten unntak har alle sammen gått av i løper av ett sekund etter at de kommer ned i vannet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ove T skrev for 3 timer siden:

När det står 2023 på bobiner köpta nu har dom legat i lager länge

Hei. Skjer det noe med cellulosen når den ligger i forseglet pakning? Jeg trodde de skiftes fordi de har blitt utsatt for luftfuktighet. Jeg har påført min byttedato på bobbinen, og har antatt at den er god som ny når jeg bryter forseglingen. Hver vår åpner jeg vesten, blåser opp blæra (med pumpe for ikke å blåse fuktighet inn), ser at den holder trykket over natten, bytter bobbin om det nærmer seg tre år siden montasje. 

Det er vel to ting som kan svekkes i bobbinen. Det ene er at cellulosen utsettes for fukt. For mye fukt kan medføre at bobbinen løser ut. Det andre er at fjæren som skal trykke på nåla i utløseren mister spenningen slik at den ikke har kraft nok til å punktere patronen. Å lagre bobbinen tørt/forseglet er gunstig for det første men har ingen betydning for det andre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Trengte nye bobbins i fjor. Gikk på lokal Maritim-butikk. Der hadde de nye med 3 år holdbarhet til full pris, og noen med et års holdbarhet. De med et år holdbarhet var på halv pris. Grei deal det. 

Å betale full pris på noen med et års holdbarhet mener jeg blir feil. 

Code0 skrev 1 time siden:

Skjer det noe med metallet i fjæren over tid?

Det kan sikkert andre med bedre metallurgikomperanse enn meg svare på. Men i og med at dette er sikkerhetsutstyr kan jeg tenke meg at produsenten setter datoen «med både belte og bukseseler»

Hei. Slike tabletter skal byttes minst hvert andre år på fritidsbåter og minst hvert år på yrkesfartøy. Det stemmer derfor at datoen et relativt kort på de som selges i butikken. Det kan derfor lønne seg å sjekke datoen før kjøp. Oppleve en gang å kjøpe tabletter som gikk ut samme år. Jeg har også opplevd at folk har puttet i brukte tabletter i pakken, så vær obs. 

Hva er det som skjer med slike tabletter som gjør at de må byttes med jevne mellomrom? Om sommeren ligger vestene tørt og godt inne i salongen i båten, og om vinteren tørt og godt lagret hjemme.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har flere oppblåsbare. Et felt som lyser grønt betyr ok,mens rødt er bytt patron. Må man forholde seg til årstall også?  Jeg bruker alltid flytevest når jeg padler. Siste tiden er jeg blitt litt ustødig så vil ta på redningsvest når jeg skal på dekk i båten. Ustødig=dårlig balanse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...