Jump to content

mariner/mercury 60hk suger ikke bensin ut av forgassere

båtgutten22

Recommended Posts

Hei igjen, hva kan være galt når en mariner/mercury 60hk 19892 forgasser versjon 3 syl 2 takt ikke vil starte, kun med start gass? Renska forgassere flere ganger , en gang i ultralydvasker eller hva det heter. God gnist , kommer bensin opp til forgasser, men vil ikke videre og inn til sylindere. Flottørhøyde er riktig.  Startet en gang , dagen etterpå ville den ikke starte etter jeg hadde skrudd tomgangsskruen halv tørn ut for å gjøre den magere. Kom lite smell ved propellen , røyk ut av begge forgassere også ville dne ikke starte etter det. Har og spruta bensin ut av det lille hullet her. Har manualen til den og. Fått hjelp og tips av mange båtmotormekanikere og mange av de har vært og sett på den. Kjedelig at det skulle hende nå da jeg var veldig ivrig på å komme meg ut på sjøen og teste loppa mi

60131F95-AD92-45DC-8442-D847FF2FA509.jpeg

båtgutten22 skrev On 6.5.2022 at 20.06:

dagen etterpå ville den ikke starte etter jeg hadde skrudd tomgangsskruen halv tørn ut for å gjøre den magere.

Hei, tomgangsskruen regulerer ikke forholdet mellom fet og mager blanding. 

Den regulerer kun spjeldåpning, som igjen bestemmer ditt turtall på tomgang.

Vil generelt råde deg til å starte trådtittel med hvilken motor du har. Slik reglene også klart anbefaler.

Kommentar fra moderator: Redigert

Åpne dreneringsskruene og verifiser at det renner bensin i 20 sek mens du pumper på blærepumpa på bensinslangen til tanken. Hensikten med denne testen er å være sikker på at nåleventilene opererer.

Skrur du ut en blandingsskrue, går det mer bensin gjennom (fetere).

Smell i eksosen tyder på at noe kommer igjennom.

Skru ut tennpluggene og se om det blåser bensindamp ut av hullene. Hold plugger og ledninger langt unna. Får du damp ut, kan det være vann i bensinen. Vann i bensinen vil også sees som perler på tennpluggene. Bensin legger seg jevnt utover. Har du vann tilstede, må alt dreneres. Rødsprit blander vann og bensin og kan være til hjelp.

Bruk godt med pådrag og full choke. Ha godt med strøm om den er elektrisk.

Redigert av paxo (see edit history)

Modell er Mariner 60hk 3 cyl 2 takt . Det smalt en gang . Men ingen livsstegn etter det. Starter kun med start gass når jeg spruter den inni innsuget . Choken fungerer , men det er ikke en choke plate i innsuget , den fungerer på en annen måte , det er et lite hull som ligger in till blokka som forsyner motoren med bensin når du trekker choken opp.

Kan se ut som det er noe krøll på bensin tilførselen der ja.

Regner med at dere har testet at det ikke suges falsk luft.

Så kanskje best å åpne forgasseren og se om alt fungerer som det skal der inne.

Om alle deler er i orden, og fjær og alt er montert riktig, så skal det fungere.

Nå tar jeg utgangspunkt i at forgassere og kompresjon er ok. Høres ut som et vakuum problem. Har du kontrollert reedventilene for irr/brud og at de tetter skikkelig, kan også være simring på veiv men da pleier den og starte men gå ujavnt. Hvis litt dårlig kompresjon etter lagring kan sylindre være helt tørre for olje, ta litt 2takts olje i plugghull og tørn motor rundt litt før du setter i plugger. Ikke vær altfor ivrig med bruk av start gass da du ikke har olje smøring med det.

• 2 uker senere...
båtgutten22 skrev for 15 timer siden:

Hei alle sammen. Prøvd alt. den vil ikke starte ;(

Prøv alt har du ikke. Da kan den aldri ha virket. Åpenbart en feil et sted, men hva?

Alt virket jo bra helt til du justerte blandingen.

Anbefaler en ny runde med gjennomgang av forgasser.

Er alt i orden, starter den garantert.

båtgutten22 skrev 1 time siden:

Jeg har gått igjennom forgasserene og fått andre mekanikere til å se på de. Tennpluggene er helt tørre . Dette er sånn bensinpumpa ser ut

CB047CF9-E67C-409B-BC82-3A94E24A99E3.jpeg

Det er nok en membranpumpe ja. Hvis membran er skadet så vil den ikke klare å levere bensin, og det høres jo ut som et sannsynlig problem ut fra den første posten din. Pumper du med blære på bensinslangen vil du klare å dytte bensin gjennom enveisventilene på pumpesida og til forgasser men den vil ikke klare å pumpe selv. Den drives typisk av trykkpulsene fra veivhus på den ene sida (den som har bare en nippel). Verdt et forsøk å skifte membranen på denne. Den kan se helt fin ut visuelt men likevel lekke.. (BTDT..).

TS. skrev 14 minutter siden:

Bensinpumpa hurtigtester du ved å blåse med munnen i gjennom. Skal være åpen til motoren, og stengt motsatt. 

Før du starter motoren, pumper du pumpa på slangen hard. 

Den testen vil kun avsløre evt utette ventiler i pumpa, ikke om membran er ødelagt? Mulig en kan blåse støtvis i slangen som er koplet til veivsida for å se om pumpa leverer bensin da, men blir nok litt vanskelig å gjøre det helt realistisk.

Fantino skrev for 5 timer siden:

Den testen vil kun avsløre evt utette ventiler i pumpa, ikke om membran er ødelagt? Mulig en kan blåse støtvis i slangen som er koplet til veivsida for å se om pumpa leverer bensin da, men blir nok litt vanskelig å gjøre det helt realistisk.

For å starte motoren holder det å sjekke at det er gjennomløp i pumpa. Da fylles flottørhus og motor skal starte.

Feil på membran forhindrer ikke start, som er problemet her, ikke at motor stopper pga den går tom for bensin.

Redigert av TS. (see edit history)
båtgutten22 skrev Just now:

Hva annet burde jeg sjekke ?

TS. skrev for 4 timer siden:

For å starte motoren holder det å sjekke at det er gjennomløp i pumpa. Da fylles flottørhus og motor skal starte.

Feil på membran forhindrer ikke start, som er problemet her, ikke at motor stopper pga den går tom for bensin.

Hva kan være galt? flottørhus blit fult opp ja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...