Jump to content

Finnmaster T8 pendler fra side til side i sakte fart

StOl

Recommended Posts

Vi har en Finnmaster T8 som er temmelig vinglete i sakte fart 3-8 kn.  Den pendler fra side til side og man må hele tiden gi rorkorreksjon for å holde den noenlunde på kurs.

Det er en Yamaha F300 med std. 3-blads propell.  Har hørt at skifte til 4-blads kan hjelpe.  Noen som har erfaring med dette?

Jeg har samme problemet, og har 2 motorer tilsvarende din, med 4 bladers propeller. Det ble bedre etter jeg byttet fra 3-blader, men er fortsatt til stede. 

Jeg løser det med å installere autopilot. ?

Edit; glemte å skrive

"jeg tror det er veldig vanlig med korte og brede planende båter." 

Redigert av Thomas_h (see edit history)

Hei og takk for at du velger trådtittel med omtanke :thumbsup:

At en må sitte å "gjete" båt er slitsomt. 

Det kan ha mange årsaker:

Luft i systemet på hydraulisk styring

Slark i komponenter i styresystemet

Asymmetrisk skrog 

Om du laster båten baktung så forverres fenomenet på et V-bunn skrog

Om du trimmer opp nesa så så "setter" rompa seg og det forverres

Om det ikke er trangt så er det enkleste å la båten bukte seg av gårde som en huggorm. Gennomsnittet av buktningene er den kursen du ønsker og du slipper mye ratting.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev for 1 time siden:

Om det ikke er trangt så er det enkleste å la båten bukte seg av gårde som en huggorm. Gennomsnittet av buktningene er den kursen du ønsker og du slipper mye ratting.

Jeg er i samme båt som trådstarter, og jeg synest det ser rart ut når jeg ser på kjølvannet til båten. Redd for å bli stoppet av politiet. ?

Regner med det er mange med tilsvarende båter og Autopilot her; klarer autopiloten å holde rett kurs i lav fart? Tenkte å innstallere det snart, men selvsagt ikke bare pga dette. 

Pga drivstoffprisene og litt kortere ferieplaner enn vanlig så tenkte jeg å gå i 7-8 kn hele sommeren. 

Thomas_h skrev 35 minutter siden:

? På grunn avdrivstoffprisene og litt kortere ferieplaner enn vanlig så tenkte jeg å gå i 7-8 kn hele sommeren. 

Bra å tenke på forbruk. Men før du planlegger hele sommeren i 8 knop, så sjekk forbruk/nm. 

Er en oppe i 8 knop så begynner planende båter å grave seg ned, hekkbølgene øker, motstanden øker, forbruk pr nm øker.  Laveste hastighet som båten planer, 18-22 knop, kan ofte gi bedre økonomi enn høy diplasementfart. Lav displasementfart vil riktignok gi god økonomi. 

Sørlandet2 skrev 49 minutter siden:

Men før du planlegger hele sommeren i 8 knop, så sjekk forbruk/nm. 

Er en oppe i 8 knop så begynner planende båter å grave seg ned, hekkbølgene øker, motstanden øker, forbruk pr nm øker.  Laveste hastighet som båten planer, 18-22 knop, kan ofte gi bedre økonomi enn høy diplasementfart. Lav displasementfart vil riktignok gi god økonomi. 

Ja, klar over det. Tenkt å ikke kuppe tråden, men når du først åpnet for det? Brukt en del timer på sjøen i år for å logge i forskjellig fart og forbruk med forskjellige propeller.

Jeg har ca 1 l/nm på lav hastighet (3-5kn), 1,5 i 5-6 kn, 2 l/nm 7-8 og over 8 blir det 3 l/nm. Så stiger det til 3.5 i lav planfart, ned til 2.9 l/nm i 29kn. I 44kn (max) er det ca 4.5 l/nm. 

Så jeg er enten i 7.5 eller 29kn.. men skal bytte propell igjen.. ??..

Men tilbake til tema; grunnen til at jeg har valg 7.5 i stede for 5 er at båten går ganske rett da. ?

Thomas_h skrev for 7 timer siden:

Jeg er i samme båt som trådstarter, og jeg synest det ser rart ut når jeg ser på kjølvannet til båten. Redd for å bli stoppet av politiet. ?

Ikke full, bare lokalkjent! :lol:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

LM 605 skrev On 8.5.2022 at 8.23:

Som Cerberus også sier, er dette helt normalt på denne typen båt, og andre "samme" farkoster uten kjøl. Har vel vært skrevet en del om dette på forumet tidligere. Alle som har en planende båt opplever dette i "snekkefart".

Min Skibsplast Familyship på 19 fot har ikke dette problemet, selv om den definitivt er planende med sine litt over 30 knop (målt til 62 km/t med bil-gps).

Når jeg kjører i snekkefart på rundt 5 knop (og alle andre hastigheter) så er retningsstabiliteten god og det trengs kun små korreksjoner på rattet iblant og kursen er temmelig rett. Dette til tross for at min båt er lastet ganske baktung (ble mye groe ca 5 cm over bunnstoffet, så jeg endret vannlinja etterhvert, og etter det har jeg hektet på en motor til).

Men det nevnes turbulens, og denne båten har en ganske spesiell kjøl. Baugen har jo V-form og videre bakover går det over til kjøl, som så forsvinner gradvis så det er bunn uten kjøl bakerste halvmeteren. Sannsynligvis for bedre retningsstabilitet og mindre avdrift med kjøl, men unngå turbulens til propellen fra kjølen.

Men det kan nok også ha med hvordan man styrer. Jeg satt en gang på i annen båt som vinglet veldig. Det jeg la merke til var at den gikk litt til styrbord, så korrigerte båtfører mye til babord og så gikk båten veldig til babord, som igjen ble korrigert med kraftig sving mot styrbord og slik fortsatte det med voldsom ratting og påfølgende voldsom sving. Jeg har en sterk mistanke om at det ble overkorrigert og at det var årsaken til at det ble sånn slalom. Så jeg spurte om jeg fikk prøve å styre og se om jeg fikk den stabil (tenkte da å bare holde rattet i ro en liten stund og ta små korrektsjoner for å få rett kurs), men eieren ville styre selv.

Med mine planende båter kjører jeg greit og retningsstabilt i sakte fart, også i smale kanaler som feks Hesneskanalen (Grimstad), hvor jeg også har møtt andre båter uten at noen av oss har hatt kontakt med hverken sider eller båter. Men jeg har også sett båter som har så mye slalom der at man bare lurer på når de skal treffe sidene. Kjørte en gang bak en båt der som hadde ordnet en løsning på dette problemet, men glemt en detalj. Der var det 4 personer med båtshaker, foran og bak på begge sider. Problemet oppstod imidlertid når han som std babord bak synes båten kom litt for nærme på babord side og dyttet iherdg ifra for å få båten lenger vekk fra steinkanten. Men når man dytter bakenden mot styrbord så går jo båten enda mer mot babord så han gjorde det jo bare verre for båtføreren som forsøkte å svinge båten mot styrbord.

Har også måttet stoppe opp der pga en som jeg lurte på om kunne være styrmannen på Evergreen. Båten han kjørte stod hvertfall i ro på samme måten i kanalen.

Min Skibsplast er forøvrig også retningsstabil når jeg kjører med 6 hk montert til siden for den store motoren. Også da kun små rattutslag en sjelden gang for å korrigere kursen selv om svingingen kun foregår med en påhengsmotor som ror (motor ikke igang) mens propellen som går rundt ikke svinges.

Slalom skyldes nok ofte dårlig styring av retningen. Jeg tauet en gang en Fjordling HT hvor det satt mange foran og bak var det kun en ca 60 hk som ble vippet opp underveis (sannsynligvis for å ikke streke unødig i vannet). Båten var rett og slett fremtung og med lite til å styre retningen og vinglet voldsomt fra side til side. Jeg bad da dem som ble tauet om å senke motoren for å få bedre retningsstabilitet og da ble kursen raskt veldig rett.

Jeg er klar over hvordan overdrevne rattutslag fungerer, men på rett kurs kan T8-en min pendle h-v uten at det gis noe styreinput. Merker det spesielt godt ettersom jeg gikk rett fra en Ibiza24 som slett ikke hadde dette problemet.  

19 fot skrev for 18 timer siden:

Men det nevnes turbulens, og denne båten har en ganske spesiell kjøl. Baugen har jo V-form og videre bakover går det over til kjøl, som så forsvinner gradvis så det er bunn uten kjøl bakerste halvmeteren. Sannsynligvis for bedre retningsstabilitet og mindre avdrift med kjøl, men unngå turbulens til propellen fra kjølen.

Family ship skroget flater vel ut bakover mot hekken?  

Mitt inntrykk er at dette fenomenet er mest utpreget med dyp v-bunn i hekken og som ligger litt tungt i vannet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vanskelig å bli klok på dette her. Har tidligere hatt 2 Windy 23fc, hvorav den første vinglet voldsomt, mens nummer 2 gikk rett som en strek, begge uten flaps, men nr 1 hadde sp drev og nr 2 hadde dp drev.

Har nå en Draco 2000 Dc med GT skrog (dyp v bunn) og tung V8 med Alpha drev som også går rett som en strek. Denne har forøvrig Smart tabs.

Redigert av Steinaake (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...