Jump to content

Varsellamper mercruiser 1.7dti


ivatho

Recommended Posts

Du finner koblingsskjem som zip'et pdf her: 

 

Om alt svikter, så må det være noe som er felles. Enten brudd på + eller - tilførsel.

Feil i minus-del er ofte årsak når 'alt' svikter.

 

Edit: Hvis du har lyd, men mangler lys i lampene ser det ut som pluss ut fra diode-enhet kan mangle. Da kan feil også ligge på baksiden av lampe-panel.

Er en sikring inni ledningsnettet også, men om den har gått er al dødt.

Dette er utsnitt av koblingsskjema:

Screenshot_20220508-095213_Jottacloud.jpg.0b422347fafa5a12c532322ed0a3ee7c.jpg

 

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 3 uker senere...

Er lampene OK? Ville være merkelig om alle er ødelagt.

Er bare oljetrykk- og temperatur-lampene som tennes med test-bryteren.

Har du spenning i punktet inn til lampene, merket med rød ring?

Her skal du ha 12V når tenning er på.

Lampene skal lyse når andre siden legges til minus, det er dette som skjer i følerne på motoren og test-bryteren.

 

 

 

193187053_Merc1.7Lamper_1.JPG.09ce77188f31cc1a62419914d6ab95b0.JPG

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 1 måned senere...

Henger meg på denne tråden siden jeg hal lignende problem eller tro jeg har det i allefall..

 

Når jeg vrir nøkkelen et hakk så går kun lydalarmen men ingen av lampene lyser.

Når jeg tar lys-testen så lyser kun følgende lamper(markert med piler under) mens resten ikke lyser.

 

image.png.8528fdd4c2134ab95a8e27b41ba5698e.png

 

 

Spørsmålet er da om alle lysene skal lyse opp når du vrir nøkkelen et hakk eller når du tar lys-test eller skal alle lampene lyse ved begge deler?

 

Pærene er forøvrig sjekket og er i orden.

Motor er 1,7 dti Mercury Alpha

Sitter på en Ibiza 21, 2004 modell

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

 

 

 

Redigert av erper (see edit history)
Link to post

Kun oljetrykk og kjølevann som lyser opp ved lampe-test, de to du har merket med pil.

Ladelampe skal lyse når du skrur på "tenning" og slukke først når dynamo lader.

Oljetrykk lyser når du skrur på tenning og slukker når motor går og oljetrykk er over en grense (0,5bar ?). Lydsignal samtidig med alarm for lavt oljetrykk.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Takk Jens.P

 

Da er det rart at oljetrykk og kjølelampen virker ved lystest men ikke når jeg skrur på tenningen. 

 

Hva med vann i drivstoff- lampen? Skulle den lyst opp når jeg skrur på tenningen eller skal denne lyse kun når det faktisk er vann i drivstoff?

 

Dødmannsknappen virker heller ikke.  For motoren går selv om knappen stor på off(er nede)

 

For dersom sensorene som sitter på motoren hadde vært ødelagt så skulle vel lampen(e) ha lyst og varslet om dette?

 

Jeg har printet ut wiring diagram og skal se om det kan være noe som er feilkoblet rett og slett.

 

Noen innspill på hva det kan være gærnt?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
erper skrev On 6.7.2022 at 9.54:

Takk Jens.P

 

Da er det rart at oljetrykk og kjølelampen virker ved lystest men ikke når jeg skrur på tenningen. 

Oljetrykk og lading kommer på ved tenning på, ikke lampe for høy temperatur.  Oljetrykk og temperatur kommer på ved test, usikker på ladelampe.

 

Hva med vann i drivstoff- lampen? Skulle den lyst opp når jeg skrur på tenningen eller skal denne lyse kun når det faktisk er vann i drivstoff?

Denne lyser ikke ved tenning på, heller ikke ved test. Dersom gløding er montert (normalt ikke montert) lyser denne mens det gløder.

 

Dødmannsknappen virker heller ikke.  For motoren går selv om knappen stor på off(er nede)

Fungerer ikke hos meg heller. Bryter er beregnet på å bryte tenning på bensinmotor, motsatt funksjon av det som trengs på diesel.

 

For dersom sensorene som sitter på motoren hadde vært ødelagt så skulle vel lampen(e) ha lyst og varslet om dette?

Ikke nødvendigvis, hvis sensor ikke lukker vil det ikke komme lys.

 

Jeg har printet ut wiring diagram og skal se om det kan være noe som er feilkoblet rett og slett.

 

Noen innspill på hva det kan være gærnt?

Løse ledninger? Dashbord på min Weekender er et skjærereir som er nær umulig å få oversikt over og trang tilkomst. Motorrom er også unormalt trangt. Føler at bare det å ta i det elektriske skaper feil.

 

Virker som problemet er felles for flere lamper, så ville lett etter ting som er felles. Er også en kabelstokk mellom motor og dashbordet, mener det er multiplugg for denne både på motor og i dashbord. Kabelstokk kan ha fått skade. Jeg har ikke opplevd problemer med multiplugger, men kan jo være dårlig kontakt her.

 

Mine tanker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har kommentert i sitatet. :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Ok. Har teste alt bak instrumentene som virker som det skal. Har kontinuitet frem til sokkel mellom instrumentpanel og motor. Men på sokkel fra motorkablene så mangler rett og slett flere pinner. Ser derfor ut som at disse enten aldri har vært koblet til noen gang. Tror derfor som du skrev at det mangler flere av funksjonene fra båten var ny. Rart da at de har alle disse varsellampene påmontert på dashbordet når de aldri skulle vært i bruk. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...