Jump to content

Virkninger av feil propell på fart og turtall - NB840 med KAD 42

Lazyjack

Recommended Posts

Må bare sjekke om jeg tenker riktig. Bakgrunnen er at jeg får midre fart og lavere turtall i forhold til i fjor. Det eneste jeg har gjort er å bytte propell til en ny som skulle være identisk med den gamle. Båten er nystoffet og ren.

Jeg tenker at når jeg ikke oppnår så høyt turtall som i fjor så er den nye propellen for tung, dvs. den har for stor stigning eller for stor diameter.

Men skulle den ikke da gi høyere fart på det turtallet den tross alt klarer å oppnå sammenlignet med samme turtall i fjor?

dieselfan skrev for 1 time siden:

Du må prøve å forstå at uten å dele detaljer så er det klin umulig å svare på dine spørsmål/betraktninger... 

Spørsmålet er av prinsipiell karakter og jeg vil tro det skulle kunne besvares på et prinsipielt grunnlag.  Jeg har ikke mer data utover at det er en B3 F (Fremre) propell til et DP290 D1 drev. 

dieselfan skrev 16 minutter siden:

Har begge propellene samme partnummer? 

Har du målt blad redde? 

Er det samme fabrikat?

Jepp, begge har samme delenummer, er orignal VP og har betegnelsen B3. 
De er i aluminium og om den ene kan være modifisert vet jeg ikke. Jeg har nå tatt noen mål av stigning og diameter så da kan jeg sammenligne når jeg får byttet.

Melder tilbake resultat ila. uka.

Lazyjack skrev for 7 timer siden:

Jeg tenker at når jeg ikke oppnår så høyt turtall som i fjor så er den nye propellen for tung, dvs. den har for stor stigning eller for stor diameter.

Eller at bladarealet er større

Eller at propellen er cuppet

Eller at turboen er i dårligere form i dag, enn i fjor

Eller at dysene har korrodert ila vinteren

Eller at ladetrykket ditt er lavere nå enn i fjor

Eller....

Hypotesen din er veldig forenklet, vi vil gjerne hjelpe men som du ser av min forenklede liste så kan en entydig konklusjon IKKE trekkes uten å ha kontroll på ganske mange andre parametre

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Har du målt blad redde? 

Beklager dårlig korrekturlesning;  "blad redde" er ment å skulle være bladbredde...

dieselfan skrev 22 minutter siden:

Eller at bladarealet er større

Eller at propellen er cuppet

Eller at turboen er i dårligere form i dag, enn i fjor

Eller at dysene har korrodert ila vinteren

Eller at ladetrykket ditt er lavere nå enn i fjor

Eller....

Hypotesen din er veldig forenklet, vi vil gjerne hjelpe men som du ser av min forenklede liste så kan en entydig konklusjon IKKE trekkes uten å ha kontroll på ganske mange andre parametre

Beklager dårlig korrekturlesning;  "blad redde" er ment å skulle være bladbredde...

Men lavt ladetrykk eller slitne dyser ville ikke føre til lavere fart ved samme turtall som i fjor. Og det er det som forvirrer meg. Da står jeg igjen med at det må være at den nye propellen er forskjellig fra den gamle. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Bårdp skrev 2 minutter siden:

Nei enten går båten tyngre i vannet eller så er turtelleren blitt feil.

Båten er lettet noe fra i fjor (mindre vanntank), burde ikke føre til lavere fart. Jeg har to turtellere og de viser likt. Hastighet er dobbeltsjekket med ekstern GPS. Den viser det samme som kartplotteren. Jeg måler GPS-fart på tvers av strømretningen i fjorden. 

Lazyjack skrev 5 minutter siden:

Som jeg skriver har jeg lavere fart ved et bestemt turtall i år enn jeg hadde ved samme turtall i fjor.

Så lenge vi ikke vet om det er 620 omdr eller 3800, eller 4 knop eller 42 så er det ikke mulig å konkludere.

Er hastigheten målt med vanntrykk eller en god gps... ?

Ankriel skrev 6 minutter siden:

Burde være greit og svare på dette. Under samme forutsetninger vil du få høyere fart med en tyngre propell ved samme turtall.

Forutsatt samme effektivitet. Hvis det f.eks. er noe feil med den nye propellen vil båten få lavere toppturtall og lavere fart. Produksjonsfeil, skade eller "kreativ selvmekk" bør ikke utelukkes. (Om propellen er ny, kan siste, men ikke de to andre, utelukkes).

Da var mysteriet med lav fart og lavere turtall løst i forhold til i fjor løst.
 Fikk løftet båten og satte på gammel propell - Samme dårlige fart og turtall:thumbsdown:
Mens båten var oppe la jeg merke til at begge trimplanene stod maks nedover. De har aldri vært helt gode så jeg har ikke kunne brukt dem slik de skal.
Etter litt mekking fikk jeg dem opp i øverste posisjon og da kom både turtall og fart tilbake. Med maks utslag bremser de altså nok til at både fart og turtall reduseres vesentlig.
Takk for alle svar og tips, ikke alltid løsningen ligger der man tror:cool:

Godt at høre du fik løst problemet ?

Og at du skriver hvad du fandt ud af, fordi vi andre også kan lære af det !
Der er desværre en del indlæg herinde, hvor trådstarter aldrig melder tilbage med, hvordan det endte. 

(Nu må jeg vist lige kigge mine egne tråde igennem ?

Redigert av Clasg (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...