Jump to content

forarbeide før teaklakkering

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skal lakkere noe teak (bruker https://www.watski.no/Schooner-750-ml-11AO9?artnr=102990&gclid=EAIaIQobChMItJCTtZLQ9wIVSxV7Ch1M7gO0EAQYASABEgLazvD_BwE)  både massiv og teakfiner, jeg har slipt bort gammel lakk. Teaken er grundig rengjort med såpe (gul ajax) og skyllet godt med rent vann! Bør jeg vaske over med noe annet før jeg lakkerer? Hva med white spirit? Tar imot alle råd og tips med stor takk :smiley:

jeg tørker ut på land....!

0000 skrev for 15 timer siden:

Teaken er grundig rengjort med såpe (gul ajax) og skyllet godt med rent vann! Bør jeg vaske over med noe annet før jeg lakkerer? Hva med white spirit?

Tror ikke Ajax og lignende gjør noe godt for teaken.  Viktig at treverket er helt tørt.

Etter sliping pleier jeg å tørke over med støvklut eller støvsuger for å fjerne støvet. Etter det er det viktig å avfette godt, da teaken er veldig fet naturlig. Aceton fungerer veldig godt.

Tynn lakken godt på de første strøkene (50, 25 og 15%), eller bruk Clipper 1 og 2 som Lars skriver.

Selv er jeg glad i Epifanes teaklakk blank ca 5 strøk, for så å matte over og avslutte med silkematt interiørlakk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...