Paddetorsken Startet 9.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2022 Heihei ? Ved siden av å se på "ny" større båt har jeg også en mindre sak som er utrustet med en Suzuki DT 115 2 takter fra 1998. En kjekk sak som passer båten bra, men som nå gir meg noen små grå. Jeg får rød varsellampe samt alarm under oljekanna i panelet ved ca 3000 omdreininger. Turtallet blir ujevt, nedreguleres og til slutt kubber den om jeg ikke slakker av tidsnok. Den er også noe tungstartet ved kaldstart, men dette har blitt bedre etter skifte av plugger. Jeg har gått over alt av slanger, vannutskiller, skiftet plugger... Prøvde nå desperat med bensintilsetning i håp om at det skulle være så enkelt men neeeeei. Den sviver egentlig fint fra tomgang og opp til nevnte 3000 omdreininger, da starter trøbbelet og alarmen går. Det blinker og piper noe inni granskauen ? Noen formening om hva dette kan være? Jeg er desperat etter råd som kan føre til en løsning ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Hei. Er det slikt instrument du har? (Bilde) Og er det lampen under ‘oil’ som lyser? Om det er så indikerer det feil på oil injektion systemet og motor går i nødmodus, og dermed ikke over 3000 omd. Har forøvrig samme motor på shakesparen min, riktig nok DT140EFI. Men disse er jo like.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Paddetorsken Svart 10.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 (redigert) Det stemmer, akkurat som du beskriver. Er dette noe du har vært borti? Noen tips til hva jeg kan/må sjekke/gjøre? ? Redigert 10.Mai.2022 av Paddetorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 11.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 (redigert) Det kan være oljenivå sensoren, men og oilflow sensor. Så ein bør vel sjekke disse. Er i følge serviceboken ein lite filter inne i den som kan gå tett. Har ikke selv vert borti dette. Men har serviceboken til disse. Den ligger her: Se under Oil injektion Redigert 11.Mai.2022 av Bergsholmen Lagt til link til servicemanual (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Paddetorsken Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 Tusen tusen takk for hjelpen, da har jeg noe å gå etter i dag ?? Sitér dette innlegget Link to post
Paddetorsken Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 (redigert) Oilflowsensor og filter rengjort med store mengder WD-40! Båten har aldri vært så frisk som nå, maler som en katt og går som ei kule. Friskere eksos også ? Må bare få takket så mye for tips og veiledning ?? Redigert 11.Mai.2022 av Paddetorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 11.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 Kanon! Bare kjekt å være til hjelp? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Coven Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 Er dette en tørst og gammeldags motor? Vurderer å kjøpe båt med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 Den er vel på eit vis gammeldags, er Go gammel 2takt motor. Litt avhengig av om det er med EFI eller ikke. EFI (elektronisk innsprøytning) er i utgangspunktet bare forgassere som er byttet ut med annet innsug osv. Selve blokken og konstruksjonen er veldig lik som når den blei lansert rundt 1982? Når eg hadde min (140EFI) på ein Nor-dan 6100 (20fot) så syns ikke eg at den var veldig tørst. Nå har eg den på ein 15,6 Shakespeare, der har den ein veldig lett oppgave så synes ikke den er galen der heller. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.