Jump to content

Alarm turtall 1998 Suzuki DT 115


Paddetorsken

Recommended Posts

Heihei ?

Ved siden av å se på "ny" større båt har jeg også en mindre sak som er utrustet med en Suzuki DT 115 2 takter fra 1998. En kjekk sak som passer båten bra, men som nå gir meg noen små grå. 

 

Jeg får rød varsellampe samt alarm under oljekanna i panelet ved ca 3000 omdreininger. Turtallet blir ujevt, nedreguleres og til slutt kubber den om jeg ikke slakker av tidsnok. Den er også noe tungstartet ved kaldstart, men dette har blitt bedre etter skifte av plugger. 

 

Jeg har gått over alt av slanger, vannutskiller, skiftet plugger... Prøvde nå desperat med bensintilsetning i håp om at det skulle være så enkelt men neeeeei. Den sviver egentlig fint fra tomgang og opp til nevnte 3000 omdreininger, da starter trøbbelet og alarmen går. Det blinker og piper noe inni granskauen ?

 

Noen formening om hva dette kan være? Jeg er desperat etter råd som kan føre til en løsning ??

Link to post

Hei.

Er det slikt instrument du har?  (Bilde)

Og er det lampen under ‘oil’ som lyser?

Om det er så indikerer det feil på oil injektion systemet og motor går i nødmodus, og dermed ikke over 3000 omd.

 

Har forøvrig samme motor på shakesparen min, riktig nok DT140EFI.

Men disse er jo like..

D06E2BF0-19EF-40D0-A310-12FA34A0A646.jpeg.fa614e459ab88fee8f6507b45ed16f63.jpeg

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Det kan være oljenivå sensoren, men og oilflow sensor.

Så ein bør vel sjekke disse.

Er i følge serviceboken ein lite filter inne i den som kan gå tett.

 

Har ikke selv vert borti dette.

Men har serviceboken til disse.

Den ligger her:

Se under Oil injektion 

 

 

Redigert av Bergsholmen
Lagt til link til servicemanual (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Kanon!

Bare kjekt å være til hjelp?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
  • 2 måneder senere...

Den er vel på eit vis gammeldags, er Go gammel 2takt motor.

Litt avhengig av om det er med EFI eller ikke.

EFI (elektronisk innsprøytning) er i utgangspunktet bare forgassere som er byttet ut med annet innsug osv.

Selve blokken og konstruksjonen er veldig lik som når den blei lansert rundt 1982?

 

Når eg hadde min (140EFI) på ein Nor-dan 6100 (20fot) så syns ikke eg at den var veldig tørst.

Nå har eg den på ein 15,6 Shakespeare, der har den ein veldig lett oppgave så synes ikke den er galen der heller.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...