Downwind Startet 10.Mai.2022 Del på Facebook Startet 10.Mai.2022 Jeg har en seilbåt med Volvo Penta 2030, og en dieseltank på 100 liter. Normalt fyller jeg diesel 2 til 3 ganger pr. sesong. Jeg har skiftet begge filtrene hvert år, og aldri hatt noen problemer med tilførsel av diesel til motor. Jeg har heller ikke sett noe vann i vannutskilleren på forfilteret. Er det da nødvendig å skifte filtrene hvert år? På grunn av plassering og tilgang på motor er den en drittjobb ! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 Downwind skrev for 3 timer siden: Jeg har skiftet begge filtrene hvert år, og aldri hatt noen problemer med tilførsel av diesel til motor. Jeg har heller ikke sett noe vann i vannutskilleren på forfilteret. Er nok veldig vanskelig å gi deg et fasit svar... Først, nå vet vi jo ikke hvor mange år du har gjort som du beskriver, men du har nok gjort kloke valg til nå, og derfor unngått problemer. Noe som er litt "urettferdig" er at det skal bare en "drittfylling" til for å få inn masse shit, dieseldyr og vann, i systemet ditt. Det vannet du ser i utskilleren din er en ting men dersom fyllestasjonen har "bekjempet" dieseldyr med lurium, eller du selv, eller forrige eier, har fylt lurium på tanken, da hadde jeg ikke hoppet over filterbytter. Det vannet jeg ville vært mest mest bekymret for er det som emulgatorer smuggler forbi grovfilter og i en viss grad finfilter. Det kan ved vinterlagring felles ut i dieselpumpe og andre ømtålelige steder. Om du fyller på steder de har seriøs standard på tankene og ikke'no lurium på din tank, så forstår jeg at du tenker at det kan være rom for å jompe over innimellom. Dersom din båt er utstyrt med filtre med stor kapasitet i forhold til det din motor forbruker så tenker du kanskje at du har mange marginer på din side.. Men jomper du, så håper jeg at du har relativt nylig rengjort tank, og at du holder øye med den. Du har et ekstra "driftssystem" i din båt (seil), noe som gjør deg mindre sårbar i mange situasjoner. Selv har jeg ingen backup og tar ingen sjanser. Men så er jeg heldig å ha god/meget god tilgang til filtre i mine båter, så jeg har ingen god grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 (redigert) https://www.maritim.no/filter-drivstoff-17-502-02\. 159 kr. Er det noe å tenke på?. Jeg bytter mitt hvert år. Av og til er det unødvendig, og av og til er det nødvendig. I år fant jeg nesten 1dl vann fordelt på vannutskiller og dieselfilter:S. Reserve må man også ha. Jeg er forsåvidt så heldig at mitt dieselfilter er lett å bytte. 10 min jobb inkludert lufting. Som Dieselfan påpeker så skal det ikke så mye til for å få vann, møkk og dieseldyr hvis du fyller på "feil" sted. Videre kan ting svikte. Pakning på fyllelokk til dieseltank fks. Jeg er av den typen som ikke vil ha noe trøbbel i ferien og tar alle "møkkajobber" før sesongen for sikkerhets skyld. Vil ikke at tekniske problemer skal stjele verdifull ferietid. Redigert 10.Mai.2022 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 Takk for påminnelsen, det er vel en to-tre år siden sist for min del. Så det er nok på tide med nytt filter snart. Men etter at jeg rengjorde tanken for en del år siden har jeg egentlig aldri hatt mye dritt i filtrene. Så det føles ikke farlig å utsette litt. Som dieselfan sier, møkkete diesel kan du få på tanken når som helst. Uansett om filteret er nytt eller gammelt. Jeg har heller ikke trengt å bekymre meg for vann eller dieseldyr siden jeg har brukt Hammerdown de siste 16-17 årene. Men nå er den jo gått ut av produksjon, så da fortsetter jeg ubeskyttet. Satser på at det også går bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 index skrev 56 minutter siden: etter at jeg rengjorde tanken for en del år siden har jeg egentlig aldri hatt mye dritt i filtrene. det der med preventivt vedlikehold er nok mye smartere en mye annet... det er bare det at det er så vrient å bevise... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 Monter en vakuummåler før fødepumpen, så ser du status på grovfilteret og får en indikasjon når det begynner å nærme seg tid for skifte. Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 Har samme motor som deg, bytter hvert annet år. Sjekker selvsakt forfilter årlig. Bruker ca. 400 liter i året. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 Vittig skrev for 7 timer siden: I år fant jeg nesten 1dl vann fordelt på vannutskiller og dieselfilter: Min far har lært meg mye. Noe av det viktigste han har lært meg er at når noe går galt er det andre jeg skal gjøre å fikse det som er galt, feks å drenere vann fra vannutskiller. Det første jeg skal gjøre er å finne ut hvorfor det gikk galt for å kunne forhindre at det skjer igjen. Jeg håper du har brukt litt tid på å spekulere på hvor 1 dl i vannutskiller/filter kommer fra, og om det fremdeles kan være vann på steder vann er uønsket. Som feks i dieseltanken(e). Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lurvetass Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 Undrer meg litt over hvorfor så mange skal lage seg andre serviceintervaller enn det som foreskrives fra produsentene for å spare noen hundrelapper. Vi har en motor og den bør i hvertfall ikke stoppe fordi jeg ikke har tatt service. Uhell underveis med dårlig diesel er vanskelig å gardere seg mot, men service kan jeg sørge for blir gjort. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
index Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 lurvetass skrev 24 minutter siden: Undrer meg litt over hvorfor så mange skal lage seg andre serviceintervaller enn det som foreskrives fra produsentene for å spare noen hundrelapper. For min del har det ingenting med hundrelappene å gjøre. Mer det at jeg bruker båten hver dag, men til korte turer. Og det er alltid drittvær når jeg har planlagt skifte. Men jeg har jur på tanken, og tenker at når jeg ikke får vann eller dritt der skal det ikke være noe i filteret heller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Downwind Svart 10.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 (redigert) Dette har ingen ting med økonomi å gjøre, lurvetass. Prisen på filtrene er en bagatell i båtens årlige driftsutgifter. Dette dreier seg om en oppgave hvor tilgjengelighet gjør det til en jobb du gjerne gjør annet hvert år hvis det ikke reduserer driftssikkerhet. Redigert 10.Mai.2022 av Downwind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 (redigert) Har en kompis som satte inn nyoverhalt kad32 i fjor. Toppet tanken med 400 l diesel i des. Starta opp motor i jan. Stanset. For en uke siden tømte vi tank for diesel og i bunn var det 5 liter med vann. Defekt pakning til påfyllingslokk. Så ting skjer hele tiden... Så dette er det ingen fasit på. Redigert 11.Mai.2022 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 (redigert) Martine29 skrev 27 minutter siden: Så ting skjer hele tiden... Så dette er det ingen fasit på. Ja det er nok riktig det. Det blir som med jevne mellomrom å sjekke lufttrykket i dekkene på bilen. Det hindrer ikke at man plutselig kan punktere. Men det betyr ikke at det er like greit å bare drite i det, og kjøre rundt med feil lufttrykk. Redigert 11.Mai.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Jannmar skrev 16 minutter siden: Men det betyr ikke at det er like greit å bare drite i det, og kjøre rundt med feil lufttrykk. Usaklig. Det betyr heller ikke at man driter i det om man sjekker annenhver uke i stedet for ukentlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 (redigert) index skrev 11 minutter siden: Usaklig. Det betyr heller ikke at man driter i det om man sjekker annenhver uke i stedet for ukentlig. ?? Er det noen som har sagt det?? Redigert 11.Mai.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-utgave-nr-3-2/vakuummaler-sjekker-dieselfilteret/680860 dette brukes på yrkesbåter og meg bekjent er den eneste måten å vite tilstand på filter. Vann kan man se v drenering men dritt kan ihvertfall ikke jeg se. så, enten skaff deg måler eller så bytter du iht serviceintervall for din motor. Er min mening, og slik jeg praktiserer det. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Med seilbåt og 100liter forbruk i året hadde jeg utsatt det til annet hvert år. Dette er tross alt ikke driftskritisk fremdrift, slik det er på en enmotores motorbåt og 100 liter gjennomstrøming bruker ikke opp filter på en sesong, og filterbytte er ingen garanti mot fylling av dårlig kvalitet uansett. Og så hadde jeg vurdert ombygging til forfilter som kanskje var enklere å bytte. Evt dobbelt, så du kan switche hvis det første går tett. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Vittig Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 On 5/10/2022 at 9:13 PM, Brigg said: Jeg håper du har brukt litt tid på å spekulere på hvor 1 dl i vannutskiller/filter kommer fra, og om det fremdeles kan være vann på steder vann er uønsket. Som feks i dieseltanken(e). Din far høres ut som en fornuftig mann. Jeg har selvfølgelig gjort spekulasjoner og planlagt tiltak. Lekkasjen kommer nok fra en sliten pakning på lokk til dieselfylling. Løsning blir å bytte dekksforskruvningene da disse har sett bedre dager. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 index skrev On 10.5.2022 at 21.55: For min del har det ingenting med hundrelappene å gjøre. Mer det at jeg bruker båten hver dag, men til korte turer. Og det er alltid drittvær når jeg har planlagt skifte. Det er enkelt se i manualen. Forden sier 150 timer eller årlig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Roger jo skrev for 4 timer siden: Det er enkelt se i manualen. Forden sier 150 timer eller årlig. Min motor kommer fra en bil, og manualen sier 20.000 km intervall. Så da blir det vel en 3-400 timer det da😁 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Det at trådstarter sitt filter er utilgjengelig, tilsier for meg at jeg heller ville byttet det i ro og mak, forebyggende. Ville også sett på muligheten til å gjøre det enklere. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Downwind skrev On 11.5.2022 at 0.39: Prisen på filtrene er en bagatell i båtens årlige driftsutgifter. Dette dreier seg om en oppgave hvor tilgjengelighet gjør det til en jobb du gjerne gjør annet hvert år hvis det ikke reduserer driftssikkerhet. Hvor mye arbeid er det å flytte filterholder til et sted det er enkelt å komme til? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 (redigert) index skrev for 11 timer siden: Min motor kommer fra en bil, og manualen sier 20.000 km Når en bil motor kommer i båten er det en båtmotor og de manualene til båtmotorer jeg har sett sier 150 / 200 timer eller årlig. Redigert 14.Mai.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lurvetass Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 Downwind skrev On 11.5.2022 at 0.39: Dette har ingen ting med økonomi å gjøre, lurvetass. Prisen på filtrene er en bagatell i båtens årlige driftsutgifter. Dette dreier seg om en oppgave hvor tilgjengelighet gjør det til en jobb du gjerne gjør annet hvert år hvis det ikke reduserer driftssikkerhet. Poenget mitt var også viktigheten av å ikke gamble med driftssikkerhet og ikke økonomi. Det at filtre er trangt plassert og vanskelig å skifte er ikke vanskelig å være enig i er et problem, men skal det avgjøre serviceintervallet? Alle serviceintervaller jeg har hørt om både for bil og båtmotorer foreskriver et hvist antall timer eller km eller hvert år. Jeg har ikke kunnskap om hvordan filter gradvis tetter seg med små partikler og hvordan filterinnsatsen påvirkes av drivstoffet over lengre tid. Og at jeg da skal kunne vurdere dette på egenhånd tar ikke jeg sjansen på, nei da følger jeg produsentens serviceintervall og gjør det jeg kan for et sikkert båtliv. Forslaget over her om å sette inn en måler for å se hvordan trykket endrer seg i fuelsystemet høres mer fornuftig ut enn å ta vurderingen sjøl uten. Men usikker. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Jens_P Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 Det som primært avgjør når det er behov for å bytte filter er mengde diesel som har passert gjennom det og hvor uren denne dieselen var. Om motor går 30-50 timer og det forbrukes 100-300 liter i sesongen kan filterene trygt stå 2-3 år mellom hvert skifte. Jokeren er om det kommer vann i større mengder i drivstoffet, da ville jeg bytte filter samtidig med at vannet fjernes. Familiens båter har hatt dieselmotorer siden 1962 og vi har praktisert dette regimet med filterskift med 2-3 års mellomrom uten problemer. Basert på motorer med moderat forbruk og ikke altfor mange driftstimer pr. sesong. Til sammenligning hadde min forrige diesel-bil long-life service intervall på 30.000 km eller 2 år. Ikke spesifisert noe filterskift på denne mellom service. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.