Jump to content

Hente båt Stavanger til Sandefjord

Albertine

Recommended Posts

Hei, jeg skal muligens hente båt i Stavanger, og kjøre den til Sandefjord iløpet av uka. Båten er 38 fot og marsjer fint i 23 knop. Er det noen som har en kvalifisert værprognose på hvordan været har vært i det siste, og om det er mulig å gjennomføre en sånn tur denne uka? Foreløpig ser det jo litt ruskete ut kanskje?

Tok den turen for mange år siden. Fyttirakkern. Værmeldingen sa 5m/s synkende til 3, men mente 3 stigende til 15.

Vi beregnet ca 12 timer, pluss tanking. Vi brukte en uke. Bølger opptil 8 meter. Heldigvis aldri mer.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Jeg gikk den turen (eller Bergen til lillesand og tilbake) i fjor sommer.

Nå er det sikkert forskjellig vær fra da til nå ?, men jeg opplevde at det var ok rundt tananger til litt forbi Egersund, og når jeg nærmet meg farsund, lista og Lindesnes ble bølgene litt ubehagelig bratte, og kom til tider fra alle kanter. Men jeg gikk alt for nærme land. Jeg fulgte noen andre. 

Så gikk jeg utaskjærs ved mandal og derfra roet det seg. 

Jeg bruker bølgevarsel på Barentswatch. Det stemte relativt bra. Jeg har litt mindre båt, jeg for min del satt grensen på 1.5m hs og 10 m/s på meldingen. Da har jeg litt å gå på. 

En ting jeg la mer vekt på var retningen på strøm og bølger og lengden på bølgene. Det er skikkelig ubehagelig å gå i motsjø. 

Lykke til på turen. 

TrikkerN Lønning skrev for 6 timer siden:

Med den farten kan man utnytte værvinduene.

Når tenker du å reise?? 

Tanken er å dra i morgen ettermiddag, eller så fort det lar seg gjøre. Ser det er meldt 6-8 ms sørlige vinder.  Litt interessert i å vite om andre som har erfaringer på vær ol på strekningen. Ukjent farvann for meg 

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Jeg gikk den turen (eller Bergen til lillesand og tilbake) i fjor sommer.

Nå er det sikkert forskjellig vær fra da til nå ?, men jeg opplevde at det var ok rundt tananger til litt forbi Egersund, og når jeg nærmet meg farsund, lista og Lindesnes ble bølgene litt ubehagelig bratte, og kom til tider fra alle kanter. Men jeg gikk alt for nærme land. Jeg fulgte noen andre. 

Så gikk jeg utaskjærs ved mandal og derfra roet det seg. 

Jeg bruker bølgevarsel på Barentswatch. Det stemte relativt bra. Jeg har litt mindre båt, jeg for min del satt grensen på 1.5m hs og 10 m/s på meldingen. Da har jeg litt å gå på. 

En ting jeg la mer vekt på var retningen på strøm og bølger og lengden på bølgene. Det er skikkelig ubehagelig å gå i motsjø. 

Lykke til på turen. 

Takker for informasjon. Så du tenker 1,5 m og 10 m/s er ok å gå ut rundt Jæren og lista? Noen spesielle vindretningen som er værre enn andre?

Heisann!

Det er bare å glede seg til en fantastisk tur!

Hvilken båt er det du skal hente?

Når du går fra Stavanger så går du langt ut på Jærens rev. Jo lenger ut jo bedre. Det gjelder ved vind som går mot land fra sørvest. Dybdeforholdene langs land gir svært ubehagelig sjø og fare for grunnstøting hvis du går for nærme land. 
Så går du inn til Egersund og kjører gjennom der. Kjekt med en liten pause der også. Bunkring er veldig greit i Egersund ,skjønt litt dyrt. 
Når du skal runde Lista og Lindesnes er du igjen nødt til å hensyntagen vind. Det er et område som skal respekteres. Her møtes strømmer fra tre retninger og gir svært ubehagelige forhold ved mye vind. 
Har su god tid er det flere flotte steder å gå innom på veien. Skal se om jeg får lagt ut noen forslag til ruter. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Solbris II skrev 7 minutter siden:

Heisann!

Det er bare å glede seg til en fantastisk tur!

Hvilken båt er det du skal hente?

Når du går fra Stavanger så går du langt ut på Jærens rev. Jo lenger ut jo bedre. Det gjelder ved vind som går mot land fra sørvest. Dybdeforholdene langs land gir svært ubehagelig sjø og fare for grunnstøting hvis du går for nærme land. 
Så går du inn til Egersund og kjører gjennom der. Kjekt med en liten pause der også. Bunkring er veldig greit i Egersund ,skjønt litt dyrt. 
Når du skal runde Lista og Lindesnes er du igjen nødt til å hensyntagen vind. Det er et område som skal respekteres. Her møtes strømmer fra tre retninger og gir svært ubehagelige forhold ved mye vind. 
Har su god tid er det flere flotte steder å gå innom på veien. Skal se om jeg får lagt ut noen forslag til ruter. 

Hei Solbris og takk for svar? Jeg skal hente en Fairline Phantom 38 til ny hjemhavn og ny eier (meg?) hvis alt er så bra som foreskrevet på forhånd. Takker så mye for tips og setter stor pris på om du legger ut ruteforslag?? Jeg har i utgangspunktet frem til 17 mai på turen, men madammen burde være hjemme til jobb på mandag, så jeg hadde håpet vi skulle rekke å komme til Sandefjord på søndag. Hva tenker du og evt andre om været som er meldt de neste dagene? Bør det kunne la seg gjennomføre? Ny båt og ukjent farvann er både spennende og litt skummelt.

Vinden er økende frem til fredag. Jeg hadde ventet til lørdag med å gå slik vindprognosen er nå. 
Det har ingen hensikt å utfordre skjebnen i ny og ukjent båt med det været som står inn fra vest sørvest. Båten tåler det. Men det blir alt annet enn behagelig!

Det er mye bedre å la dette bli en god første opplevelse med båten og ha en trygg sikkerhetsmargin å gå på. 
Last ned appen KystVær om du ikke allerede har den. Der får du sanntids oppdatering på utsatte steder. 

Mvh

Chilli Solbris

Det jeg synes var litt stress med å planlegge den turen var å få et greit værvindu på HELE turen, og ikke bare komme seg f.eks til Egersund, eller Farsund. Men dette var pga jeg sendte familien med buss, da en 2-åring ikke klarer å holde fokus i 6-8 timer. :-) Dere kan dele det litt opp, selv om dere ønsker å være framme til mandag. 

Sitter å ser på værmeldingene og leker Eli Kari og hvis vi antar at dere går på Lørdag som Solbris foreslår over: 

Vinden er veldig fordelaktig på dette tidspunktet stort sett hele veien (mellom 3-->11m/s). Du har vinden i ryggen stort sett hele tiden. Unntaket er vind fra vest fra Tanager til du kommer til Bryne/Varhaug. På sørlandet har du fralandsvind frem til lunsj søndag, og så øker det litt på fra sør en stund før det roer seg litt. 

Strømvarslet dekker ikke frem til Lørdag, men fredag har du også strøm i ryggen hele veien frem til Lillesand. 

Så Bølger; 

Lørdag morgen; Ut fra Stavanger mot Egersund vil du få bølger fra vest på ca 2 meter signifikant, med periode på ca 7s. Bølgene inn på siden, og dønninger forfra frem til Varhaug. 

Du har stort sett bølger over 1.5 m signifikant hele veien fra Tananger til Mandal før kl 17 på lørdag. Etter det så faller det ned mot 0,5 på søndags formiddag. 

Du har en mye større og tynge båt, og de er laget for mye være forhold enn dette, men det blir det ikke alltid så behagelig tur. Jeg tror noen med tilsvarende båt må svare på hvordan det føles med 2 meter signifikant bølger.  

Jeg ville nok ventet til lørdags ettermiddag å gått så langt dere rekker. F.eks Egersund, Farsund, Korshavn. 

Stavanger til Farsund er ca 100nm, og tar deg bare 5 timer. 

MEN, du må sjekke Windy.com og f.eks Barentwatch når det nærmer seg. 

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/customroute/-638298588

Hvis du tenker på å gå ut i dag ser meldingen slik ut fra Stavanger til Farsund med avgang kl 14; 

(vind å bølgene kommer inn forfra eller fra siden hele tiden)

image.png.e34e745cef22a9be17aee8ab801abf59.png

Hilsen "Eli-Kari" 

PS!! er ikke metrolog, bare amatør så ta dine egne valg. :-)

siste tips fra meg, så skal jeg være stille:giggle:; hvis båten er klar i dag, kan der ta en tur ut i Boknafjorden og teste forholdene og hvordan båten oppfører seg.

Derfra kan dere ta turen til Skudeneshavn (veldig fint der) eller gå tilbake til Stavanger hvis det ikke fristet med mer bølger. (Jeg har gått Boknafjorden i en del mer enn 2 meter, da den er så kort går det greit.) 

Solbris II skrev for 1 time siden:

Hvilken kartapp bruker du?

Navionics eller C-map?

Hva slags kart og kartplotter finnes ombord?

Jeg bruker Navionics på pad. I båten står en Onwa plotter men usikker på hvilke kart som er der enda. 

Skalv du ha C-map får du snakke med meg!
Jeg skal få lagt inn noen forslag fra NAvionics til deg.

Mvh

Chilli Solbris

Send meg en melding på messenger så får jeg sendt deg flere ruter som du da skal kunne legge inn i Navionics appen.
Hvordan ser det ut med tanke på avreise?
Om dere har god tid og været er bra er det et par steder jeg ville stoppet på underveis mellom Egersund og Lista og Lindesenes.
Og derdra og videre til Sandefjord er det jo snakk om perle etter perle........

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Thomas_h skrev for 12 timer siden:

Det jeg synes var litt stress med å planlegge den turen var å få et greit værvindu på HELE turen, og ikke bare komme seg f.eks til Egersund, eller Farsund. Men dette var pga jeg sendte familien med buss, da en 2-åring ikke klarer å holde fokus i 6-8 timer. :-) Dere kan dele det litt opp, selv om dere ønsker å være framme til mandag. 

Sitter å ser på værmeldingene og leker Eli Kari og hvis vi antar at dere går på Lørdag som Solbris foreslår over: 

Vinden er veldig fordelaktig på dette tidspunktet stort sett hele veien (mellom 3-->11m/s). Du har vinden i ryggen stort sett hele tiden. Unntaket er vind fra vest fra Tanager til du kommer til Bryne/Varhaug. På sørlandet har du fralandsvind frem til lunsj søndag, og så øker det litt på fra sør en stund før det roer seg litt. 

Strømvarslet dekker ikke frem til Lørdag, men fredag har du også strøm i ryggen hele veien frem til Lillesand. 

Så Bølger; 

Lørdag morgen; Ut fra Stavanger mot Egersund vil du få bølger fra vest på ca 2 meter signifikant, med periode på ca 7s. Bølgene inn på siden, og dønninger forfra frem til Varhaug. 

Du har stort sett bølger over 1.5 m signifikant hele veien fra Tananger til Mandal før kl 17 på lørdag. Etter det så faller det ned mot 0,5 på søndags formiddag. 

Du har en mye større og tynge båt, og de er laget for mye være forhold enn dette, men det blir det ikke alltid så behagelig tur. Jeg tror noen med tilsvarende båt må svare på hvordan det føles med 2 meter signifikant bølger.  

Jeg ville nok ventet til lørdags ettermiddag å gått så langt dere rekker. F.eks Egersund, Farsund, Korshavn. 

Stavanger til Farsund er ca 100nm, og tar deg bare 5 timer. 

MEN, du må sjekke Windy.com og f.eks Barentwatch når det nærmer seg. 

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/customroute/-638298588

Hvis du tenker på å gå ut i dag ser meldingen slik ut fra Stavanger til Farsund med avgang kl 14; 

(vind å bølgene kommer inn forfra eller fra siden hele tiden)

image.png.e34e745cef22a9be17aee8ab801abf59.png

Hilsen "Eli-Kari" 

PS!! er ikke metrolog, bare amatør så ta dine egne valg. :-)

Tusen takk for meget utfyllende informasjon, det kommer godt med. Vi prøvde oss litt i boknafjorden som du sa, men det var litt ruskete så vi gikk ikke sørover i dag. Ser ikke ut som vi kommer oss avgårde før lørdag kanskje, men vi kikker hele tiden og rr klar for å gå på kort varsel.

Solbris II skrev for 3 timer siden:

Send meg en melding på messenger så får jeg sendt deg flere ruter som du da skal kunne legge inn i Navionics appen.
Hvordan ser det ut med tanke på avreise?
Om dere har god tid og været er bra er det et par steder jeg ville stoppet på underveis mellom Egersund og Lista og Lindesenes.
Og derdra og videre til Sandefjord er det jo snakk om perle etter perle........

Når det gjelder avreise så gikk vi ikke sørover i dag. Dagen ble brukt til en grundig gjennomgang av båten med en meget hyggelig selger. Så det ble kjøp, og vi er veldig fornøyd foreløpig ihvertfall! Nå ligger vi trygt fortøyd i vestlandsvær, med vind og regn utenfor, men varmt og godt i båten. Vi gleder oss til å ta fatt på turen hjemover, men tar ingen sjanser i ny båt og ukjent farvann. Sendte deg melding her på båtplassen, men du mente kanskje FB? 

Albertine skrev 7 minutter siden:

Når det gjelder avreise så gikk vi ikke sørover i dag. Dagen ble brukt til en grundig gjennomgang av båten med en meget hyggelig selger. Så det ble kjøp, og vi er veldig fornøyd foreløpig ihvertfall! Nå ligger vi trygt fortøyd i vestlandsvær, med vind og regn utenfor, men varmt og godt i båten. Vi gleder oss til å ta fatt på turen hjemover, men tar ingen sjanser i ny båt og ukjent farvann. Sendte deg melding her på båtplassen, men du mente kanskje FB? 

Har vært på jobb i kveld. Litt mye å gjøre til tider?

Har sendt deg svar på pm!

Hvor god tid har dere? Og hvor godt kjent er dere fra Lindesnes og videre?

Mvh

Chilli Solbris

Da har vi fått hentet ny båt på Bokn. Båten var akkurat så bra som forespeilet og gårsdagen ble brukt til grundig gjennomgang med selger. Været var ikke på vår side så vi ble liggende der i natt.

I dag begynte vi vår tur sørover, og etter veldig hyggelig telefonsamtale med Solbris som anbefalte å ikke gå sørover til Egersund som planen vår var. Vi prøvde oss ut boknafjorden og det virket ok, så vi tenkte å prøve litt sørover. Etter vi passerte Tananger ble været som meldt og vi satt snuta mot Tananger. Vi ligger nå her og venter på bedre vær og krysser fingre for att det snart blir litt bedre. Ifølge Windy skal det roe seg litt utover kvelden men vi får se hva det blir til. Båten har fungert utmerket så langt, og ingen ting å si på sjøegenskaper som jeg kan sette fingeren på ihvertfall. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...