Jump to content

Hente båt Stavanger til Sandefjord

Albertine

Recommended Posts

Dere har fått en meget god sjøbåt!??

Har dere erfaring med bruk av radar går det helt fint med nattseilas. Aberet er at det er vanskelig å se sjøgangen. 
Hotellet på Tananger er koselig. Og med  ca 10 minutters gange kommer dere til matbutikk. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Ser ut til at vindforholdene er roligere nå hvis dere tenker å prøve dere ned til Egersund. Bare å gå langt ut ned Jærens Rev.

Her er noe av det dere bør besøke før Lista om dere får mulighet.
Aana-Sira-Kirkehamn-Hidra.PNG.9a19ec069fcc5b750c7a230bc5b4235e.PNG

Mvh

Chilli Solbris

Solbris II skrev for 3 timer siden:

Ser ut til at vindforholdene er roligere nå hvis dere tenker å prøve dere ned til Egersund. Bare å gå langt ut ned Jærens Rev.

Her er noe av det dere bør besøke før Lista om dere får mulighet.
Aana-Sira-Kirkehamn-Hidra.PNG.9a19ec069fcc5b750c7a230bc5b4235e.PNG

Hei, vi har akkurat kommet til Egersund.Tok sjansen rundt 20 tida og kom inn her ca 2230. Det var nok litt ubehagelig, men føltes aldri utrygt. Bikkja spydde litt men ellers var det grei stemning ombord. Båten har oppført seg eksemplarisk, uten noen form for problemer. 

Da har dere fått prøvd dere litt! Ikke gjør det samme rundt Lista. Der vil dere se sjøen når dere går!??

Mvh

Chilli Solbris

Solbris II skrev for 9 timer siden:

Da har dere fått prøvd dere litt! Ikke gjør det samme rundt Lista. Der vil dere se sjøen når dere går!??

Ja fikk prøvd oss litt ja, men det gikk fint? Hva tenker du om sjø og vær for å gå rundt lista i dag? Ser ut som det skal blåse opp litt i ettermiddag? Når du sier se sjøen..mener du da å gå i dagslys?

Har ikke fått bært på forumet i dag! Men seilbåten som gikk i den andre tråden vi følger har hatt greie forhold virker det som!

Stikk nesa ut fra Egersund og kjenn på forholdene! Det vil jo ikke være noen skam å snu det skulle være nødvendig. ??

Mvh

Chilli Solbris

Vi gikk ut fra Egersund ca kl 13 og det var en grei tur ned til Farsund som vi nå ligger. Litt rotete sjø var det men mye bedre enn turen fra Tananger i går. Må si jeg er mektig imponert av båtens sjøegenskaper. Noen som vet om vi kommer under Sprangereidkanalen med denne? Phantom 38

Jeg kan ikke så mye om båten din, men fant en artikkel på en 2008 model, og den hadde Air draft på 4.3meter. https://www.mby.com/reviews/aft-cabins/fairline-phantom-38

Hvis du vet nøyaktig høyde, er den kanalen en grei avstikker.  Bare husk å ta ned antennene, for det glemte jeg. ? gikk greit for min del da jeg bare så vidt tok borti med vhf antennen. 

Du kan jo legge ved noen bilder av båten. ?

Thomas_h skrev 48 minutter siden:

Jeg kan ikke så mye om båten din, men fant en artikkel på en 2008 model, og den hadde Air draft på 4.3meter. https://www.mby.com/reviews/aft-cabins/fairline-phantom-38

Hvis du vet nøyaktig høyde, er den kanalen en grei avstikker.  Bare husk å ta ned antennene, for det glemte jeg. ? gikk greit for min del da jeg bare så vidt tok borti med vhf antennen. 

Du kan jo legge ved noen bilder av båten. ?

Fant den der jeg også, men usikker på om det er med lanternemast. Kjipt å kjøre rundt der for å finne ut att det ikke går. Mulig jeg kan demontere lanternemast på tanga på fly. Har ikke kikket på det enda. Kan prøve å laste opp bilder.

Albertine skrev 5 minutter siden:

Hvordan legger jeg inn bilde her? Aldri gjort før

Du klikker på «Klikk for å velge filer», velger bildene du vil vise og trykker ok. Bare husk at summen av bilder du laster opp ikke blir større enn 48 MB. 

Mvh

Chilli Solbris

Gikk gjennom Spangereidkanalen med en Viksund St Cruz 320. Måtte legge ned lanternemasta på den. Tviler veldig på at du er noe lavere enn det. 

Mvh

Chilli Solbris

2 hours ago, Albertine said:

Noen som vet om vi kommer under Sprangereidkanalen med denne? Phantom 38

Neppe uten å rydde det som er oppe på bøylen. De båtene pleier å ha en ganske høy lanternemast som står på hver side av en ett radar. Denne bør nok vippes ned, samt ett antenner...

Når det er sagt så er det veldig kjapt og kort rundt lindesnes. Gå leia innaskjærs ned til og gjennom Korshavn, så ut rundt neset og ett inn mot bly på andre siden. Da har man bare 5 min hvor man er eksponert mot sjøen med den vindretningen som er i morgen.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 1 time siden:

Neppe uten å rydde det som er oppe på bøylen. De båtene pleier å ha en ganske høy lanternemast som står på hver side av en ett radar. Denne bør nok vippes ned, samt ett antenner...

Når det er sagt så er det veldig kjapt og kort rundt lindesnes. Gå leia innaskjærs ned til og gjennom Korshavn, så ut rundt neset og ett inn mot bly på andre siden. Da har man bare 5 min hvor man er eksponert mot sjøen med den vindretningen som er i morgen.

Jeg regna nesten med det. Men kan du beskrive litt bedre, eller legge ut ruteforslag for hvor du mente for en grei rute rundt Lindesnes?

LALUNA II skrev for 4 timer siden:

Tror du kan glemme å gå under med den uten å legge ned og iflg. værmeldingen så blir det bra vær i morgen så ta heller turen innaskjærs bort til Korshavn og gå ut og rundt Lindesnes den veien da er turen rundt forholdsvis kort og fort gjort

-2022-may-14-001.jpg

-2022-may-14-002.jpg

-2022-may-14-003.jpg

-2022-may-14-004.jpg

-2022-may-14-005.jpg

Ja jeg kommer ikke til å gå kanalen, gidder ikke ta sjanse på å ikke komme under. Men tusen takk for ruteforslag? Ser det blåser litt nå, men man klarer jo å gjemme seg litt for den værste sjøen ser det ut for med den ruta. Vi kaster snart loss og prøver ihvertfall??

Hvis det ikke er veldig høyt vann kommer du under broene i kanalen. 

Kun antenne som må legges ned. 

Har gått der flere ganger med min. 

Men som sagt, dette er ved normale vannstander 

Lanternemasta er ikke laget for rask demontering. 

Gratulerer med fin båt og god tur videre?

God tur. Laluna er lokalkjent, så ruta hans er bra? været oppover sørlandet innbyr til flybridge.  Litt flaks, så dreier den vestlige for dere, og avtar utover dagen. Da er livet på loftet flott. 

Endelig ble det Bobåt

Vi la ut fra Farsund kl 07 i morges, og fulgte ruta til LALUNA, det ble en veldig fin tur og når vi rundet Lindesnes bestemte vi oss for å fortsette utaskjærs videre mot Mandal. Det var en nydelig tur iforhold til de to andre dagene langs Jæren og Lista. Litt dønninger og sjø men vi fikk den etterhvert bakfra og det ble som sagt en fin tur. Vi gikk videre innaskjærs forbi Skjærnø og Tregde. Hastet litt forbi Kristiansand og gikk Blindleia til Lillesand for å fylle på båten og tømme tanken på bikkja?. Derfra utaskjærs til Arendal og innaskjærs til Tvedestrand som vi nå ligger. En fantastisk tur hvor vi også kjørte på fly fra Mandal til Tvedestrand. Eneste jeg har bemerket meg er att det kommer noe vann inn. Trolig fra pakkbokser. Skal det strammes mye og ofte på disse?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...