Jump to content

Hente båt Stavanger til Sandefjord

Albertine

Recommended Posts

Så godt at dere har fått en god opplevelse med båten!??

Har dere fettsmurt pakkboks?

I så fall skal den strammes litt ca hver 5.-7. time. Med fettsmurt pakkboks skal det komme en dråpe eller to i minuttet under gange.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

13 hours ago, Albertine said:

Eneste jeg har bemerket meg er att det kommer noe vann inn. Trolig fra pakkbokser. Skal det strammes mye og ofte på disse?

ta et bilde av pakkboksen(e).  Fairline (og Princess) gikk over fra talgpakninger til dryppfrie en gang rundt år 2000 så ikke godt å vite hvilke du har.  

er det talg kan de som regel strammes.  Er det den nye typen med tetningsringer, så ble det ofte satt på 2 ekstra tetningsringer litt lenger fremme på aksligen slik at den gamle kunne skjæres bort og en ny en sklis på plass.  

koselig at dere likte turen forbi Korshavn og rundt Lindesnes.   Går den løypa 9 av 10 ganger istedenfor uttaskjærs Lindesnes - Lista.  

God tur den siste biten hjem og Grattis med flott båt.  Regner med det er 63P i den? 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Da har vi kommet trygt til hjemmebane i Sandefjord. En veldig fin tur fra Tvedstrand til Sandefjord I nydelig vær og lite sjø? Gikk indre led fra Tvedestrand til Lyngør, inn gjennom Portør, og Kreppa, en liten stop i Valle før vi kjørte hjem. Det har vært en fornøyelse å bli kjent med båten. Virkelig imponert over sjøegenskaper og byggemåte. Ingen skranglete el. og motorene har fungert som klokker?. Første båten min med to motorer, og det vsr jo en ny erfaring. Litt trening så skal det bli veldig bra. Utrolig manøvrerbar når man i tillegg hsr både baug og hekktrøster så er det jo en drøm. Eneste jeg er litt usikker på er pakkboksene. Jeg tror det er talgpakninger i de, skal prøve å få tatt bilde for å få det bekreftet. Hvor ofte skal man evt stramme disse og hvor mye? Ser ut som den ene er strammet skevt, dvs strammet mer på den ene siden hvis det gir mening? Skal komme tilbake med bilder. Jeg takker så mye for alle tips og råd fra dere her inne, det settes stor pris på?. Hilsen fornøyde båtkjøpere.

Albertine skrev for 7 timer siden:

Eneste jeg er litt usikker på er pakkboksene. Jeg tror det er talgpakninger i de, skal prøve å få tatt bilde for å få det bekreftet. Hvor ofte skal man evt stramme disse og hvor mye? 

Tja, si det? De skal jo dryppe noen dråper i minuttet da, så tørre blir de aldri. Jeg har samme sort, og jeg har i alle fall ikke strammet den de 17 årene jeg har hatt båten. Så jeg tror ikke du trenger å gjøre det så ofte. Jeg strammer smørekoppen 3-4 ganger i året, thats it for min del. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
8 hours ago, Albertine said:

Eneste jeg er litt usikker på er pakkboksene. Jeg tror det er talgpakninger i de, skal prøve å få tatt bilde for å få det bekreftet. Hvor ofte skal man evt stramme disse og hvor mye? Ser ut som den ene er strammet skevt, dvs strammet mer på den ene siden hvis det gir mening? Skal komme tilbake med bilder. Jeg takker så mye for alle tips og råd fra dere her inne, det settes stor pris på?. Hilsen fornøyde båtkjøpere.

Høres ut som talgpakninger.  
de skal ikke strammes mer enn at det drypper noen drypp pr minutt.  For mye stramming kan gi varmgang og skjæring i ytterste konsekvens. 

Nå er jo antagelig både pakkbokser og tetning av eldre dato hos deg og muligens modent for utskifting.  

det er flere som har bygget om disse pakkboksene til typen med «volvokondom». 
Talgpakning tas bort og flensen snus slik at man kan montere kondomen på flensen.  

søker du litt på «volvokondom» her på forumet så finner du litt å lese på.  

@SoBo mener jeg har gjort dette på sitt smykke av en P36 riviera.   Snok litt i tråden hans.  
det er flere tråder om dette uten at jeg husker alle i farten.  

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...