Jump to content

Redningsvest for store folk

El barco de Sol

Recommended Posts

Jeg er 194cm. Ca.110 kilo er fordelt bra ut over kroppen. Brystvidde ca 130cm.

Har aldri brukt oppblåsbar redningsvest i båt. (Over 8meter). Bruker flytevest i kajakk.

Prøvde 4 vester jeg har kjøpt til båten. (Ca 1500 per stk), men får dem ikke greit på meg!  Ja har slakket alle reimer,men håpløst ubehagelig liten tvangstrøye. Så derfor spør jeg: hvor får jeg kjøpt redningsvest som er konstruert for min kroppstype? Og merke?

Balansen svekkes med årene så har bestemt meg for å bruke vest når jeg er utenfor cockpit.

Vingen300 skrev 3 minutter siden:

Fikk ikke helt med meg om du var på jakt etter oppblåsbar eller ikke. Men her er en som kanskje funker.

https://www.regatta.no/fritid/oppblasbar-redningsvest/regatta-freesafe-harness/

Har selv mange kilo for mye og denne funker for min del.

Takk. Ser at denne finnes i mange størrelser. Antar alle våre må være small !   Sparsomt med opplysninger i båtbutikkenes annonser.

Lykken1 skrev 1 time siden:

Takk. Ser at denne finnes i mange størrelser. Antar alle våre må være small !   Sparsomt med opplysninger i båtbutikkenes annonser

Tror nok den kommer i kun en størrelse, linken med vis 

størrelseguide er nok en generell greie som de har på flere produkter.

Lykken1 skrev for 2 timer siden:

Så derfor spør jeg: hvor får jeg kjøpt redningsvest som er konstruert for min kroppstype? Og merke?

Balansen svekkes med årene så har bestemt meg for å bruke vest når jeg er utenfor cockpit.

Klokt fokus som mange burde lære av. Skal jammen sjekke om vestene i familiebåten er i varierende størrelser for det må jeg innrømme at jeg ikke har kontroll på...

dieselfan skrev 43 minutter siden:

Klokt fokus som mange burde lære av. Skal jammen sjekke om vestene i familiebåten er i varierende størrelser for det må jeg innrømme at jeg ikke har kontroll på...

Ja viktig. Det nytter ikke om annonsen sier 40-140kilo, eller livreim 70-150cm,når selve vesten klamrer seg til halsen og rekker til brystvortene. Nettkjøp blir risikosport så best å reise rundt til forhandlere kanskje?

Og om du virkelig tenker sikkerhet så kjøp deg en med skrittstropp

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

DA fant jeg vest: Spinlock Deckvest Lite+

Lett å ta på, relativt behagelig å bruke,skrittstropp.

Selv om jeg svømmer bra så er jeg begynt å tenke på at man kan skade seg ved fall, til og med besvime. Ja,ja...man blir vel litt skyggeredd når man er kommet i kategori "gammel".

• 4 uker senere...

Litt samme problemstillingen her. Vi er en vennegjeng som liker å være ute på sjøen når sommeren kommer, men 1 person i denne gjengen må alltid bli igjen på land fordi han er over 160kg og vi har rett og slett ikke en redningsvest/flytevest som passer... Når jeg tenkte at "i år så skal vi finne en løsning" og begynte å sjekke redningsvester, så er det nærmeste jeg har kommet for en person over 160kg en full flytedrakt... Det må vel finnes helt vanlige flytevester for store folk?

Oppblåsbare redningsvester ser ut til å være en løsning, men de koster også nærmere 3 ganger prisen av en flytevest for oss mer gjennomsnittlige nordmenn, og den CO2 patronen må vel skiftes jevnlig om den skal være godkjent?

Så, finnes det en rimelig flytevest egnet for kayaking og nær kyst fisketur/båttur som passer en stor kar?

Jeg padler kajakk og da bruker jeg flytevest/padlevest. Det er ikke rare redningsvesten og den holder meg ikke flytende med sine 50 i oppdrift. Ser xxl selger vester til god pris. Padlevestene har spenner/hemper for å få dem tettsittende. Mine vester går i alle fall rundt en brystkasse på 140cm.

mavi skrev for 10 timer siden:

Finnes det noen måte å forlenge skrittstroppen på spinlock vestene? Glemte å teste den ved kjøp og syns den gjerne kunne vært litt lenger sånn at ikke juvelene kommer i klem i div stillinger

Den spinlock deckvest lite + ha så lang skrittstopp at det holder. Jeg er 194 og har veldig mye å regulere på.  Prøv den!  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...