Jump to content

Edit History

Gabi

Gabi

Rart å være uten båten, men godt å tenke på at den er underveis og at vi snart skal få startet på turen. Vi gleder oss skikkelig til å være på tur!

 

Her i Tønsberg-skjærgården er det ikke noe strøm og elver som vi farter i, mens dit vi skal er det flere steder med kraftige tidevannsstrømmer. Er det noe spesielt å tenke på der unntatt at jeg kan regne med litt rotete sjø? Jeg har jo motorbåt med plenty kraft i motorene så ikke noe å tenke på der. Jeg har tenkt flere ganger at det er nok mer å tenke på med seilbåt ift fremdrift, for er det feks 4 knop motstrøms så går tiden. Har sett noen seilbåt-turer på YouTube og de har vært flinke til å time flo og fjære og strømmer. Så litt mer sjømannskap som kreves der ift å bare gi littegrann mer gass på hendelen.....

 

Vi må uansett studere vær, vind og bølger nøye hver dag. Kan hende vi må kjøre natterstider også for å time ift dette. Det å slippe å stampe i sjø med store bølger i mot i timesvis er ikke så gøy, så vi får prøve å unngå det der vi kan. Samtidig blir det en avveining ift å få se det vi ønsker. Mannskap med kone og datter er sjøsterke, så ingen spesielle hensyn som må tas der. Det igjen tilsier at vi har litt buffer ift vær som måtte dukke opp. 

 

Jeg testet den automatiske lensepumpe forrige uke. Full trykk med vannslangen nede i kjølen, pumpen startet som den skulle når flottøren gav signal og pumpa var flere ganger kraftigere enn tilførselen. Det er den største Rule pumpen. Så det var betryggende. 

 

Jeg testet også den manuelle belg-lensepumpa og den fungerte også som den skulle. En kamerat fikk ifjor lekkasje på slangen utfra dieselkjøleren på sin D4, lensepumpe hans var for liten. Han fikk stoppet motoren og prøvde den manuelle men der var slangen gåen. Så det ble en læring.....Han hadde to D4 så han kom seg til land og fikk kjøpt ny og reparert slangen, så det ordnet seg. Men også derfor det var greit å teste før jeg dro avgårde, vet jo aldri hva som kan skje!

Gabi

Gabi

Rart å være uten båten, men godt å tenke på at den er underveis og at vi snart skal få startet på turen. Vi gleder oss skikkelig til å være på tur!

 

Her i Tønsberg-skjærgården er det ikke noe strøm og elver som vi farter i, mens dit vi skal er det flere steder med kraftige tidevannsstrømmer. Er det noe spesielt å tenke på der unntatt at jeg kan regne med litt rotete sjø? Jeg har jo motorbåt med plenty kraft i motorene så ikke noe å tenke på der. Jeg har tenkt flere ganger at det er nok mer å tenke på med seilbåt ift fremdrift, for er det feks 4 knop motstrøms så går tiden. Har sett noen seilbåt-turer på YouTube og de har vært flinke til å time flo og fjære og strømmer. Så litt mer sjømannskap som kreves der ift å bare gi littegrann mer gass på hendelen.....

 

Vi må uansett studere vær, vind og bølger nøye hver dag. Kan hende vi må kjøre natterstider også for å time ift dette. Det å slippe å stampe i sjø med 1 m bølger i mot i timesvis er ikke så gøy, så vi får prøve å unngå det der vi kan. Samtidig blir det en avveining ift å få se det vi ønsker. Mannskap med kone og datter er sjøsterke, så ingen spesielle hensyn som må tas der. Det igjen tilsier at vi har litt buffer ift vær som måtte dukke opp. 

 

Jeg testet den automatiske lensepumpe forrige uke. Full trykk med vannslangen nede i kjølen, pumpen startet som den skulle når flottøren gav signal og pumpa var flere ganger kraftigere enn tilførselen. Det er den største Rule pumpen. Så det var betryggende. 

 

Jeg testet også den manuelle belg-lensepumpa og den fungerte også som den skulle. En kamerat fikk ifjor lekkasje på slangen utfra dieselkjøleren på sin D4, lensepumpe hans var for liten. Han fikk stoppet motoren og prøvde den manuelle men der var slangen gåen. Så det ble en læring.....Han hadde to D4 så han kom seg til land og fikk kjøpt ny og reparert slangen, så det ordnet seg. Men også derfor det var greit å teste før jeg dro avgårde, vet jo aldri hva som kan skje!



×
×
  • Create New...