Optimist1 Startet 11.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2022 Har noen venner som vurderer en båt med Yanmar 290 hk, gått litt over 1000 timer. Har hatt Volvo hele livet så har ikke spesielt god greie på Yanmar. Er det noe på denne motoren som bør få en ekstra sjekk/typiske feil? Hva er normal driftstemperatur på disse? Takker for inspill Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 11.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 Termostaten på denne åpner på 70 grader og er maks åpen på 90 grader. På vår motor ligger den steady på rundt 75 grader uansett belasting. Disse motorene har også originalt en etterglødningsfunksjon som varer i ca 4 minutter etter oppstart og som trekker mye batteri. Hvis det rett etter oppstart viser lav lading, så vent i 4-5 min før du konkluderer. De fleste kobler imidlertid ut denne etterglødnigen. Tomgangsturtall er 750 o/min. Oljetrykk er fra 0,3 på tomgang til 4,5 bar ved 3800 o/min. Ellers ville jeg sjekket om det var tatt registerrembytte (kan jo være litt kronglete i båt etter hvordan motoren er plassert) Sjekk også sjøvannspumpe. De har en svakhet med at en simering ryker med den følge at det kommer vann ut av sladrehullet på pumpa. Lett å bytte, men det bør sjekkes. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Worry II Svart 11.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 Meg bekjent bør turbo være byttet på en 2004, da denne originalt fra 2004 har for tynt gods ved slangetilkobling ut. Det ble freset for langt inn i godset på for å få på slangen, etter hva jeg har hørt. Dette kan du jo også sjekke med Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 VegJoh skrev for 11 timer siden: Termostaten på denne åpner på 70 grader og er maks åpen på 90 grader. På vår motor ligger den steady på rundt 75 grader uansett belasting. Disse motorene har også originalt en etterglødningsfunksjon som varer i ca 4 minutter etter oppstart og som trekker mye batteri. Hvis det rett etter oppstart viser lav lading, så vent i 4-5 min før du konkluderer. De fleste kobler imidlertid ut denne etterglødnigen. Tomgangsturtall er 750 o/min. Oljetrykk er fra 0,3 på tomgang til 4,5 bar ved 3800 o/min. Ellers ville jeg sjekket om det var tatt registerrembytte (kan jo være litt kronglete i båt etter hvordan motoren er plassert) Sjekk også sjøvannspumpe. De har en svakhet med at en simering ryker med den følge at det kommer vann ut av sladrehullet på pumpa. Lett å bytte, men det bør sjekkes. Takk for masse nyttig info! Når skulle reg reima vært byttet? Volvo ligger gjerne på rundt 90 grader, men det er kanskje litt høyt på denne motoren? Er 75 grader normen? Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 Worry II skrev for 7 timer siden: Meg bekjent bør turbo være byttet på en 2004, da denne originalt fra 2004 har for tynt gods ved slangetilkobling ut. Det ble freset for langt inn i godset på for å få på slangen, etter hva jeg har hørt. Dette kan du jo også sjekke med Yanmar. Har det vært garanti/reklamasjon på dette? Tror ikke den er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 (redigert) Optimist1 skrev 1 time siden: Takk for masse nyttig info! Når skulle reg reima vært byttet? Volvo ligger gjerne på rundt 90 grader, men det er kanskje litt høyt på denne motoren? Er 75 grader normen? Hvert 5 år eller 1000 timer. Min Yanmar 290 (som heter Yanmar 6lp(a)stp) ligger alltid på 80 grader på marsj 3000 omdr eller høyere. Synker til ca 75 i deplasementfart. Yanmar 6lpa er orginalt en Toyotamotor og man kan handle enkelte deler billigere via Totota eller andre som selger disse. Modellen hetet da Toyota hd1-t. Satt da i Toyota Landcruiser har jeg lest her på baatplassen. Veldig fornøyd med min 6lpa som nå har rundet 2050 timer. Redigert 11.Mai.2022 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 12.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Når er det ventiljustering på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-operation-manual/032017_update_OM/6LP/OM_6LP_0A6LP-NO0014_Norwegian.pdf Legger ved link til brukermanual på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 13.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2022 Hekkbølgen skrev for 17 timer siden: https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-operation-manual/032017_update_OM/6LP/OM_6LP_0A6LP-NO0014_Norwegian.pdf Legger ved link til brukermanual på motoren. Takker, for en service? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Har vært og sett på en båt med yanmar 290, 2005 mod. Der kommer det en liten oljefilm på vannet når motoren går på tomgang. Ikke mye, men det er såpass at det synes. Er dette normalt? Motor har gått nesten 2000 timer. Vet ikke status på service osv foreløpig. Ser av manualen at ventiler skal justeres hve 250 timer, eller hvert 4. år, tror jeg det var. Injektorer skal sjekkes hver 1000 timer. Pleier folk å følge dette? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Oljefilm på vannet er helt normalt ( på de fleste motorer med mekaninsk pumpe ) Forøvrig er det kun eier som kan si noe om vedlikeholdet. Sjekk når registerreima sist ble byttet. Starter motoren kontant og lite røyk ved fullfart ( 3800rpm) og kjølevannstemp på ca 80 grader så kan man anta motoren/ dyser er OK. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Registerreim vet jeg foreløpig ikke noe om. Eier har sagt at alt skal være på stell. Men det har jeg foreløpig ikke sett noe dokumentasjon på. Motor startet kontant og gikk pent, men det var litt blå-grå røyk på kaldstart. Så også at det var litt svart på hekken ved eksosutløp. Fikk ikke mer enn 3500 rpm ved full gass, men båten har ligget stille en god stund, så det kan være litt groe. temperaturen var ganske stabil. Litt usikker på hvor varm motor ble, men den var godt innenfor strekene, og litt under det røde feltet. Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Hei, hadde en slik motor i forrige båt. Oljefilm på sjøen var hos meg dårlige dyser. Forstår at disse motorene trenger en sjekk hver 1000 timer. På sjekklisten vill jeg hatt rengjøring av kjølere, bytte av registerreim, sjekk av dyser, ventiljustering, tilstand på turbo og sjekk av blandebend. Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.