Jump to content

Bruktbåt: hva bør man sjekke på en Yanmar 290 2004 modell?

Optimist1

Recommended Posts

Har noen venner som vurderer en båt med Yanmar 290 hk, gått litt over 1000 timer. Har hatt Volvo hele livet så har ikke spesielt god greie på Yanmar. Er det noe på denne motoren som bør få en ekstra sjekk/typiske feil? Hva er normal driftstemperatur på disse? 

Takker for inspill

Termostaten på denne åpner på 70 grader og er maks åpen på 90 grader. 

På vår motor ligger den steady på rundt 75 grader uansett belasting. 

Disse motorene har også originalt en etterglødningsfunksjon som varer i ca 4 minutter etter oppstart og som trekker mye batteri. Hvis det rett etter oppstart viser lav lading, så vent i 4-5 min før du konkluderer. De fleste kobler imidlertid ut denne etterglødnigen.

Tomgangsturtall er 750 o/min. 

Oljetrykk er fra 0,3 på tomgang til 4,5 bar ved 3800 o/min.

Ellers ville jeg sjekket om det var tatt registerrembytte (kan jo være litt kronglete i båt etter hvordan motoren er plassert)

Sjekk også sjøvannspumpe. De har en svakhet med at en simering ryker med den følge at det kommer vann ut av sladrehullet på pumpa. Lett å bytte, men det bør sjekkes. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Meg bekjent bør turbo være byttet på en 2004, da denne originalt fra 2004 har for tynt gods ved slangetilkobling ut. Det ble freset for langt inn i godset på for å få på slangen, etter hva jeg har hørt. Dette kan du jo også sjekke med Yanmar.

VegJoh skrev for 11 timer siden:

Termostaten på denne åpner på 70 grader og er maks åpen på 90 grader. 

På vår motor ligger den steady på rundt 75 grader uansett belasting. 

Disse motorene har også originalt en etterglødningsfunksjon som varer i ca 4 minutter etter oppstart og som trekker mye batteri. Hvis det rett etter oppstart viser lav lading, så vent i 4-5 min før du konkluderer. De fleste kobler imidlertid ut denne etterglødnigen.

Tomgangsturtall er 750 o/min. 

Oljetrykk er fra 0,3 på tomgang til 4,5 bar ved 3800 o/min.

Ellers ville jeg sjekket om det var tatt registerrembytte (kan jo være litt kronglete i båt etter hvordan motoren er plassert)

Sjekk også sjøvannspumpe. De har en svakhet med at en simering ryker med den følge at det kommer vann ut av sladrehullet på pumpa. Lett å bytte, men det bør sjekkes. 

Takk for masse nyttig info! Når skulle reg reima vært byttet?

Volvo ligger gjerne på rundt 90 grader, men det er kanskje litt høyt på denne motoren? Er 75 grader normen?

Worry II skrev for 7 timer siden:

Meg bekjent bør turbo være byttet på en 2004, da denne originalt fra 2004 har for tynt gods ved slangetilkobling ut. Det ble freset for langt inn i godset på for å få på slangen, etter hva jeg har hørt. Dette kan du jo også sjekke med Yanmar.

Har det vært garanti/reklamasjon på dette? Tror ikke den er byttet.

Optimist1 skrev 1 time siden:

Takk for masse nyttig info! Når skulle reg reima vært byttet?

Volvo ligger gjerne på rundt 90 grader, men det er kanskje litt høyt på denne motoren? Er 75 grader normen?

Hvert 5 år eller 1000 timer.

Min Yanmar 290 (som heter Yanmar 6lp(a)stp) ligger alltid på 80 grader på marsj 3000 omdr eller høyere. Synker til ca 75 i deplasementfart.

Yanmar 6lpa er orginalt en Toyotamotor og man kan handle enkelte deler billigere via Totota eller andre som selger disse. Modellen hetet da Toyota hd1-t. Satt da i Toyota Landcruiser har jeg lest her på baatplassen.

Veldig fornøyd med min 6lpa som nå har rundet 2050 timer. 

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...