Jump to content

Bruktbåt: hva bør man sjekke på en Yanmar 290 2004 modell?


Optimist1

Recommended Posts

Termostaten på denne åpner på 70 grader og er maks åpen på 90 grader. 

På vår motor ligger den steady på rundt 75 grader uansett belasting. 

 

Disse motorene har også originalt en etterglødningsfunksjon som varer i ca 4 minutter etter oppstart og som trekker mye batteri. Hvis det rett etter oppstart viser lav lading, så vent i 4-5 min før du konkluderer. De fleste kobler imidlertid ut denne etterglødnigen.

 

Tomgangsturtall er 750 o/min. 

 

Oljetrykk er fra 0,3 på tomgang til 4,5 bar ved 3800 o/min.

 

Ellers ville jeg sjekket om det var tatt registerrembytte (kan jo være litt kronglete i båt etter hvordan motoren er plassert)

 

Sjekk også sjøvannspumpe. De har en svakhet med at en simering ryker med den følge at det kommer vann ut av sladrehullet på pumpa. Lett å bytte, men det bør sjekkes. 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
VegJoh skrev for 11 timer siden:

Termostaten på denne åpner på 70 grader og er maks åpen på 90 grader. 

På vår motor ligger den steady på rundt 75 grader uansett belasting. 

 

Disse motorene har også originalt en etterglødningsfunksjon som varer i ca 4 minutter etter oppstart og som trekker mye batteri. Hvis det rett etter oppstart viser lav lading, så vent i 4-5 min før du konkluderer. De fleste kobler imidlertid ut denne etterglødnigen.

 

Tomgangsturtall er 750 o/min. 

 

Oljetrykk er fra 0,3 på tomgang til 4,5 bar ved 3800 o/min.

 

Ellers ville jeg sjekket om det var tatt registerrembytte (kan jo være litt kronglete i båt etter hvordan motoren er plassert)

 

Sjekk også sjøvannspumpe. De har en svakhet med at en simering ryker med den følge at det kommer vann ut av sladrehullet på pumpa. Lett å bytte, men det bør sjekkes. 

 

Takk for masse nyttig info! Når skulle reg reima vært byttet?
 

Volvo ligger gjerne på rundt 90 grader, men det er kanskje litt høyt på denne motoren? Er 75 grader normen?

Link to post
Worry II skrev for 7 timer siden:

Meg bekjent bør turbo være byttet på en 2004, da denne originalt fra 2004 har for tynt gods ved slangetilkobling ut. Det ble freset for langt inn i godset på for å få på slangen, etter hva jeg har hørt. Dette kan du jo også sjekke med Yanmar.

Har det vært garanti/reklamasjon på dette? Tror ikke den er byttet.

Link to post
Optimist1 skrev 1 time siden:

Takk for masse nyttig info! Når skulle reg reima vært byttet?
 

Volvo ligger gjerne på rundt 90 grader, men det er kanskje litt høyt på denne motoren? Er 75 grader normen?

Hvert 5 år eller 1000 timer.

 

Min Yanmar 290 (som heter Yanmar 6lp(a)stp) ligger alltid på 80 grader på marsj 3000 omdr eller høyere. Synker til ca 75 i deplasementfart.

 

Yanmar 6lpa er orginalt en Toyotamotor og man kan handle enkelte deler billigere via Totota eller andre som selger disse. Modellen hetet da Toyota hd1-t. Satt da i Toyota Landcruiser har jeg lest her på baatplassen.

 

Veldig fornøyd med min 6lpa som nå har rundet 2050 timer. 

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Har vært og sett på en båt med yanmar 290, 2005 mod. Der kommer det en liten oljefilm på vannet når motoren går på tomgang. Ikke mye, men det er såpass at det synes. Er dette normalt? Motor har gått nesten 2000 timer. Vet ikke status på service osv foreløpig. Ser av manualen at ventiler skal justeres hve 250 timer, eller hvert 4. år, tror jeg det var. Injektorer skal sjekkes hver 1000 timer. Pleier folk å følge dette?

Link to post

Oljefilm på vannet er helt normalt ( på de fleste motorer med mekaninsk pumpe ) Forøvrig er det kun eier som kan si noe om vedlikeholdet. Sjekk når registerreima sist ble byttet. Starter motoren kontant og lite røyk ved fullfart ( 3800rpm) og kjølevannstemp på ca  80 grader så kan man anta motoren/ dyser er OK.

Link to post

Registerreim vet jeg foreløpig ikke noe om. Eier har sagt at alt skal være på stell. Men det har jeg foreløpig ikke sett noe dokumentasjon på. Motor startet kontant og gikk pent, men det var litt blå-grå røyk  på kaldstart. Så også at det var litt svart på hekken ved eksosutløp. Fikk ikke mer enn 3500 rpm ved full gass, men båten har ligget stille en god stund, så det kan være litt groe. temperaturen var ganske stabil. Litt usikker på hvor varm motor ble, men den var godt innenfor strekene, og litt under det røde feltet.  

Link to post

Hei, hadde en slik motor i forrige båt. Oljefilm på sjøen var hos meg dårlige dyser. Forstår at disse motorene trenger en sjekk hver 1000 timer.
 

På sjekklisten vill jeg hatt rengjøring av kjølere, bytte av registerreim, sjekk av dyser, ventiljustering, tilstand på turbo og sjekk av blandebend.

mvh Espen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...