19 fot
For alle som heller vil avse noen plankebitet og noe skruer enn en 1000-lapp så vil jeg foreslå å lage sløyebordet selv. Da blir det også tilpasset egne ønsker og egen båt. Her er det jeg har laget til en av mine båter. Kun 6 av bildene som er relevante, mn enklest å gjrøe det slik. Litt tykke materialer, men det var nå de jeg hadde tilgjenelig akkurat da. Henger på utsida av rekka så blodvannet går ut i vannet. Og mellomrom melllom plankene både i bunn og i ytterkant så det renner grit ut. Høye kanter så ikke fisken hopper ut og saget ned hakk i siden så makrellsnøret kan hektes innpå så jeg kan løsne makrellen fra slakt snøre uten stramming. Kan også feste snøret i hakk i forkant når det dorges. Har lurt litt på å lage til noe med vindsviskermotor for å få rykkinga da det blir lite fisk når det bare henger på slep. Men etterhvert ha det blitt lite fisk uansett. Bredden er lik minstemålet for torsk, bare sånn i tilfelle det skulle dukke opp så er det lett å måle. Skrudd sammen med rustfrie skruer fra Biltema. Ikke helt betryggende at jeg skrur til med stjernetrekker og knekker av hodet på flere skruer, bekymrer meg ikke for at sløyebordet skal ramle fra hverandre på dramatisk vis, men har brukt samme skruene til å feste badetrappa.....
Størrelsen er også valgt med tanke på at den kan stues bort under sidebenken bak når den ikek er i bruk. Og for å ta den av rekka så trekker jeg ut trepluggen og dutter bordet litt ut ør det svinges opp og hele bordet kan hektes løs fra rekka.
På bildene kan man også se feste for åregafler som jeg laget for å ha en ekstra sikkerhet hvis motoren streiker. Har nå to motorer, så da er det jo dobbelt så mye som kan gå galt :-)