19 fot
NilsPils skrev 27 minutter siden:- Det er praktisk med holder for sløyekniven og opphengskroker for børste, spylekran og annet en trenger under arbeidet.
- Ølboksholder hører med til et velutstyrt sløyebrett.
Fin løsning du hadde med det brettet, og grei innfestning til rekka ser det ut til, men jeg stusset litt på at du ikke lot klemma gå litt lenger ned.
Og som fleree av oss har vært inne på så er det fint å kunne tilpasse til egne ønsker fremfor å kjøpe en dyr standardløsning som lett får feil mål i forhold til egne ønsker.
Sløyekniven kan jeg sette fra meg i et egnet hull i selve sløyekassa.
Spylekran har jeg kun testet litt med nedsenkbar lensepumpe i sjøen og slangen opp, men jeg fant ut at det er lettere å tømme på litt vann med øsekaret enn å rigge opp og ned spylepumpa.
Børste har jeg ikek hatt behov for da fisken jeg tar opp er nybadet. Bruker bare fingrene til å renske, men har jo ikek fått så store mengder akkurat. Sløyekassa veier vel mer enn mengden fisk den er brukt til foreløpig.
Ølboksholder har jeg ikke hatt behov for, men jeg har jo boksholder fra før innafor rekka, den var der da jeg kjøpte båten.
Et problem har jeg ikke funnet noen løsning på ved fiske, og det er innpåslitne måker. De skjønner jo når det er mulighet for fisk (men er såpass lite intelligente at de gjerne kommer når man kjører i dorgefart uten snøre også). Får man fisk så er de veldgi tett på og prøver å ta fangsten. Vanskeligs er det når man har to makrell på sluk og må håndtere den ene mens man også passer på at ikke måkene tar den andre. Det handler jo ikke bare om at det er dumt å miste fangsten, men at det er en viss risiko for å få måke på kroken om den sluker en makrell med tilhørende sluk. Men det har nå gått bra hittil, kanksje fordi jeg så sjelden får fisk. Ferdigsløyet fisk må jeg legge i øsekaret og sette under bakbenken, for å bare sette den på gulvet virker ikek som noen gåd løsning. Og en gang så var det en måke med sterke tendenser til løs mage i måke-gjengen. Det var en grisejobb å vaske bakre benk og rygg etterpå. kan jo ofte være greit å kunen gi litt gass og komme seg litt unna dem, for ellers så henger de rundt i lang tid. Halvmeterlang gummiorm på taket ser ikke ut til å hjelpe mot måker hvis det er fisk på kroken.