Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Jeg har denne kombinasjonen.

Galvanisert svivel har jeg ikke sett.

Men, som det korrekt påpekes holder det ikke evig. Ulike materialer i sjøvann gir korrosjon; ett eller annet sted.

Men det kommer an på størrelsesforholdet mellom de 2.

I dette tilfellet er svivelen liten i forhold til overflaten på anker og kjetting. Sånn sett ville jeg vært mer bekymret for et syrefast anker enn en svivel.

Min teori er at korrosjon går først ut over de elementene som er nærmest den syrefaste svivelen. Vanligvis en sjakkel (galvanisert) i hver ende av svivelen. De kan (og bør) inspiseres og er enkle å skifte. 

Hos meg sitter svivelen mellom kjetting og ankertau. Og bruken er noen timer i sjøen hver gang vi er ute.

Årlig ettersyn, men ingen deler er skiftet så langt (2 sesonger).

Om størrelsesforholdene er motsatt, har jeg sett eksempler på kjettinger som er nærmest avtært ila noen få uker i sjøen.

PS: Maling på den syrefaste delen vil redusere den aktive overflaten på de syrefaste delene, og dermed bremse korrosjonshastigheten.

Havarita

Havarita

Jeg har denne kombinasjonen.

Galvanisert svivel har jeg ikke sett.

Men, som det korrekt påpekes holder det ikke evig. Ulike materialer i sjøvann gir korrosjon; ett eller annet sted.

Men det kommer an på størrelsesforholdet mellom de 2.

I dette tilfellet er svivelen liten i forhold til overflaten på anker og kjetting. Sånn sett ville jeg vært mer bekymret for et syrefast anker enn en svivel.

Korrosjon går mest ut over de elementene som er nærmest den syrefaste svivelen. Vanligvis en sjakkel (galvanisert) i hver ende av svivelen. De kan (og bør) inspiseres og er enkle å skifte. 

Hos meg sitter svivelen mellom kjetting og ankertau. Og bruken er noen timer i sjøen hver gang vi er ute.

Årlig ettersyn, men ingen deler er skiftet så langt (2 sesonger).

Om størrelsesforholdene er motsatt, har jeg sett eksempler på kjettinger som er nærmest avtært ila noen få uker i sjøen.

PS: Maling på den syrefaste delen vil redusere den aktive overflaten på de syrefaste delene, og dermed bremse korrosjonshastigheten.

• Create New...