Jump to content

Hvordan få GPS posisjon inn på en icom VHF ic m330?

sandman1

Recommended Posts

Hei. Har en VHF, icom ic m330 uten GPS. Den skal ha mulighet til å koble inn fra ekstern kilde. Har raymarine smartpilot og på computer terminal er det nmea ut +/-. Kobler det på VHF grønn" listener gps-" og gul " listener gps+" 

Skjer ikke en forb.. skjit.

Noen som kjenner til dette?

Takknemlig for ideer og innspill.

Mvh

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Prøver å gjøre ting jeg ikke kan..

Er på en Bavaria 32, dette her. Akter, styrbord side er en liten Simrad dome som stikker opp, greier ikke skjønne annet enn at det er god. Den kabelen går til styreposisjon (ikke så forbasket lett å se hvor, ifra undersiden av dørken) oppi server det diverse raymarine instrumenter, bla autopilot, må nok åpne opp mer der... Men det er en større boks ved køya akter, der står det nmea in/ out. "In" er opptatt. 

Inne, ved kartbord, bak bryterpanel har jeg funnet fire ledninger som jeg regner med var til AIS/ VHF til forrige eier... Litt dårlig merket, for å si det mildt. Har lyst på at posisjon skal funke opp på VHF, om jeg får lyst på å bruke "distress".. hadde hatt god bruk for det siste november. Brannvakta i Kristiansand fikset situasjonen for meg, så alt gikk vidunderlig greit, null i skadeomfang. men; det var forbanna mye stress. Posisjon hadde vært en himla grei faktor å slippe å rote med akkurat da (hadde liksom nok..). Men det bør bli en egen tråd..

IMG_20220512_215136896.jpg

IMG_20220512_215146409.jpg

KnutS

Nmea ut på smartpilot boks og grønn og gul ledninger på VHF er korrekt... Men... 

Axiom kartplotter som står på toppen hadde fått hikke; den stod stuck ute Randesund, ikke vakre Fagerholt. Dilling med GPS innstillinger fikk kartplotter til å fungere. 

OG VHF!!

IMG_20220513_222134541.jpg

KnutS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...