zaq Startet 13.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2022 Jeg sliter med flapsen eller interceptor som den varianten som er levert på min båt heter. Det er en Bavaria 28 (2012 modell). Det begynte med at styrbord interceptor ikke ville gå ned, og jeg får feilkode som indikerer kommunikasjonsproblemer på babord interceptor (ref. error code 2, https://www.manualslib.com/manual/797607/Volvo-Penta-Ql-Boat-Trim-System.html?page=12#manual ). Synes det var merkelig at feilkoden indikerer at det er problemer med babord interceptor, mens det faktisk er styrbord interceptor som ikke vil fungere... Uansett, jeg byttet om styrbord og babord i koblingsboksen, i tillegg til å spraye på litt kontaktspray) for å prøve å finne ut hvor problemet faktisk ligger. Da endret feilkoden seg til error code 3 som indikerer kommunikasjonsproblemer med styrbord interceptor. Styrbord interceptor ville fortsatt ikke gå ned. Babord interceptor gikk imidlertid ned akkurat som før, og der ble den værende(!) Har prøvd å bytte tilbake koblingene slik de stod, skrudd av og på strøm, har kalibrert systemet. Ingenting hjelper. Nå står babord interceptor i ytterste posisjon, og styrbord i innerste. Ikke helt ideelt :) Jeg er veldig usikker på hvor problemet sitter. Håper jo selvsagt at det bare er koblingsboksen. Den er jo dyr nok, men litt lettere å bytte den en selve interceptorene nå som båten ligger på vann. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg bør gå frem for å bekrefte/avkrefte at det er koblingsboksen som er feilkilden? Måle spenningsforskjeller på de 4 pinnene som står i hvert av koblingspunktene på koblingsboksen, mens en annen person trykke opp og ned på knappene? Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 17.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2022 Hei. Det som ofte skjer på QL sitt system er at interceptorene blir trege pga groe o.l. Dette fører igjen til at styreenheten, altså skinna som interceptorene er koblet til trekker for mye strøm, som igjen over tid ødelegger den. Ville nok først byttet skinna for å se om det løser problemet. Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 18.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2022 Takk for svar @Explorer! Ja, det høres ut som en plausibel forklaring, og sikkert et greit sted å begynne. Jeg håper jo at det bare er det som er er feil, slik at feilen lar seg fikse nå som båten er på sjøen. Synes det virker litt usannsynlig at begge interceptorenhetene skulle gå i stykker samtidig, så derfor tenker jeg også at feilen sitter enten i denne koblingsboksen eller i ledningnettverket. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 19.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2022 jeg opplevde samme feil på min forrige båt. Dette er en standard feil som desverre oppstår på tidligere utgaver av dette systemet. Bytt koblingskinnen som interceptorene er tilkoblet så ordner det seg. Jeg skjøtet tiførselledningen til skinnen slik at jeg slapp å trekke opp den på nytt. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 19.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2022 Jeg har et problem der sikring ryker straks jeg slår på strøm. Har forsøkt å nappe ut alt fra koblingsskinnen, men sikring ryker allikevel. Det er vel nærliggende å anta at mitt problem er en kortslutning? Tenkte å forsøke noe ala dette for feilsøking: Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 19.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2022 Får håpe du finner ut av det @trydis. Sikringen min er forøvrig like hel. Selve koblingsskinnen er jo også koblet til strøm, så selv om du har koblet ut kontaktene til interceptorene, så kan jo sikringen ryke hvis det er en kortsluting i koblingsskinnen? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2022 Hvilken type sikring? Opplevde det samme. Det var belegg på sikringen, som skapte problemet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
zaq Svart 19.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2022 Jeg fant en 7,5A sikring på "hovedkortet" som var merket med "Trimtabs" eller noe lignende. Målte motstanden på den, og den var 0, men det er kanskje flere sikringer til Interceptorene? Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 19.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2022 (redigert) @zaq: Ja, det er det jeg tenker. At det enten må være kortslutning i ledningene til koblingsskinnen eller i selve koblingsskinnen. De som har lagt opp speedfit rør/koblinger en gang i tiden har valgt å legge en kobling som praktisk talt hviler på koblingsskinnen, så ved en eventuell lekkasje har veien vært kort til denne 😏 @Faxen: Det er sikringen @zaq nevner som ryker hos meg EDIT: Sitat men det er kanskje flere sikringer til Interceptorene? Tror det er en i skapet ved styreposisjon også, men den er vel kanskje til kontrollpanelet? Redigert 19.Mai.2022 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 26.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Jeg har nå byttet koblingsskinnen uten at det hjalp :( Fikk med meg en kompis til feilsøking, og vi fant ut at styrbord interceptor fungerer helt fint under kalibreringsprosessen. Da går den inn og ut som normalt, men den fungerer altså ikke under normalt bruk. Jeg antar at det er noe logikk som gjør at den fungerende interceptoren kobler ut når den ikke får signal fra den andre. Jeg mistenker brudd i ledning eller irret kontakt på babord interceptor. Det er nemlig ikke en helt ideell montering av ankervinsjen. Kjettingen legger seg oppå ledningen. Hadde ute all kjetting for første gang i går, og synes ikke det så veldig fint ut. Kabelen lå helt ubeskyttet, og det var også brukt lite tetningsmasse inn mot skroget. Det kan det fort ha kommet inn vann der. Er det noen som vet om det er mulig å komme til kontakten mellom interceptor og kabel fra innsiden av båten, og dermed få feilsøkt og evt. byttet kabel? Kanskje litt risky business hvis det ikke skulle være helt tett rundt interceptoren? Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 26.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Tror jeg kan svare på spm mitt selv :) Leste i installasjonsveiledningen, og der ser det ut som om det sitter en gummihylse på utsiden av kabelen som skal tette mot skroget. Kabelen skal tres fra utsiden. Da får jeg klare meg med interceptorene i ytterstilling, og fikse det når båten kommer i opplag om et lite halvår. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 26.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Jeg hadde noe av de samme symptomene og endte opp med å bytte elektrokikk enheten den som kobler kablene fra flapsene sammen med manøverpanel. Jeg prøvde å bytte kabler først men det hjalp ikke. Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 26.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Takk for tips @Linea Ja, det er vel den enheten jeg kalte for koblingsskinne/koblingsboks. Det var den jeg opprinnelig også trodde var defekt, men den er nå byttet uten at det hjalp. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 For å konkludere for min del, så var det kontrollenheten som var kaputt. På sensommeren i fjor klippet jeg ledningene på denne og koblet direkte til et 12V batteri hjemme, med en 7,5A sikring. Sikringen røk umiddelbart. Kjøpte kontrollenheten @zaq hadde til overs og i dag koblet jeg den til for å teste. Var usikker på om interceptorene og hele "kostebinderiet" var i orden eller ei, men det fungerte heldigvis perfekt 👍 Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Så bra at jeg kunne være til hjelp @trydis! Selv så monterte jeg en ny interceptor i helga, og begge fungerer nå fint. Grunnen til at den gamle hadde tatt kvelden var at det hadde kommet litt vann inn i den. Det kunne forøvrig se ut som om vannet har kommet fra inni båten og ikke fra utsiden. De som i sin tid har montert ankervinsjen har gjort en dårlig jobb. Kjettingen gikk nemlig rett ned på ledningen fra interceptoren, og etterhvert løsnet sikaflexen mot akterskottet slik at det kom vann fra innsiden av båten og ut i interceptoren. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 3.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2023 Jepp, godt det ordnet seg for din del også 👍 Sitér dette innlegget Link to post
BJ Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 @zaq har akkurat fått det samme problemet som du beskriver. Forstår ikke helt hvorfor den fungerer når jeg kalibrerer, men ikke når jeg forsøker å bruker den normalt (går kun ut til "nivå 3). Hvis teorien din stemmer så betyr det at du skiftet venstre interceptor når høyre ikke fungerte ved normal bruk? Hvor fikk du kjøpt ny? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Usikker på om jeg har forstått dette riktig, men jeg mener vi hadde tilsvarende system i vår B39HT. Der var det mekanikken som hadde tatt kvelden. De jeg hadde båten i opplag hos mente det var "små plastikktannhjul inni der tilsvarende de du finner i lekebiler". Jeg byttet uansett hele greia og fikk det iorden igjen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
primusmotor Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=klaff Vanlig feil er treghet, interceptoren fungerer normalt på land, men når den har motstand under fart svikter den, kabelen fra interceptoren til kontrollboksen er å en gjenganger, blir brudd i kabel/plugg ved interceptor, så sjekk dette. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Gabi Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Ifølge de fleste så er disse interseptorene Volvos verste og dårligste kvalitet. De måtte tilogmed fjerne utstillingsmodeller fordi de ble ødelagt selv da. Min babord er helt fint, styrbord tok kvelden 2 år siden. Ny virket en sesong. Den nye, på garanti virker noen uker. Virker nesten som om delene er blitt dårligere med årene omtrent også. Jeg må nok bytte til noe annet til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Skrudde av QL på min bavaria. Var bare trøbbel med de. De går i stykker igjen og igjen. Bare spørsmål om tid. Jeg tok det bort og satte på zipwake. En helt ny verden. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Viss de ryker så fort så må du sjekke planheten på akterspeilet, er dette litt kurvet så bøyes interceptorene litt og blir trege, samme var på min og. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
zaq Svart 5.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 BJ skrev for 11 timer siden: @zaq har akkurat fått det samme problemet som du beskriver. Forstår ikke helt hvorfor den fungerer når jeg kalibrerer, men ikke når jeg forsøker å bruker den normalt (går kun ut til "nivå 3). Hvis teorien din stemmer så betyr det at du skiftet venstre interceptor når høyre ikke fungerte ved normal bruk? Hvor fikk du kjøpt ny? Jeg mener å huske at styrbord interceptor fungerte under kalibreringsprosessen, mens babord sto bom fast i ytterste posisjon. Etter kalibreringsprosessen var ferdig virket ingen av de. Jeg byttet så babord interceptor, og da fungerte begge som normalt etter kalibrering. Jeg ser mange skriver at de er av dårlig kvalitet og ikke fungerer over lengre tid. Jeg kan være enig i at plasthjulene inni virker veldig simple, men min erfaring er at hvis interceptorene er riktig montert, så fungerer det bra (i hvert fall på en plan overflate). Styrbord interceptor har fungert plettfritt i 12 år. (Håper jeg ikke jinxer det nå!) Grunnen til at babord gikk i stykker var at det kom vann inn fra innsiden av båten. Ankerkjettingen ødela forseglingen mot akterskroget. Mine interceptorer er 30 cm. Vet ikke om de på 45 cm går fortere i stykker. Jeg kjøpte ny på Marinedeler som @primusmotor linket til. Sitér dette innlegget Link to post
BJ Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Takk for raskt og utfyllende svar @zaq Hos meg fungerer babord problemfritt, begge fungerer under kalibrering, men styrbord går kun litt ut under normal bruk. Har byttet om koblingspunkt på skinnen uten at det hjalp. Men hvis det er kobling/logikk mellom interceptorene så kan det jo være som du har nevnt tidligere at den fungerende kutter når den ikke får signal fra den andre. Interceptorene har for øvrig fungert knirkefritt siden båten var ny i 2007 så min erfaring er også at kvaliteten er ok. Kanskje har jeg "ordnet" dette selv også -brukte "barnacle remover" på de i år, for første gang, og jeg ser nå at produsenten ikke anbefaler å bruke kjemikalier for å rengjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.