Jump to content

Defekt QL interceptor (flaps), Bavaria 28


zaq

Recommended Posts

Jeg sliter med flapsen eller interceptor som den varianten som er levert på min båt heter. Det er en Bavaria 28 (2012 modell).

 

Det begynte med at styrbord interceptor ikke ville gå ned, og jeg får feilkode som indikerer kommunikasjonsproblemer på babord interceptor (ref. error code 2, https://www.manualslib.com/manual/797607/Volvo-Penta-Ql-Boat-Trim-System.html?page=12#manual ). Synes det var merkelig at feilkoden indikerer at det er problemer med babord interceptor, mens det faktisk er styrbord interceptor som ikke vil fungere...

 

Uansett, jeg byttet om styrbord og babord i koblingsboksen, i tillegg til å spraye på litt kontaktspray) for å prøve å finne ut hvor problemet faktisk ligger. Da endret feilkoden seg til error code 3 som indikerer kommunikasjonsproblemer med styrbord interceptor. Styrbord interceptor ville fortsatt ikke gå ned. Babord interceptor gikk imidlertid ned akkurat som før, og der ble den værende(!) Har prøvd å bytte tilbake koblingene slik de stod, skrudd av og på strøm, har kalibrert systemet. Ingenting hjelper. Nå står babord interceptor i ytterste posisjon, og styrbord i innerste. Ikke helt ideelt :) 

 

Jeg er veldig usikker på hvor problemet sitter. Håper jo selvsagt at det bare er koblingsboksen. Den er jo dyr nok, men litt lettere å bytte den en selve interceptorene nå som båten ligger på vann. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg bør gå frem for å bekrefte/avkrefte at det er koblingsboksen som er feilkilden? Måle spenningsforskjeller på de 4 pinnene som står i hvert av koblingspunktene på koblingsboksen, mens en annen person trykke opp og ned på knappene? Andre tips?

Link to post

Takk for svar @Explorer

Ja, det høres ut som en plausibel forklaring, og sikkert et greit sted å begynne. Jeg håper jo at det bare er det som er er feil, slik at feilen lar seg fikse nå som båten er på sjøen. 

 

Synes det virker litt usannsynlig at begge interceptorenhetene skulle gå i stykker samtidig, så derfor tenker jeg også at feilen sitter enten i denne koblingsboksen eller i ledningnettverket.

Link to post

@zaq: Ja, det er det jeg tenker. At det enten må være kortslutning i ledningene til koblingsskinnen eller i selve koblingsskinnen. De som har lagt opp speedfit rør/koblinger en gang i tiden har valgt å legge en kobling som praktisk talt hviler på koblingsskinnen, så ved en eventuell lekkasje har veien vært kort til denne 😏

 

@Faxen: Det er sikringen @zaq nevner som ryker hos meg

 

EDIT:

Sitat

men det er kanskje flere sikringer til Interceptorene?

 

Tror det er en i skapet ved styreposisjon også, men den er vel kanskje til kontrollpanelet?

Redigert av trydis (see edit history)
Link to post

Jeg har nå byttet koblingsskinnen uten at det hjalp :( Fikk med meg en kompis til feilsøking, og vi fant ut at styrbord interceptor fungerer helt fint under kalibreringsprosessen. Da går den inn og ut som normalt, men den fungerer altså ikke under normalt bruk. Jeg antar at det er noe logikk som gjør at den fungerende interceptoren kobler ut når den ikke får signal fra den andre. Jeg mistenker brudd i ledning eller irret kontakt på babord interceptor. Det er nemlig ikke en helt ideell montering av ankervinsjen. Kjettingen legger seg oppå ledningen. Hadde ute all kjetting for første gang i går, og synes ikke det så veldig fint ut. Kabelen lå helt ubeskyttet, og det var også brukt lite tetningsmasse inn mot skroget. Det kan det fort ha kommet inn vann der.

 

Er det noen som vet om det er mulig å komme til kontakten mellom interceptor og kabel fra innsiden av båten, og dermed få feilsøkt og evt. byttet kabel? Kanskje litt risky business hvis det ikke skulle være helt tett rundt interceptoren?

Link to post

Tror jeg kan svare på spm mitt selv :)

Leste i installasjonsveiledningen, og der ser det ut som om det sitter en gummihylse på utsiden av kabelen som skal tette mot skroget. Kabelen skal tres fra utsiden. Da får jeg klare meg med interceptorene i ytterstilling, og fikse det når båten kommer i opplag om et lite halvår.

Link to post
  • 11 måneder senere...

For å konkludere for min del, så var det kontrollenheten som var kaputt. På sensommeren i fjor klippet jeg ledningene på denne og koblet direkte til et 12V batteri hjemme, med en 7,5A sikring. Sikringen røk umiddelbart.

 

Kjøpte kontrollenheten @zaq hadde til overs og i dag koblet jeg den til for å teste. Var usikker på om interceptorene og hele "kostebinderiet" var i orden eller ei, men det fungerte heldigvis perfekt 👍

Link to post

Så bra at jeg kunne være til hjelp @trydis!
 

Selv så monterte jeg en ny interceptor i helga, og begge fungerer nå fint. Grunnen til at den gamle hadde tatt kvelden var at det hadde kommet litt vann inn i den. Det kunne forøvrig se ut som om vannet har kommet fra inni båten og ikke fra utsiden. De som i sin tid har montert ankervinsjen har gjort en dårlig jobb. Kjettingen gikk nemlig rett ned på ledningen fra interceptoren, og etterhvert løsnet sikaflexen mot akterskottet slik at det kom vann fra innsiden av båten og ut i interceptoren. 

Link to post
  • 1 år senere...

Usikker på om jeg har forstått dette riktig, men jeg mener vi hadde tilsvarende system i vår B39HT. Der var det mekanikken som hadde tatt kvelden. De jeg hadde båten i opplag hos mente det var "små plastikktannhjul inni der tilsvarende de du finner i lekebiler". Jeg byttet uansett hele greia og fikk det iorden igjen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=klaff

 

Vanlig feil er treghet, interceptoren fungerer normalt på land, men når den har motstand under fart svikter den, kabelen fra interceptoren til kontrollboksen er å en gjenganger, blir brudd i kabel/plugg ved interceptor, så sjekk dette.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Ifølge de fleste så er disse interseptorene Volvos verste og dårligste kvalitet. De måtte tilogmed fjerne utstillingsmodeller fordi de ble ødelagt selv da. Min babord er helt fint, styrbord tok kvelden 2 år siden. Ny virket en sesong. Den nye, på garanti virker noen uker. Virker nesten som om delene er blitt dårligere med årene omtrent også. Jeg må nok bytte til noe annet til høsten.

Link to post

Viss de ryker så fort så må du sjekke planheten på akterspeilet, er dette litt kurvet så bøyes interceptorene litt og blir trege, samme var på min og.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
BJ skrev for 11 timer siden:

@zaq har akkurat fått det samme problemet som du beskriver. Forstår ikke helt hvorfor den fungerer når jeg kalibrerer, men ikke når jeg forsøker å bruker den normalt (går kun ut til "nivå 3). Hvis teorien din stemmer så betyr det at du skiftet venstre interceptor når høyre ikke fungerte ved normal bruk? Hvor fikk du kjøpt ny?

Jeg mener å huske at styrbord interceptor fungerte under kalibreringsprosessen, mens babord sto bom fast i ytterste posisjon. Etter kalibreringsprosessen var ferdig virket ingen av de. Jeg byttet så babord interceptor, og da fungerte begge som normalt etter kalibrering. Jeg ser mange skriver at de er av dårlig kvalitet og ikke fungerer over lengre tid. Jeg kan være enig i at plasthjulene inni virker veldig simple, men min erfaring er at hvis interceptorene er riktig montert, så fungerer det bra (i hvert fall på en plan overflate). Styrbord interceptor har fungert plettfritt i 12 år. (Håper jeg ikke jinxer det nå!) Grunnen til at babord gikk i stykker var at det kom vann inn fra innsiden av båten. Ankerkjettingen ødela forseglingen mot akterskroget. Mine interceptorer er 30 cm. Vet ikke om de på 45 cm går fortere i stykker.

 

Jeg kjøpte ny på Marinedeler som @primusmotor linket til. 

Link to post

Takk for raskt og utfyllende svar @zaq Hos meg fungerer babord problemfritt, begge fungerer under kalibrering, men styrbord går kun litt ut under normal bruk. Har byttet om koblingspunkt på skinnen uten at det hjalp. Men hvis det er kobling/logikk mellom interceptorene så kan det jo være som du har nevnt tidligere at den fungerende kutter når den ikke får signal fra den andre. Interceptorene har for øvrig fungert knirkefritt siden båten var ny i 2007 så min erfaring er også at kvaliteten er ok. Kanskje har jeg "ordnet" dette selv også -brukte "barnacle remover" på de i år, for første gang, og jeg ser nå at produsenten ikke anbefaler å bruke kjemikalier for å rengjøre. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...