Jump to content

Nymontert Webasto 2000 STC med Smart Controller feilkode H14

Per-Arne

Recommended Posts

Har en nymontert Webasto Air Top 2000 STC D med Smart Controller som ikke starter. Den er montert av forhandler men de startet den ikke. Jeg har fylt på diesel på tanken og forsøkt å startet den. Når jeg prøver å starte den via Smart Controller, så starter viften, ingen lyd fra pumpen, ser ikke at den drar opp diesel fra tanken(slangen er tom).  Feilkode H14 kommer i display etter kort stund og av/på knappen blinker rødt.  Og etter en stund stopper viften.  Jeg finner feilkode F14 (IKKE H)"Feilmontert overhetingssensor" etter google søk men finner ikke helt ut av om det er problemet. Finner ikke noe om feilkode H14. Tips til hvordan løse det enkelt, så slipper jeg frakte båten til forhandler igjen. 

20220510_181438.jpg

Fikk feilen første gangene jeg prøvde å starte min 2000 STC, startet på andre forsøk. Hos meg timet nok oppstarten ut før den fikk pumpet inn fuel. Neste gang startet den fint.

Hører du ikke noe klikking fra pumpa?

Redigert av Blouberg (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Har prøvd å starte den flere ganger. Samme skjer hver gang, den "starter" ser OK ut i display, vifte i varmer starter, feilmelding H14 i display etter noen sekunder, vifte stopper etter en stund. Ingen lyd eller vibrasjon i pumpe, ingen diesel i slagene, ingen varme, ....

Nullstiller feilmeldingen

Lenken til Multi Control  installasjon over, sier at H feilmeldinger er Heater error (W-bus), men finner ikke H14 noen sted.

Skal åpne opp dashbordet og kople fra ledninger der også, for å se om det fungerer.

Bilde av installasjonen helt akter i styrbord benk på Yamarin 65 DC.

Bilde av montert i båten.jpg

Per-Arne skrev 21 minutter siden:

Ingen lyd eller vibrasjon i pumpe, ingen diesel i slagene

Er nok dette som er problemet. Du skal høre klikking fra pumpa samt se at den drar opp diesel. Sjekk kontakten på kabel til pumpe. Tyder på at pumpa ikke får strøm eller er defekt

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Fant ved Googling at H feilmeldinger betyr Hex (16 tallsystemet med tall og noen bokstaver). Og da fant jeg

Hex 14:Temperature sensor short
circuit. There is a short circuit to earth in the temperature sensor
-Check wiring for damage, break and
short-circuit
- Check the resistance, check the operation of temperature sensor and replace ifnecessary

Temperatur sensor er montert i dashboard rett under multicontroller. Ledningstrømpen fra varmer har 4 tilkoblinger, 1 kontakt for multicontroller (nederst på bildet), 1 for temperatur sensor(nest nederst på bilde med 2 ledere) og 2 kontakter til øverst som ikke er tilkoplet hos meg. Se bilde.

Skal åpne dashboard igjen og sjekke sensor og spesielt kontakt/ledninger.

20220519_210140.jpg

Virker stemme bra det du fant:

De hexkodene er nok kun i interne verkstedshåndbøker.

589352457_MWSnap0762022-05-2119_57_20.png.9ab4b056fdc2c65625b84c18ece4a1cf.png

Men fant den samme som du tror jeg, https://www.manualslib.com/manual/1269368/Webasto-Air-Top-2000-Stc.html?page=24#manual

281187919_MWSnap0752022-05-2119_56_07.png.9fd9e027625032c1d12d91c383be53b2.png

Står at det også kan være intern sensor.

Hva er det for verksted som ikke prøvestarter varmeren etter montering?

Mulig bilde lyver, men ser på montering av eksos, der ser det ut som kondensvann (og sjøvann?)vil renne tilbake inn brenneren.

Men det kanskje ikke er mulig på en så lav type båt og montere den slik at eksosgjennomføring kommer ut lavere en brennere slik at det er en kompromiss du må leve med?

Andre som leser dette må i hvert fall ikke finne på og lage hull i eksosen på laveste punkt slik det står beskrevet i manualer. Dette gjelder for bil der varmere er plassert i friluft. I båt kan eksosen da bli blandet i den varme luften som blåses i båten med mulig kullosforgifting.

Takk, jeg tenkte kun på den eksterne men ser at feilen også kan gjelde en intern temperatur sensor i det du henviser til. 

Ikke imponert over firmaet, men det er langt å kjøre til dem så prøver å ordne selv. Og da lærer en litt om varmeren og monteringen som kan komme godt med senere en gang.

Varmeren står vel ca i vannlinjen så eksos må gå oppover. Skal sjekk eksosslangen og dette med sjøvann/kondens fare.

Er det kun den kontrollpanelen " Smart control" som er innstallert?

På eber så er det mange muligheter for å koble feil, i hvert fall hvis det er kombinasjoner av ulike styringer.

Se så du er sikker på at du har korrekt installasjonmanual for den brenneren og den styringen og sjekk stift for stift i alle kabler så tenker jeg at du løser det eller i hvert fall kommer en god bit på vei.

Er vel noen led som skal lyse med forskjellige farger også men det har du sikkert kontroll på.

Eller ta en telefon til Webasto direkte, du får sikkert god hjelp der når du forklarer at du har kjøpt den av en installatør som ikke klarer å prøvestarte

Redigert av Almvik (see edit history)

Da har jeg sjekket ekstern temperatur sensor. Den viste seg å fått en uheldig plassering, hvor den treffer deler av glassfiber overdelen av båten bak dashboardet, slik at ledningene/kontakt er blitt noe skadet. Sannsynligvis funnet feilen, for nå er det an annen feilmelding som kommer opp. Hex 88 som er Fuel pump interruption. Fuel pump interrupted or short circuit to supply voltage. UB Electrical check of fuel system. Sjekket begge skjøtekontaktene for ledningen til diesel pumpen, men får fortsatt samme feilmelding H88. Da blir det litt lesing/googling og en runde med voltmeter.

Ser ut til av ledningen til dieselpumpen kommer ut der tilluften går inn på varmeren. Kanskje klemt ledning der.

Ekstern sensor.jpg

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...