Jump to content

Førstegangs båt valg

Ole-Martin95

Recommended Posts

Hei.

Jeg og fruen er på utkikk etter båt. Vi er veldig ferske på sjøen, men jeg selv er oppvokst med båtferie så veit litt hva det går ut på.
Vi har fått tilgang på båtplass i Sarpsborg område, og har bestemt oss for kikke litt :)

Så til det store spørsmålet, hvilken båt?
Vi har satt budsjett på MAX 500 000 (men gjerne noe billigere)og vi kunne tenke oss noe under 25 fot. 
Vi bor i Gjøvik område, så vi er avhengige av å kunne være i båten noen dager når vi først er der. 
Så do og noe å lage mat på er et must for oss.

Vi har kikket litt på Askeladden 705 Voyager og den ser veldig intressant ut. Noen som vet om lignende båter som kan være aktuelle?
Burde man gå for Diesel eller bensin? 
Ellers er vi veldig åpne for tips.

Håper på mange gode svar :D

Jeg har kikket litt på båt i samme klasse, og høyest på min liste står skibsplast 685, Yamarin 68/76DC, GP 700 og Ibiza 22 weekender. Personlig heller jeg nok mot påhenger/fast Aksel da jeg synes drev er mye jobb og dyrt vedlikehold samt høy risiko, i forhold til fordelene det har med manøvrerbarhet og forbruk. Bensin og drev ville jeg aldri vurdert, dette er mest for spesielt interesserte som ønsker seg V8 i mine øyne. De er billige å kjøpe, men kan bli veldig vanskelig å få solgt igjen. 

Hovedårsaken til at jeg heller mot påhenger/fast Aksel er fordi jeg stort sett holder meg i nærområdet, er man ofte på lengre turer kan innenbords diesel med drev være et godt alternativ. Dette blir jo en avveiing mellom drivstoffkostnad/ vedlikeholdskostnad der drev og diesel kommer bedre og bedre ut jo mer båten kjøres. men da ville jeg hatt noe av nyere dato og godt oppfulgt med vedlikehold. Det er også en stor fordel å da være litt nevenyttig selv for at ikke servicekostnader skal bli alt for høye. Har vurdert dette også og da er spesielt Nor-Dan 780, Askeladden 705 som du nevner og skibsplast 690 båter som jeg kunne tenkt meg. 

Lykke til i jakten!

Redigert av Sturee (see edit history)

Gjorde de samme betraktningene i fjor da vi kjøpte vår første båt. Vi startet å se på drevbåter, først og fremst for å få bedre plass på bade plattformen.

Vi endte opp en en relativt ny 23 fot daycruiser med utenbords motor. Den har do, kjøleskap og plass for kokeapparat. en 23 fot kan dere dessuten ta på henger om dere vil veksle mellom Mjøsa og sjøen.

Hilsen en utflytta Gjøvikenser

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Hva er det ved Askeladden 705 Voyager som gjør den til førstevalget?

Hvor mange sengeplasser?

Skal du dra på båthenger?

I hvilken fart kommer du til å bruke båten mye?

Selv er jeg "avhengig" av gode sitteplasser i fartsretningen, har du tenkt på om du vil trives over tid med alle disse sideveis plassene?

Hvor mange turer i året?

Hvor mange overnattinger? 

dieselfan skrev 41 minutter siden:

Hva er det ved Askeladden 705 Voyager som gjør den til førstevalget?

Hvor mange sengeplasser?

Skal du dra på båthenger?

I hvilken fart kommer du til å bruke båten mye?

Selv er jeg "avhengig" av gode sitteplasser i fartsretningen, har du tenkt på om du vil trives over tid med alle disse sideveis plassene?

Hvor mange turer i året?

Hvor mange overnattinger? 

Var ikke at dette var et førstevalg, var mest av vi hadde sett litt på denne, å fant sove løsninger og toalett som et +.
Når det gjelder senge plasser holder det med en dobbelt seng i utgangspunktet, men kunne hvert greit med mulighet for å ha med gjester en helg.
Vi har ikke behov for å dra den med noen plass.
Vi ser for oss at en marsjfart på 15-20 knop kunne vært fint. Ellers blir det jo litt putring.

Har ikke tenkt på dette med seter i fartsretning, da vi som regel er 2 på tur.

Håper å få brukt litt ferier og helgeturer i båten, så vil jo bli noen overnattinger. 

Windy Mirage er en vakker, vakker båt. 

Litt mindre, utenbords og ellers alt du ber om (foruten privatliv på toalettet); sjekk Ibiza 24 weekend

Trailbar og liker dere ikke båten, så får dere igjen prisen når dere selger. 
relativt enkel båt, men har alt og er relativt enkel å vedlikeholde. Utenbords gir også mer innvendig plass i en båt i den størrelsen. 

mvh

Tor Arild 

Flott båt, motoren har nesten gått for lite (: 370 timer fra 2008 er ikke mange timene i året.

Service historikken er nok det vesentligste å ha styr på. Vet ikke om 2008 modellen har service historikken lagret slik som nyere Yamaha, har den det ligger det mye informasjon om oljeskift, timer på ulike turtall etc.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...