Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

Teerex skrev On 3.6.2022 at 2.13:

Akkurat det med vulkinga er litt spesielt. Jeg har ikke vulking i mine propeller så da utgår iallefall det momentet :-)

 

Ellers kan det jo skje at man blir truffet av lynet, men det er nok sjeldent.

Femmerpost, kan slettes.

19 fot

19 fot

Teerex skrev On 3.6.2022 at 2.13:

Akkurat det med vulkinga er litt spesielt. Jeg har ikke vulking i mine propeller så da utgår iallefall det momentet :-)

 

Ellers kan det jo skje at man blir truffet av lynet, men det er nok sjeldent.

Det finnes mange slike spesielle ting som kan gå galt, men som er vanskelige å forutse og vanskelige å unngå selv ved godt vedlikehold.

 

En båt jeg tauet inn hadde sannsynligvis brudd på råden. Jeg så det kom røyk opp fra den og gav full gass dit og etter 5-10 minutter var jeg fremme. Da hadde de fått  slukket brannen, men motoren var havarert. Jeg tauet dem en time inn til båtplassen deres. For å finmanøvrere båten inn i båsen startet han opp motoren og lot den gå rolig med voldsomme klang-lyder, omtrent som å slå med hammer på en stor metallgjenstand i raskt tempo. Så det var helt åpenbart noe galt  der inne i motoren. Kunne vel kjøre litt, men absolutt ikke bra for motoren, og den ville neppe klart turen inn dit på egenhånd.

 

Bør man ta månedlige demonteringer av motoren og røntgenfotografere alt på leting etter sprekker og gå over med sprekksøkespray på alle deler så man kan unngå slikt? Sånne prosedyrer er noe for dem som skal delta i finalen i VM i racing, men ikke for vanlige båtfolk med fritidsmåter til turer.



×
×
  • Create New...