Jump to content

Sjøsettingen av min første trebåt gikk ikke helt bra. Trenger noen gode råd nå.


Luna III

Recommended Posts

Som sagt i tidligere innlegg så trodde jeg at alt nå var klart. Jeg hadde gjort mitt beste, men det var ikke bra nok. Sprekker og bordganger på min klinkbygde snekke fra 50 tallet lakk ikke mye og viste gode tegn på trutning. Rundt propellakselhylsa og ved kjølstokken ca 1m fra baugen derimot kom det inn vann som ikke viste tegn til reduksjon etter 6-7 timer. Jeg forsto at dette var steder som ikke kom til å trutne så vi tok den på land igjen. Sitter nå og planlegger og søker info. Jeg har en Sabb G 10 med vridbar propell og forstår at stevnflensen må ut og pakkes om/tettes. Flensen er festet med to muttere utvendig som antagelig sitter på "fransk treskrue" med muttergjenger. Hva må gjøres for å få ut denne hylsa? Løsne aksel ved motor og trekke denne bakover tenker jeg for å få plass, men hva med hylsesmøringsopplegget? Hva er best å bruke som tettemiddel rundt hylsa? Framme mot baugen tenker jeg å skrape rent. Sjekke skruer/spiker i nedre bord inn i kjølstokken. Noen flere tips? Hvis man legger inn bommulltråd. Hva brukes i tillegg? Tjære eller Farm/Proof. Endeskjøter i bordganger. Bommullstråd der også? Ett par skjøter som lekker litt mer enn jeg liker. Hvis jeg får tettet disse stedene akter, baug,skjøter og pluss en lekkasje ved kjølstokken under motoren så burde det gå greit. Tips mottaes igjen med stor takk av en grønnskolling på trebåt som ikke gir seg så lett. ;)

Link to post
Hulda skrev 33 minutter siden:

Normalt. Den gangen flesteparten av båtene var av tre, smørte vi inn nater og sprekker med smørefett. Stoffet utenpå.

Skjønner og har lest det. Brukte mye Farm/Proof, men må gjøre en bedre jobb rundt stevnflensen og i baugområdet. Mistenker at det har vært frostspregning i baugen ved kjølstokken før den kom i mitt eie. Så jeg er ute etter tips til å reparere det. Fint med fett eller farm der det trutner, men det skjedde ikke i dette tilfelle.

Link to post
NilsPils skrev 35 minutter siden:

Det hadde vært fint om det hadde gått an, men vel litt sent nå . . .

 

Jeg tenkte på problemområdene foran og akter med stvnlageret sett fra utsiden.

Har bilder på mobilen, men ikke på nettbrettet som jeg er på nå. Har imidlertid fått veldig gode og utfyllende svar på fb, Sabbmotorens venner når det gjelder stevnflensen. Langs kjølstokken mangler jeg gode svar, men regner med å skrape rent for Proof for så å legge inn bommulltråd. Lurer bare på om den skal legges inn med tjære eller Proof/farm?

Link to post
Luna III skrev 1 time siden:

Langs kjølstokken mangler jeg gode svar, men regner med å skrape rent for Proof for så å legge inn bommulltråd. Lurer bare på om den skal legges inn med tjære eller Proof/farm?

Først og fremst; trist at det oppsto lekkasjer ved sjøsettingen, du hadde fortjent mindre styr etter alt arbeidet du allerede har gjort. Men flott at du fikk båten opp igjen og at du allerede har fått hjelp med stevnflensen:thumbsup:

 

Når det gjelder den andre lekkasjen; det jeg lurer mest på her er hvorfor det lekker langs kjølstokken? Gode bilder hjelper naturlig nok på. Hvis du er sikker på at festemidlene holder og at det står bra til ved lekkasjen; press inn asfaltkitt, eventuelt dekk over med blylapp og kobbertacks slik at ikke massen skylles ut med det første. Men virker det som at bordet ved kjølen er mulig å få til å flekse utover, altså at det ikke sitter slik det skal? Hvis du, selvsagt med måte, prøve å bende ut bordet ved kjølen, blir det noen form for bevegelse? Ved en slik "test" er det alltid greit med en medhjelper til å se. I så fall er sannsynligvis synderen tæring av rekspikeren (spikeren som fester bordene til kjøl og stevn), eventuelt råte som har oppstått ved landligge og ferskvann i bunn (men la oss nå ikke ta sorgene på forskudd). Dårlig hold fører til at bunnbordene ikke sitter som de skal inntil kjølen. Det ser gjerne greit ut siden det er såpass mange festepunkter at bordet sitter der av gammel vane, men ved belastning kan ting skje. Da bør/må rekspikeren skiftes ut (kan i nøden erstattes med varmgalvaniserte skruer med panhode der det ikke synes) slik at bordene trekkes inn mot spunningen (falsen der bordet går inn mot kjøl og stevn) i kjølen igjen. Gjøres med litt forsiktighet og man kan med fordel trekke bordet inn samtidig langs hele lekkasjen for å unngå at det sprekker opp (gjøres ved å trekke til rekspikrene jevnt langs bordet, da fordeles belastningen inntil det er skikkelig på plass). Du kan godt trykke inn bomullstråd med Proof/Farm, men det nytter ikke å gjøre dette om bordene likevel flekser under påvirkning. Klinkerbygde skrog er til dels ganske fleksible (litt avhengig av konstruksjon), og det skal de jo også være, men dette innebærer jo at festemidlene kan få kjørt seg litt. Sammen med tæring kan de slites ut (materialtretthet etter bevegelse over tid).

Link to post
Svart (redigert)
Hakkannen skrev for 12 timer siden:

Først og fremst; trist at det oppsto lekkasjer ved sjøsettingen, du hadde fortjent mindre styr etter alt arbeidet du allerede har gjort. Men flott at du fikk båten opp igjen og at du allerede har fått hjelp med stevnflensen:thumbsup:

 

Når det gjelder den andre lekkasjen; det jeg lurer mest på her er hvorfor det lekker langs kjølstokken? Gode bilder hjelper naturlig nok på. Hvis du er sikker på at festemidlene holder og at det står bra til ved lekkasjen; press inn asfaltkitt, eventuelt dekk over med blylapp og kobbertacks slik at ikke massen skylles ut med det første. Men virker det som at bordet ved kjølen er mulig å få til å flekse utover, altså at det ikke sitter slik det skal? Hvis du, selvsagt med måte, prøve å bende ut bordet ved kjølen, blir det noen form for bevegelse? Ved en slik "test" er det alltid greit med en medhjelper til å se. I så fall er sannsynligvis synderen tæring av rekspikeren (spikeren som fester bordene til kjøl og stevn), eventuelt råte som har oppstått ved landligge og ferskvann i bunn (men la oss nå ikke ta sorgene på forskudd). Dårlig hold fører til at bunnbordene ikke sitter som de skal inntil kjølen. Det ser gjerne greit ut siden det er såpass mange festepunkter at bordet sitter der av gammel vane, men ved belastning kan ting skje. Da bør/må rekspikeren skiftes ut (kan i nøden erstattes med varmgalvaniserte skruer med panhode der det ikke synes) slik at bordene trekkes inn mot spunningen (falsen der bordet går inn mot kjøl og stevn) i kjølen igjen. Gjøres med litt forsiktighet og man kan med fordel trekke bordet inn samtidig langs hele lekkasjen for å unngå at det sprekker opp (gjøres ved å trekke til rekspikrene jevnt langs bordet, da fordeles belastningen inntil det er skikkelig på plass). Du kan godt trykke inn bomullstråd med Proof/Farm, men det nytter ikke å gjøre dette om bordene likevel flekser under påvirkning. Klinkerbygde skrog er til dels ganske fleksible (litt avhengig av konstruksjon), og det skal de jo også være, men dette innebærer jo at festemidlene kan få kjørt seg litt. Sammen med tæring kan de slites ut (materialtretthet etter bevegelse over tid).

Takk for utfyllende svar. Som ny i gamet med trebåt har jeg mange spørsmål. Rekspiker forstår jeg er festingen av bordgangene til kjølstokken, men hva er de opprinnelig laget av? Jern? Noen få steder ser jeg at det er satt inn skruer. Mulig av syrefast. Jeg mistenker at festene kanskje har strekt seg litt, men kan ikke se tegn til det. Jeg skal gjøre en bedre skrape og rengjøringsjobb innvendig der jeg kommer til og selvfølgelig utvendig. Noe lekk langs kjølstokken under motor også så der får jeg prøve å gjøre en bedre jobb utvendig. Sjekke festene/spikere bedre. Hadde lagt på proof der også. Ser jo litt der det kommer vann ut. Blir jo vanntrykk feil vei, men likevel. Har selvfølgelig ikke fylt opp båten med vann, men dusjer litt innvendig hver dag med åpen bunnpropp for å unngå for mye tørk. Tar litt fri i dag. Bare vanne litt og så begynner jeg med stevnflensen i morra. Ser for med en del skruing og "mokking" der, men jeg er ikke kjent for å gi opp med det første. Prøver å legge inn bilder. Litt mørkt nedi bunnen, men med litt zooming ser man hvor det er vann. 😉

41CAEE4A-A94C-4439-9582-479D4C6549C6.jpeg

AA9ACFF6-9F2C-4035-8A3D-D88A8EE4C4CC.jpeg

A83771F7-3F6B-4942-B3F0-F815DA6980A4.jpeg

5B83FBA2-06C1-4B8E-A4A1-0196721A0EDA.jpeg

BAE32293-FBF6-4947-B36A-B60D32EC6555.jpeg

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
index skrev for 11 timer siden:

Gi opp etter 6-7 timer trutning? Vi har båter som  trenger over to uker før de holder tett. Men tette blir de til slutt...

Skjønner hva du mener, men en kjølstokk i eik rundt en stevnflens tror jeg ikke trutner så mye. Ei heller mellom bord og kjølstokk. Jeg er langt fra ærfaren spesialist, men intervallene på lensepumpa forandret seg ikke på de 6-7 timene. Det ble aldri lite nok vann til at den stoppet og jeg har ikke noen plass å legge båten på grunna eller henge i stropper. En lensepumpe som går kontinuerlig i flere døgn gir vel etterhvert opp tenkte jeg. Så derfor tok jeg den på land. 

Link to post

Hvor fort trutning går er også avhengig av temperatur i vannet, jo kaldere vann desto lengre tid for å trutne.

Min erfaring var at etter ca. 4-5 timer avtok lekkasje merkbart. Det meste ville være tett i løpet et til to døgn.

Det som ikke hadde trutnet etter en uke ville ikke bli tett.

Tetting må gjøres fra utsiden, vanskelig å få tetningsstoff til å sitte på innsiden når båten ligger på vannet.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Luna III skrev On 14.5.2022 at 9.43:

så vi tok den på land igjen.

Det var lurt,  ser du har stoffet kjølerøra til motoren, få det av, det blir dårlig kjøling  til motoren  og det ender som regel med at motoren blir for varm.

BAE32293-FBF6-4947-B36A-B60D32EC6555.jpeg

 

Trutna en gang en trebåt med vann spreder under og fylte på vann innvendig en drøy uke  så holdt den på vannet som var inni.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 1 time siden:

Det var lurt,  ser du har stoffet kjølerøra til motoren, få det av, det blir dårlig kjøling  til motoren  og det ender som regel med at motoren blir for varm.

BAE32293-FBF6-4947-B36A-B60D32EC6555.jpeg

 

Trutna en gang en trebåt med vann spreder under og fylte på vann innvendig en drøy uke  så holdt den på vannet som var inni.

Ang kjølerøra så er det bare ett tynt lag med stoff. Tenkte kanskje det var bedre enn tykt lag med rur, men jeg kan jo vaske det av igjen med tynner. Har vanna utvendig og innvendig, men det er noen plasser det ikke gir seg.

Link to post
Luna III skrev for 12 timer siden:

Skjønner hva du mener, men en kjølstokk i eik rundt en stevnflens tror jeg ikke trutner så mye. Ei heller mellom bord og kjølstokk. 

 

Da har du en spesiell båt som ikke trutner i sjøvann. Det har jeg ikke vært borti før. Nok lensepumper og litt tålmodighet, så blir den mest sannsynlig tett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
ballistic skrev 3 minutter siden:

Ut fra nest siste bilde kan det se ut som du har et hull eller kanal for å fylle bek rundt hylsa. Kan det være beken som er sprukket opp og blitt utett?

Er det det hullet er til. Uansett, kunne ikke se spor av bek eller andre tettemidler. Satte inn med Sikaflex marin jeg. Tekte at hvis det tåler bek eller tjære med sinkhvitt så tåler det vel Sika. Etter hva jeg vet så blir bek nokså hard og tenker sika marin ikke blir fullt så hard. 

Link to post
ballistic skrev 1 time siden:

Sikaflex gjør nok samme nytten,men er vel nødvendig med noen form for tetningsmiddel rundt hylsa.Bli nok tett og fin nå.

Kan ikke skjønne annet. Må gå over alle kjølspikrene nå. Mistenker at den har vært utsatt for frostsprengning før den kom i mitt eie. Har fått tips om å sjekke det og evt sette in varmgalv skruer. Lurer på om syrefaste er like greit? Eller elektrolyttgalv? Ikke mye varmgalv nå for tiden.

Link to post

Sika og bek er ikke 'det samme'. Bek, og også betong, hadde en stabiliserende fuksjon. Etterspikring av kjølbord var kurant. A4 treskruer går greit. Trutning kan ta fra noen timer til et par uker. Det kommer mye an på materialene. Alle trebåter trutner, det er treets fysiske egenskaper. Gran er vel det nordiske treslaget som trutner minst.

 

Bek helte vi nedpå når det var så varmt at det boblet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...