Jump to content

Edit History

Luna III

Luna III

Hakkannen skrev for 12 timer siden:

Først og fremst; trist at det oppsto lekkasjer ved sjøsettingen, du hadde fortjent mindre styr etter alt arbeidet du allerede har gjort. Men flott at du fikk båten opp igjen og at du allerede har fått hjelp med stevnflensen:thumbsup:

Når det gjelder den andre lekkasjen; det jeg lurer mest på her er hvorfor det lekker langs kjølstokken? Gode bilder hjelper naturlig nok på. Hvis du er sikker på at festemidlene holder og at det står bra til ved lekkasjen; press inn asfaltkitt, eventuelt dekk over med blylapp og kobbertacks slik at ikke massen skylles ut med det første. Men virker det som at bordet ved kjølen er mulig å få til å flekse utover, altså at det ikke sitter slik det skal? Hvis du, selvsagt med måte, prøve å bende ut bordet ved kjølen, blir det noen form for bevegelse? Ved en slik "test" er det alltid greit med en medhjelper til å se. I så fall er sannsynligvis synderen tæring av rekspikeren (spikeren som fester bordene til kjøl og stevn), eventuelt råte som har oppstått ved landligge og ferskvann i bunn (men la oss nå ikke ta sorgene på forskudd). Dårlig hold fører til at bunnbordene ikke sitter som de skal inntil kjølen. Det ser gjerne greit ut siden det er såpass mange festepunkter at bordet sitter der av gammel vane, men ved belastning kan ting skje. Da bør/må rekspikeren skiftes ut (kan i nøden erstattes med varmgalvaniserte skruer med panhode der det ikke synes) slik at bordene trekkes inn mot spunningen (falsen der bordet går inn mot kjøl og stevn) i kjølen igjen. Gjøres med litt forsiktighet og man kan med fordel trekke bordet inn samtidig langs hele lekkasjen for å unngå at det sprekker opp (gjøres ved å trekke til rekspikrene jevnt langs bordet, da fordeles belastningen inntil det er skikkelig på plass). Du kan godt trykke inn bomullstråd med Proof/Farm, men det nytter ikke å gjøre dette om bordene likevel flekser under påvirkning. Klinkerbygde skrog er til dels ganske fleksible (litt avhengig av konstruksjon), og det skal de jo også være, men dette innebærer jo at festemidlene kan få kjørt seg litt. Sammen med tæring kan de slites ut (materialtretthet etter bevegelse over tid).

Takk for utfyllende svar. Som ny i gamet med trebåt har jeg mange spørsmål. Rekspiker forstår jeg er festingen av bordgangene til kjølstokken, men hva er de opprinnelig laget av? Jern? Noen få steder ser jeg at det er satt inn skruer. Mulig av syrefast. Jeg mistenker at festene kanskje har strekt seg litt, men kan ikke se tegn til det. Jeg skal gjøre en bedre skrape og rengjøringsjobb innvendig der jeg kommer til og selvfølgelig utvendig. Noe lekk langs kjølstokken under motor også så der får jeg prøve å gjøre en bedre jobb utvendig. Sjekke festene/spikere bedre. Hadde lagt på proof der også. Ser jo litt der det kommer vann ut. Blir jo vanntrykk feil vei, men likevel. Har selvfølgelig ikke fylt opp båten med vann, men dusjer litt innvendig hver dag med åpen bunnpropp for å unngå for mye tørk. Tar litt fri i dag. Bare vanne litt og så begynner jeg med stevnflensen i morra. Ser for med en del skruing og "mokking" der, men jeg er ikke kjent for å gi opp med det første. Prøver å legge inn bilder. Litt mørkt nedi bunnen, men med litt zooming ser man hvor det er vann. 😉

41CAEE4A-A94C-4439-9582-479D4C6549C6.jpeg

AA9ACFF6-9F2C-4035-8A3D-D88A8EE4C4CC.jpeg

A83771F7-3F6B-4942-B3F0-F815DA6980A4.jpeg

5B83FBA2-06C1-4B8E-A4A1-0196721A0EDA.jpeg

BAE32293-FBF6-4947-B36A-B60D32EC6555.jpeg

Luna III

Luna III

Hakkannen skrev for 12 timer siden:

Først og fremst; trist at det oppsto lekkasjer ved sjøsettingen, du hadde fortjent mindre styr etter alt arbeidet du allerede har gjort. Men flott at du fikk båten opp igjen og at du allerede har fått hjelp med stevnflensen:thumbsup:

Når det gjelder den andre lekkasjen; det jeg lurer mest på her er hvorfor det lekker langs kjølstokken? Gode bilder hjelper naturlig nok på. Hvis du er sikker på at festemidlene holder og at det står bra til ved lekkasjen; press inn asfaltkitt, eventuelt dekk over med blylapp og kobbertacks slik at ikke massen skylles ut med det første. Men virker det som at bordet ved kjølen er mulig å få til å flekse utover, altså at det ikke sitter slik det skal? Hvis du, selvsagt med måte, prøve å bende ut bordet ved kjølen, blir det noen form for bevegelse? Ved en slik "test" er det alltid greit med en medhjelper til å se. I så fall er sannsynligvis synderen tæring av rekspikeren (spikeren som fester bordene til kjøl og stevn), eventuelt råte som har oppstått ved landligge og ferskvann i bunn (men la oss nå ikke ta sorgene på forskudd). Dårlig hold fører til at bunnbordene ikke sitter som de skal inntil kjølen. Det ser gjerne greit ut siden det er såpass mange festepunkter at bordet sitter der av gammel vane, men ved belastning kan ting skje. Da bør/må rekspikeren skiftes ut (kan i nøden erstattes med varmgalvaniserte skruer med panhode der det ikke synes) slik at bordene trekkes inn mot spunningen (falsen der bordet går inn mot kjøl og stevn) i kjølen igjen. Gjøres med litt forsiktighet og man kan med fordel trekke bordet inn samtidig langs hele lekkasjen for å unngå at det sprekker opp (gjøres ved å trekke til rekspikrene jevnt langs bordet, da fordeles belastningen inntil det er skikkelig på plass). Du kan godt trykke inn bomullstråd med Proof/Farm, men det nytter ikke å gjøre dette om bordene likevel flekser under påvirkning. Klinkerbygde skrog er til dels ganske fleksible (litt avhengig av konstruksjon), og det skal de jo også være, men dette innebærer jo at festemidlene kan få kjørt seg litt. Sammen med tæring kan de slites ut (materialtretthet etter bevegelse over tid).

Takk for utfyllende svar. Som ny i gamet med trebåt har jeg mange spørsmål. Rekspiker forstår jeg er festingen av bordgangene til kjølstokken, men hva er de opprinnelig laget av? Jern? Noen få steder ser jeg at det er satt inn skruer. Mulig av syrefast. Jeg mistenker at festene kanskje har strekt seg litt, men kan ikke se tegn til det. Jeg skal gjøre en bedre skrape og rengjøringsjobb innvendig der jeg kommer til og selvfølgelig utvendig. Noe lekk langs kjølstokken under motor også så der får jeg prøve å gjøre en bedre jobb utvendig. Sjekke festene/spikere bedre. Hadde lagt på proof der også. Ser jo litt der det kommer vann ut. Blir jo vanntrykk feil vei, men likevel. Har selvfølgelig ikke fylt opp båten med vann, men dusjer litt innvendig hver dag med åpen bunnpropp for å unngå for mye tørk. Tar litt fri i dag. Bare vanne litt og så begynner jeg med stevnflensen i morra. Ser for med en del skruing og "mokking" der, men jeg er ikke kjent for å gi opp med det første.

• Create New...