Havarita
NRK stiller som vanlig ingen kritiske spørsmål.
Ingen vil betale dette av egen lommebok.
Energibruken er en funksjon av hastighet og vekt.
Batteridrift krever også energi som skal produseres ett eller annet sted. Og skal overføres i mange ledd før den kommer ut på propellen.
Til og med mer energi, fordi man må drasse på ekstra batterivekt også.
Å drive en hurtigbåt krever ufattelige mengder energi. Å drive en enda tyngre hurtigbåt krever enkelt og greit enda mer ufattelige mengder energi.
Her er noen av spørsmålene som ikke stilles:
Hva må billettprisen være for å forsvare hele investeringen (inkl infrastruktur)?
Hve er billettprisen på dagens løsning?
Har kundene betalingsvilje for merkostnadene?
Får de en bedre opplevelse?
Er passasjerkapasiteten endret?
Er antal avganger pr døgn endret?
Hva skjer med strømprisen når man legger til store forbrukere i et område som allerede har prispress pga mangel på overføringskapasitet.
Hvorfor ønsker man slik prisøkning på strøm for husholdningene, og hvilken pris er det man legger opp til?
Vil dette avhjelpe eller forsterke energikrisen Europa har satt seg i?
Går det med større eller mindre energimengde enn før?
Vil tiltaket øke eller redusere 'klimaavtrykket' globalt sett?
Om det reduserer, hvor menge kr/ tonn koster det?
Kunne man evt fått større uttelling om man investere de pengene på en annen måte?
Intill noen finner frem kalkulatoren, og bare kan fortsette å bruke andres penger på tro og overvevisning, vil vi se flere slike tiltak.
Om tiltaket faktisk er grønt og/eller bærekraftig finnes det dessverre ingen dokumentasjon på.