Jump to content

El-hurtigbåter, er dette fremtiden?


tom Cognac

Recommended Posts

Den klarer en time i 23 knop så blir bare en ørliten lokalbuss. Og mye av byggekostnad er dekket av EU midler. Men den oversikten over forbruk pr passasjerkilometer er ganske utrolig. Mener de gamle hydrofoilene fremdeles var/er mer økonomiske enn dagens katamaraner, og forstår ikke hvorfor en ikke klarer å optimalisere ytterligere med lettvekt/katamaran/foil-løsninger. Må være mye å hente der. Dessverre var det vel noen komposittbåter i Nordland for et par år siden som var for dårlig konstruerte og fikk skader i dårlig vær nesten før de kom i drift, så det legger vel en demper på investeringsviljen. 

Link to post

NRK stiller som vanlig ingen kritiske spørsmål.

Ingen vil betale dette av egen lommebok.

Energibruken er en funksjon av hastighet og vekt.

Batteridrift krever også energi som skal produseres ett eller annet sted. Og skal overføres i mange ledd før den kommer ut på propellen.

Til og med mer energi, fordi man må drasse på ekstra batterivekt også.

Å drive en hurtigbåt krever ufattelige mengder energi. Å drive en enda tyngre hurtigbåt krever enkelt og greit enda mer ufattelige mengder energi.

 

Her er noen av spørsmålene som ikke stilles:

Hva må billettprisen være for å forsvare hele investeringen (inkl infrastruktur)?

Hve er billettprisen på dagens løsning?

Har kundene betalingsvilje for merkostnadene?

Får de en bedre opplevelse?

Er passasjerkapasiteten endret?

Er antal avganger pr døgn endret?

Hva skjer med strømprisen når man legger til store forbrukere i et område som allerede har prispress pga mangel på overføringskapasitet.

Hvorfor ønsker man slik prisøkning på strøm for husholdningene, og hvilken pris er det man legger opp til?

Vil dette avhjelpe eller forsterke energikrisen Europa har satt seg i?

Går det med større eller mindre energimengde enn før?

Vil tiltaket øke eller redusere 'klimaavtrykket' globalt sett?

Om det reduserer, hvor menge kr/ tonn koster det?

Kunne man evt fått større uttelling om man investere de pengene på en annen måte?

 

Intill noen finner frem kalkulatoren, og bare kan fortsette å bruke andres penger på tro og overvevisning, vil vi se flere slike tiltak.

 

Om tiltaket faktisk er grønt og/eller bærekraftig finnes det dessverre ingen dokumentasjon på.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post

Sånn ca enig. Det dumme er at jeg er sikker på at med litt seriøs utvikling så kunne en halvert forbruket på disse båtene eller mer. Men ingen gidder fordi en bare kan lesse inn batterier og få finansiering + grønnvasking i samme slengen. Omtrent som vindmøller vs oppgradering av vannkraft. Så dieselen/MGOen er tydeligvis fremdeles for billig 😇😎

Link to post
Fantino skrev 1 time siden:

https://candela.com/public-transport/

 

https://candela.com

 

Sett nå at noen var så politisk ukorrekte at de puttet en lett dieselgenerator inn i en av disse, som kunne levere strøm tilsvarende forbruk i planingsfart. Så kunne en fått noe som faktisk virket uten kompromiss på sikkerhet og rekkevidde.
 

 

Vil ikkje behovet for elektrisk effekt til elmotorene da tilsvare den effekten som kreves for fremdrift pluss tap i generering av elektrisk effekt. Kunne vel da like greit brukt diesel rett til fremdrift?

Har man derimot en mindre maskin som gir noe effekt og som dermed bidrar til effektbehovet og dermed lengre driftstid for batteriet ser jeg en mening med det. Litt som BMW i8.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev 20 minutter siden:

Vil ikkje behovet for elektrisk effekt til elmotorene da tilsvare den effekten som kreves for fremdrift pluss tap i generering av elektrisk effekt. Kunne vel da like greit brukt diesel rett til fremdrift?

Har man derimot en mindre maskin som gir noe effekt og som dermed bidrar til effektbehovet og dermed lengre driftstid for batteriet ser jeg en mening med det. Litt som BMW i8.

De trenger nok ‘Oomph’ for å komme opp i fart vil jeg tro? Muligens mye mindre enn dagens planende båter dog. Men drar fort på seg med vekt om en skal ha stor effekt ved direktedrift? Lading 13 timer med 16A/230V, 2.5 t med 32A, 3-fas, 230V. De oppgir 0.8 kWh/nm, tilsvarende 0.1 liter bensin visstnok. Med 50 nm rekkevidde bør de da ha ca 62.5 kWh batteri pluss sikkerhetsmargin etc. Om dette er en LiFePO4 pakke (og ikke LiPo) så veier den antakelig nord for 400 kg. Halver denne og erstatt med lett generator + dieseltank?

Link to post
Fantino skrev 29 minutter siden:

De trenger nok ‘Oomph’ for å komme opp i fart vil jeg tro? Muligens mye mindre enn dagens planende båter dog. Men drar fort på seg med vekt om en skal ha stor effekt ved direktedrift? Lading 13 timer med 16A/230V, 2.5 t med 32A, 3-fas, 230V. De oppgir 0.8 kWh/nm, tilsvarende 0.1 liter bensin visstnok. Med 50 nm rekkevidde bør de da ha ca 62.5 kWh batteri pluss sikkerhetsmargin etc. Om dette er en LiFePO4 pakke (og ikke LiPo) så veier den antakelig nord for 400 kg. Halver denne og erstatt med lett generator + dieseltank?


En aldri så liten regnefeil der. Batteristørrelsen blir vel 40 kWh++.

 

Med marsjfart 20 knop og 0.8 kWh/nm burde effektbehovet i plan da være 16 kW/22 hk. Skulle tro det var løsbart med en generator innenfor vektgrensene, evt bensingenerator. Om en kan cruise rundt med en 8 meters weekendcruiser med bensinforbruk lik en 22 hk utenbords på full spiker så er vel ikke det så verst.

Link to post

Vanskelig å finne stort med data på de hydrofoilene som gikk på vestlandet rundt -70 tallet men Rodriques hydrofoilene Vingtor og Sleipner hadde motorer oppgitt til 2x1350hk take-off effekt og oppgitt fart 34 knop mens etterfølgerene, Westermoen konstruerte Vingtor og Sleipner, hadde 2x1800hk og oppgitt toppfart på 28 knop.

 

Hydrofoilene hadde et passasjertall på 100 mot Westamaranenes 180 så helt sammenlignbart er det jo ikke men jeg er ganske sikker på at hydrofoilprinsippet kommer tilbake etterhvert som drivstoffprisene øker men om batteridrift blir det helt store på sjøen er jeg nok litt mer skeptisk til...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev 49 minutter siden:

Vanskelig å finne stort med data på de hydrofoilene som gikk på vestlandet rundt -70 tallet men Rodriques hydrofoilene Vingtor og Sleipner hadde motorer oppgitt til 2x1350hk take-off effekt og oppgitt fart 34 knop mens etterfølgerene, Westermoen konstruerte Vingtor og Sleipner, hadde 2x1800hk og oppgitt toppfart på 28 knop.

 

Hydrofoilene hadde et passasjertall på 100 mot Westamaranenes 180 så helt sammenlignbart er det jo ikke men jeg er ganske sikker på at hydrofoilprinsippet kommer tilbake etterhvert som drivstoffprisene øker men om batteridrift blir det helt store på sjøen er jeg nok litt mer skeptisk til...

Ja var bla disse jeg tenkte på. Mener de skal ligge bedre an også pr passasjerkilometer enn westamaranene. Med moderne materialer osv vil jeg tro at en kunne gjort noen kvantesprang med utg punkt i hydrofoil, a-la Candela som jo skriver at teknologien kan skaleres opp til 2-300 passasjerer. Men rene el-hurtigbåter med noenlunde fornuftig rekkevidde ser vi nok ikke før energitettheten på batterier gjør et kvantesprang. I mellomtida hadde det jo vært smart på få ned fuelforbruket til 50% eller 20% av dagens løsning i stedet for å bygge slike misfoster som den som er levert til Stavanger nå.. Kostnadsreduksjon ifm av lavere fuelutgifter burde jo kunne være et godt nok insentiv. Med dagens strømpriser må jo konseptet være helt i staur og vegg økonomisk også. Men alle bedrifter må jo ha et betydelig grønnvaskingsbudsjett i dag for å overleve så antar det skrives på denne kontoen.

Link to post
21 hours ago, Swingswong said:

Enig. Gjelder også fritidsbåt. Vekt må ned. Foil kommer nok mer i fremtiden, eller pumper som pumper luft under skrog. 

kommer! det har eksistert i mange år!  både foilbåter og SES er egentlig ikke veldig egnet på Norskekysten.  Det har blitt prøvd!

SES er nok for energikrevende! på de norske Korvettene er det en MTU 16V kun for å blåse luft!!

Når man i tillegg må ha med uhorvelige mengder destilert van for batteribrannslukking så har vel disse prosjektene floppa før de er satt ut i livet!  Veldig mye spennende teknologi der ute, men det meste er funnet opp fra før og utprøvd!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Effektive skrog og redusert vekt er energieffektivt uansett hvilken fremdriftslinje man velger.

Det har alltid fokus i skipsdesign, og kommer også i fremtiden.

 

I kommersiell trafikk må man også ta kommersielle hensyn (Trafikkgrunnlag, betalingsvilje, pax-kapasitet, Investeringens størrelse, driftsutgifter, rutetider)

 

Foiler og SES har sine spesielle anvendelsesområder som gjør konseptene vellykkede til noen formål, men det finnes også eksempler på at de er skrinlagt som kommersielle fiaskoer.

 

Begge konseptene gjør nødvendigvis investeringen større, og spiser verdifull plass om bord og drar med seg ekstra vekt som også skal flyttes på. 

Dette er ikke fordeler i kommersiell sammenheng, når færre passasjerer skal betale for en større investering.

Det er et veldig begrenset antall passasjerer som ønsker å betale 4 ganger så mye for å komme dobbelt så fort frem.

Utvalget av passasjerer som vil betale 4 ganger så mye for å komme like fort frem eller bruke lengre tid er nok enda mindre.

Link to post

SES = Surface Effect Ship.

 

Luftputekatamaran på godt norsk.

Umoe Mandal er gode og profitterer fortsatt på disse.

Brødrene Aa har også bygget noen for passasjertrafikk på 80 og 90 tallet.

 

 

Passasjerfartøyer på T-Foil finnes det et utvalg av. Boeing har levert flest verden over.

Her er en promotional video fra 70-tallet som også forklarer litt om virkemåte og fordeler. 

Her er en Norsk utgave på 35m som tar nesten 400 passasjerer.

 

Link to post
Fantino skrev On 15.5.2022 at 13.43:

De trenger nok ‘Oomph’ for å komme opp i fart vil jeg tro? Om dette er en LiFePO4 pakke (og ikke LiPo) så veier den antakelig nord for 400 kg. Halver denne og erstatt med lett generator + dieseltank?

Og dermed er vi vel på BMW i8 teknologi. Bensinmotorer er vel generelt lettere enn tilsvarende effekt i diesel.

 

Noen av de nevnte hurtigbåtprosjektene har kanskje strandet pga kost/nytte og at høyere drivstoffpriser og økt miljøhensyn gjør at de kan ha større nytteverdi og dermed videreutvikles.

 

Eller kanskje den enkle løsningen er å belage seg på å reise saktere.

 

Håper dere alle får en flott dag enten den er på kjøl eller uten.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...