Jump to content

Mercruiser cummins 4.2 qsd 320 hk, få turbo til å spinne ved 2000 rpm?


hydropower

Recommended Posts

Motoren skal yte nesten 600 Nm ved 2000 rpm når alt funker. Og over 700 Nm max. dreiemoment ved 2600 rpm.

Så turboen skal absolutt spinne godt ved 2000 rpm.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Swingswong skrev 1 time siden:

Høres ut som wastegate problem. Da vil den oppføre seg slik. Vil også kunne ryke sort på vei opp i plan. 

Ok. Ja båten har tidligere gått som event båt og hadde ikkje problem med å få båten i plan med 12 passasjerer ifølge tidligere eier. Eg sliter no med 9 passasjerer. Er det et typisk problem på slike motorer ?

Link to post
  • 2 år senere...
hydropower skrev On 14.5.2022 at 21.07:

Har problemer med å få båten i plan med litt last ombord.

Turbo reagerer ikke før motor passerer 2500omdr og båten planer ved ca 2200 omdreininger.

Mulig å få turboen til i spinne ved ca 2000 omdreininger? 

Enig i at det er synd at det stadig er trådstartere som ikke følger opp trådene sine. 

 

Fordi trådtittelen er god, (med untak av at båttype ikke deles) vil mange få søketreff på denne tråden så tror det er gunstig at den kommenteres.

 

1 Har problemer med å få båten i plan med litt last ombord.

Viktig at det deles om det er sjekket om båten/girhus er grodd under og om problemet oppstod plutselig eller gradvis.

Uten en slik status så blir det bare tull å gå videre.. til dere som starter en tråd, sjekk dette og del resultatet, så blir det hele seriøst

 

2 Turbo reagerer ikke før motor passerer 2500omdr og båten planer ved ca 2200 omdreininger.

Hvordan vet TS eller andre at turboen ikke reagerer? Uten en ladtrykk/boost måler er det ikke godt å vite det... Derfor er det veldig nyttig å ha en ladetrykkmåler, den kan være mekanisk eller elektronisk, og kan kjøpes for 200kr til det 10 dobbelte..

Når en 29foter føles treg å få i plan, så er det mange muligheter, veldig mange... her er noen

-lekkasje på luftsiden etter turbo (en liten/moderat lekkasje vil ha stor betydning ved 2000omdr og ikke være så merkbar ved 3500)

-dieselpumpe tilskuddsystem virker ikke /slår inn for sent

-Wastegate ventil og aktuator kan ha moderat feil som fører til redusert ladetrykk, mest merkbart på moderat turtall, hull i aktuatormembran, sprekk i ventil/sete, avskalling av ventil, sotoppbygging på ventilsete er noen av variantene.

-Redusert flow i dieselsystemet, slitt eksoshus på turbo, store lekkasjer, er eksempler på feil hvor du neppe oppnår i nærheten av topp turtall

 

Dersom man hat ett oppsett med tung propell så gjør det alt mye verre..

 

Andre får bidra med det de har :tommel_opp:

Link to post
14 hours ago, dieselfan said:

Enig i at det er synd at det stadig er trådstartere som ikke følger opp trådene sine. 

 

Fordi trådtittelen er god, (med untak av at båttype ikke deles) vil mange få søketreff på denne tråden så tror det er gunstig at den kommenteres.

 

1 Har problemer med å få båten i plan med litt last ombord.

Viktig at det deles om det er sjekket om båten/girhus er grodd under og om problemet oppstod plutselig eller gradvis.

Uten en slik status så blir det bare tull å gå videre.. til dere som starter en tråd, sjekk dette og del resultatet, så blir det hele seriøst

 

2 Turbo reagerer ikke før motor passerer 2500omdr og båten planer ved ca 2200 omdreininger.

Hvordan vet TS eller andre at turboen ikke reagerer? Uten en ladtrykk/boost måler er det ikke godt å vite det... Derfor er det veldig nyttig å ha en ladetrykkmåler, den kan være mekanisk eller elektronisk, og kan kjøpes for 200kr til det 10 dobbelte..

Når en 29foter føles treg å få i plan, så er det mange muligheter, veldig mange... her er noen

-lekkasje på luftsiden etter turbo (en liten/moderat lekkasje vil ha stor betydning ved 2000omdr og ikke være så merkbar ved 3500)

-dieselpumpe tilskuddsystem virker ikke /slår inn for sent

-Wastegate ventil og aktuator kan ha moderat feil som fører til redusert ladetrykk, mest merkbart på moderat turtall, hull i aktuatormembran, sprekk i ventil/sete, avskalling av ventil, sotoppbygging på ventilsete er noen av variantene.

-Redusert flow i dieselsystemet, slitt eksoshus på turbo, store lekkasjer, er eksempler på feil hvor du neppe oppnår i nærheten av topp turtall

 

Dersom man hat ett oppsett med tung propell så gjør det alt mye verre..

 

Andre får bidra med det de har :tommel_opp:

Fullstendig korrekt, samt det står ikke noe om det er drev, vannjet eller gearboks og aksling, eller hvilken utveksling på ev. drev.  Lei av å lese slike innlegg! TS har sikkert funnet ut av problemet, og gidder ikke følge opp de innleggene han har lagt ut her!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...