hydropower Startet 14.Mai.2022 Del på Facebook Startet 14.Mai.2022 Har problemer med å få båten i plan med litt last ombord. Turbo reagerer ikkje før motor passerer 2500 omdreininger og båten planer ved ca 2200 omdreininger. Mulig å få turboen til i spinne ved ca 2000 omdreininger? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 hydropower skrev 14 minutter siden: Mulig å få turboen til i spinne ved ca 2000 omdreininger? Hvilket budsjett har du? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 (redigert) Motoren skal yte nesten 600 Nm ved 2000 rpm når alt funker. Og over 700 Nm max. dreiemoment ved 2600 rpm. Så turboen skal absolutt spinne godt ved 2000 rpm. Redigert 14.Mai.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Høres ut som wastegate problem. Da vil den oppføre seg slik. Vil også kunne ryke sort på vei opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
hydropower Svart 15.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Swingswong skrev 1 time siden: Høres ut som wastegate problem. Da vil den oppføre seg slik. Vil også kunne ryke sort på vei opp i plan. Ok. Ja båten har tidligere gått som event båt og hadde ikkje problem med å få båten i plan med 12 passasjerer ifølge tidligere eier. Eg sliter no med 9 passasjerer. Er det et typisk problem på slike motorer ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 En 18 foter i plan med 12 mann ombord? Høres ut som litt av et syn! Eller er det en annen båt enn den i signaturen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hydropower Svart 17.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2022 index skrev On 16.5.2022 at 10.43: En 18 foter i plan med 12 mann ombord? Høres ut som litt av et syn! Eller er det en annen båt enn den i signaturen? Er en 29 fots rib 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Hanse68 Svart Fredag 12:26 Del på Facebook Svart Fredag 12:26 Var det Wastegate som var problemet? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 13:27 Del på Facebook Svart Fredag 13:27 TS har ikke vært pålogget siden mai 2022, synd at slike innlegg ikke følges opp! han har et innlegg til ang. samme motor Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart Fredag 21:13 Del på Facebook Svart Fredag 21:13 hydropower skrev On 14.5.2022 at 21.07: Har problemer med å få båten i plan med litt last ombord. Turbo reagerer ikke før motor passerer 2500omdr og båten planer ved ca 2200 omdreininger. Mulig å få turboen til i spinne ved ca 2000 omdreininger? Enig i at det er synd at det stadig er trådstartere som ikke følger opp trådene sine. Fordi trådtittelen er god, (med untak av at båttype ikke deles) vil mange få søketreff på denne tråden så tror det er gunstig at den kommenteres. 1 Har problemer med å få båten i plan med litt last ombord. Viktig at det deles om det er sjekket om båten/girhus er grodd under og om problemet oppstod plutselig eller gradvis. Uten en slik status så blir det bare tull å gå videre.. til dere som starter en tråd, sjekk dette og del resultatet, så blir det hele seriøst 2 Turbo reagerer ikke før motor passerer 2500omdr og båten planer ved ca 2200 omdreininger. Hvordan vet TS eller andre at turboen ikke reagerer? Uten en ladtrykk/boost måler er det ikke godt å vite det... Derfor er det veldig nyttig å ha en ladetrykkmåler, den kan være mekanisk eller elektronisk, og kan kjøpes for 200kr til det 10 dobbelte.. Når en 29foter føles treg å få i plan, så er det mange muligheter, veldig mange... her er noen -lekkasje på luftsiden etter turbo (en liten/moderat lekkasje vil ha stor betydning ved 2000omdr og ikke være så merkbar ved 3500) -dieselpumpe tilskuddsystem virker ikke /slår inn for sent -Wastegate ventil og aktuator kan ha moderat feil som fører til redusert ladetrykk, mest merkbart på moderat turtall, hull i aktuatormembran, sprekk i ventil/sete, avskalling av ventil, sotoppbygging på ventilsete er noen av variantene. -Redusert flow i dieselsystemet, slitt eksoshus på turbo, store lekkasjer, er eksempler på feil hvor du neppe oppnår i nærheten av topp turtall Dersom man hat ett oppsett med tung propell så gjør det alt mye verre.. Andre får bidra med det de har Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18 timer siden Del på Facebook Svart 18 timer siden 14 hours ago, dieselfan said: Enig i at det er synd at det stadig er trådstartere som ikke følger opp trådene sine. Fordi trådtittelen er god, (med untak av at båttype ikke deles) vil mange få søketreff på denne tråden så tror det er gunstig at den kommenteres. 1 Har problemer med å få båten i plan med litt last ombord. Viktig at det deles om det er sjekket om båten/girhus er grodd under og om problemet oppstod plutselig eller gradvis. Uten en slik status så blir det bare tull å gå videre.. til dere som starter en tråd, sjekk dette og del resultatet, så blir det hele seriøst 2 Turbo reagerer ikke før motor passerer 2500omdr og båten planer ved ca 2200 omdreininger. Hvordan vet TS eller andre at turboen ikke reagerer? Uten en ladtrykk/boost måler er det ikke godt å vite det... Derfor er det veldig nyttig å ha en ladetrykkmåler, den kan være mekanisk eller elektronisk, og kan kjøpes for 200kr til det 10 dobbelte.. Når en 29foter føles treg å få i plan, så er det mange muligheter, veldig mange... her er noen -lekkasje på luftsiden etter turbo (en liten/moderat lekkasje vil ha stor betydning ved 2000omdr og ikke være så merkbar ved 3500) -dieselpumpe tilskuddsystem virker ikke /slår inn for sent -Wastegate ventil og aktuator kan ha moderat feil som fører til redusert ladetrykk, mest merkbart på moderat turtall, hull i aktuatormembran, sprekk i ventil/sete, avskalling av ventil, sotoppbygging på ventilsete er noen av variantene. -Redusert flow i dieselsystemet, slitt eksoshus på turbo, store lekkasjer, er eksempler på feil hvor du neppe oppnår i nærheten av topp turtall Dersom man hat ett oppsett med tung propell så gjør det alt mye verre.. Andre får bidra med det de har Fullstendig korrekt, samt det står ikke noe om det er drev, vannjet eller gearboks og aksling, eller hvilken utveksling på ev. drev. Lei av å lese slike innlegg! TS har sikkert funnet ut av problemet, og gidder ikke følge opp de innleggene han har lagt ut her! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.