Jump to content

Mercedes om615 1982modell

sørlandschips

Recommended Posts

Handlet mer en årø med det jeg tror er en Mercedes om615 motor.

Forgje eier hadde ikke mye informasjon. Og det han hadde av informasjon var litt halvveis ?

Gir kassen er jeg usikker på (skal fremdrive bilde av denne etter hvert)står noen tall på den som ikke sier mer enn noe (  det jeg klarte og tyde 900738  ROO24   10LLVR3)

Har påbegynt servise på motoren:

Skiftet olje på gir kassen  1.75 liter med semi syntetisk 10W-40 

Kjørt på system rens på ferskvann side 

Kjørt på system rens på saltvann side

Byttet luft filter til "power filter" fra Biltema 

Disel filter

Funnet en sinkanot på varmeveksleren (skal det finnes flere ?)

Byttet impeller

Strammer og sjekker alt av slanger

Tatt ut og rengjort termostaten 

Skal bytte olje og olje filter på motoren også (noen som vet hvor mange liter som går på?) Forgje eier rådet meg til og bruke: semi syntetisk 10W-40 der også er dette riktig ?

Er det noe annet jeg bør gjøre ?

Hvor får jeg tak i deler til denne motoren?

Noen som kan si noe negativt/posetivt om denne type motor ?

Hei.

Gratulerer med båt. Jeg har ikke mye erfaring med mercedes i båt, men har vært borti den motoren i bil. Går vel for å være noe av det mer driftssikre man kan ha, men som alltid må kjøling og smøring være på stell. Også begynner det jo å bli gammelt, men det er vel bare å prøve å bli kjent med tingene, så finner du ut om du føler den er til å stole på.  Farge på eksos, oljeforbruk, tap av kjølevann og evt andre lekkasjer blir jo vesentlig å observere. Temperatur på motor kan også være greit å kartlegge. Dersom motoren ikke har oljekjøler (jeg ser det er oljekjøler til girkassen, men klarer ikke se om det også er til motoren), vil den kanskje ha en tendens til å bli varm ved fullt pådrag. Da kan det være gunstig å vurdere hva du synes skal være marsjfart, som en balanse mellom grei nok fart og håndter-bar belastning og forbruk for motoren. Jeg har vært konservativ med sånne vurderinger, og dratt ned gassen til temperaturen er der jeg liker den (omkring 80 grader). Jeg hadde også kjørt på vanlig mineral olje, 15-40 eller 20-50. Den motoren jeg har erfaring med hadde startvansker, som viste seg å være på grunn av manglende ventiljustering. Motoren har bare 0,1 mm ventilklaring på innsugsventilene (så vidt jeg husker), så dersom det er ikke mye feilmargin før ventilen ikke lukker ordentlig og ikke får kompresjon. Etter justering var den like blid, og lettstartet selv i en alder av godt over 40 år. Tvi, tvi.

Jeg ville ikke ha eksperimentert med delsyntisk olje her. Særlig ikke på giret. Mineralsk 15W-40 er det tryggeste. Ellers er dette slitesterke motorer, men jeg ville tatt en god gjennomgang på ledninger, koplinger og slanger/slangeklemmer her. Det ser ikke så veldig tillitvekkende ut på bildene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har ikke erfaring med disse i båt, og siden det sikkert er like mange variasjoner av marinisering som det er slike motorer i Norge i dag er det vanskelig å si noe spesielt om alt rundt blokka.
Når det gjelder selve motorserien, OM61x derimot - dette er det mest skuddsikre som finnes av dieselmotorer, de gikk jevnt over millionen i taxi-verdenen og masse slike ruller rundt fremdeles.

Jeg hadde en OM616 (1979 MB 240D) i tolv år, kjørte den fra 300.000km til 570.000km og motorvedlikeholdet var ventiljustering og oljeskift, bilen ble vraket pga rust (20 år og 570'km på norske saltveier ordnet det).

Når det gjelder bruk ellers er det 2 ting som er viktige i det daglige: Fungerende gløding og korrekt justert ventiler. Dette er forkammermotorer og må glødes sommer som vinter, og det tar minimum 20-30 sekunder. 

Olje, mengder og type ut fra temperaturområder står under her.

image.png.b729f51efc62beff37db4f5fe6cb5850.png

Ventiljustering. Trenger 2x 14mm fastnøkler, gjerne bøyd til noe lignende de originale vist på videoen. 

mvh, Arne
www.tiarora.no

Glemte det med deler - det får du tak i overalt, selv hos Bertel O. Steen regner jeg med om du føler deg rik en dag. ;-)
Ellers er det bare å søke om bilene som har slike, kan være greit å finne fullt motornummer siden det er en del varianter av 615 etterhvert, og kan være forskjeller mellom disse.

https://www.autodeler.co.no/mercedes-benz/sedan-w123/410

mvh, Arne
www.tiarora.no

Takk for mye gode svar ?

Fant olje kjøler på motoren også ? ser ut som det det er montert et mannometer også men dette er trykt inn i veggen så kan ikke "se det"

Syns 2400 var en fin Marc fart holdt rundt 8 knop med "tom" båt da

Gløder i 10-15 sekunder så starter den med en gang ? selv etter å stått i 2 år på land

Etter mye søl fikk jeg byttet til 10W-40 mineral olje på motor og gir kassen

Og byttet olje filter.

Så ut til at system rens en gjorde jobben på saltvanns siden av kjølinga !! Spyttet ut en haug med dritt.

Ser også at det Drypper litt vann fra impeller huset ( ikke pakkingen til impelleren) ser ut til at det kommer bak dem ? ( Når den ikke sviver)

Er pumpe for å tømme oljen på motor og gir kassen. Skjønte ikke helt hvordan den fungerte da mutteren kunne skrus flere runder rundt ? Trodde den bare kunne gå "frem og tilbake" for så å pumpe enten motor eller gir. 

Redigert av sørlandschips (see edit history)
sørlandschips skrev for 22 timer siden:

Ser også at det Drypper litt vann fra impeller huset ( ikke pakkingen til impelleren) ser ut til at det kommer bak dem ? ( Når den ikke sviver)

Greit å få dette tett. Er det sjøvann? Smaker det salt? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...