Nordkapp16.5
Det ble kjøp: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=233175121
Jeg fikk svar på en del spørsmål om båten her før kjøp:
Dette er altså en 16.5 Sport fra 1972. (16-3 i følge skiltet inni. Godkjent for 100 hester). Motoren er satt sammen av forskjellige motorer og er en blanding av 75, 80 og 90-hesteren til Yamaha. Den er gammel og veldig korrodert, men jeg tenker å gi den en sjanse og prøve å få den til å gå skikkelig - får jeg det ikke til blir det nok motorbytte i løpet av vinteren.
Sprørsmål:
1: det finnes mange merker av hydraulisk styring, er det noe merke som peker seg ut positivt eller negativt?
2: motoren er satt sammen av mye forskjellig. Hvordan identifiserer jeg om det under topplokket er 75, 80 eller 90 hester? Det har noe å si for justering av timing og forgasser. Motoren går ikke helt pent, så jeg tenker det er et fint sted å starte - sjekke at alt er riktig justert.
3: rødfargen er falmet. Hva tror dere om å bruke polytrol? Vil det skape problemer for evt omlakkering senere? Det er visst lite igjen å polere på.
4: båten har feste for tau både i baugen og på dekk. Hvilket feste er sterkest og best egnet til fortøyning over tid?
5: rattet sitter dønn fast. Jeg fikkav skrua, men får ikke dratt det av. Noen tips? lurer på om jeg må angripe styresnekka med vinkesliper for å få det fra hverandre...
6: noen anbefalinger om forsikringsselskap?
7: jeg kommer nok på mer å spørre om etter hvert ;)