Jump to content

Det ble kjøp: Nordkapp 16.5 Sport!

Nordkapp16.5

Recommended Posts

Det ble kjøp: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=233175121

Jeg fikk svar på en del spørsmål om båten her før kjøp:

Dette er altså en 16.5 Sport fra 1972. (16-3 i følge skiltet inni. Godkjent for 100 hester). Motoren er satt sammen av forskjellige motorer og er en blanding av 75, 80 og 90-hesteren til Yamaha. Den er gammel og veldig korrodert, men jeg tenker å gi den en sjanse og prøve å få den til å gå skikkelig - får jeg det ikke til blir det nok motorbytte i løpet av vinteren.

Sprørsmål:
1: det finnes mange merker av hydraulisk styring, er det noe merke som peker seg ut positivt eller negativt?
2: motoren er satt sammen av mye forskjellig. Hvordan identifiserer jeg om det under topplokket er 75, 80 eller 90 hester? Det har noe å si for justering av timing og forgasser. Motoren går ikke helt pent, så jeg tenker det er et fint sted å starte - sjekke at alt er riktig justert.
3: rødfargen er falmet. Hva tror dere om å bruke polytrol? Vil det skape problemer for evt omlakkering senere? Det er visst lite igjen å polere på.
4: båten har feste for tau både i baugen og på dekk. Hvilket feste er sterkest og best egnet til fortøyning over tid?
5: rattet sitter dønn fast. Jeg fikkav skrua, men får ikke dratt det av. Noen tips? lurer på om jeg må angripe styresnekka med vinkesliper for å få det fra hverandre...
6: noen anbefalinger om forsikringsselskap?
7: jeg kommer nok på mer å spørre om etter hvert ;)

Redigert av AMelbye (see edit history)

Gratulerer med kjøp!

4. Ville tatt en titt på hvordan kryssholtet er festet i underkant (størrelse og rust på skruer og skiver) for å finne ut av dette. Kan også være aktuelt å se på tykkelsen på glassfiberen den er festet i, og om skruehullet kan ha sugd vann og gjort materialet/anleggsflaten porøst.

5. WD-40 eller lignende i kombinasjon med en avtrekker for å få av rattet.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-2000019462

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)

Gratulerer med ny båt.

1. seastar er kurant

2. hver enkelt del er nummerert for id. begynn med å måle komp, rengjøre og justere gassere og stille tenning.

3. mal båten hvit med rulle

4. baugen er sterkest, beregnet for opptak på henger og slep.

5. oppvarming og avtrekk, glidehammer.

Redigert av TS. (see edit history)
AMelbye skrev 37 minutter siden:

rattet sitter dønn fast. Jeg fikkav skrua, men får ikke dratt det av. Noen tips? lurer på om jeg må angripe styresnekka med vinkesliper for å få det fra hverandre...

sett i bolten igjen - halvveis innskrudd.  Ta spenntak i rattet, og gi senterbolten noen velrettede kakk med passende tung hammer 

Ellers, motor:  sjekk dokumentarkivet her inne, mener det er manual som dekker disse motorene der

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for svar alle sammen! :)

@Kjøttmeis gode tips, takk!

@TS.
Seastar er notert!
Ang identifikasjon av motor: da blir det å sjekke alle delenummere opp mot delekatalog :thumbsup: Komp. målte jeg før kjøp, forgasserene har visst vært overhalt av selger (men jeg kan nok ikke stole 100% på at han vet hva han driver med, så det blir å gå over igjen selv) - jeg tror jeg starter med tenning/timing.

Ang farge vil jeg gjerne beholde den rød, men det kan også gjøres med rulle. Men hvis polytrol funker er det jo ennå enklere...

@ivar takk for gode tips! :)

AMelbye skrev 17 minutter siden:

Ang identifikasjon av motor: da blir det å sjekke alle delenummere opp mot delekatalog

alle yamaha motorer har en motorkode , bestående av 3 tegn , feks 6H9 eller lignende

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tilbake til hydraulisk styring:

Jeg ser at Seastar som @TS. anbefalte er både et merke og en produktserie. Seastar er de som før het Telefex og jeg mener det er det merket som allerede sitter på båten. Seastar er også et produkt, men for større motorstørrelser. Baystar derimot (fra samme produsent) er godt og vel dimmensjonert for båten, og tåler opptil 150hp.
eurofritid.no har den for 5790kr og maritim.no har den for 5999kr.

Dette er bare 500kr over de billigste, så dette er ikke noe å klage på. - MEN: jeg glemte å ta mål av motorbrønnen og båten ligger 3 timer unna - jeg får ikke sjekket dette før neste gang jeg skal nedover, og skulle gjerne kjøpt før jeg reiser ned. Er det noen her som har lik båt og kan ta mål av motorbrønnen for meg? Evt bekrefte at det er plass? Det kreves 54cm bredde og 13cm dybde nedover (målt fra hvor? det er jeg ikke sikker på)

Tegning av motorbrønn-mål finnes på side 6 (eller side 2, avehengig av hvordan nettleser/pdf-leser tolker det): https://www.eurofritid.no/file/standardmappe-uni/p_baystar-kit_documentation_2.pdf

Hukommelsen tilsier at det er mer enn nok plass, men det er jo greit å være sikker.

Jeg ser at en del anbefaler å oppgradere slangene til seastar sine - men hva er vitsen med det? Er de originale stivere enn wiren de erstatter?

Jeg innser at jeg kanskje må starte en egen tråd på dette emnet, men jeg prøver her først :)

@Eystein Bjerke kanskje du kan hjelpe meg litt? (håper det er greit jeg tilkaller deg hit - jeg tenkte bedre enn å vanne ut tråden din med mine spørsmål)

Jeg synes det så ut som du har hydraulisk styring på din - hvilket merke har du? Jeg vurderer baystar som krever 534mm monteringsbredde. Vet du om det er plass?

• 2 uker senere...

@Eystein Bjerke Takk for svar! Dessvere ser alle bildene du la til ut som forbudt-skilt.. Som om jeg ikke har tilgang til å se dem. Jeg er ikke sikker på om problemet er hos meg eller der bildene er lastet opp...?

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med motoren montert "litt opp" - det er vel bare én posisjon som er "riktig" - der kavitasjonsplaten er på linje med bunnen på båten? Jeg har ikke sjekket hvor riktig/feil motoren sitter på denne - det får vente til badesesongen :diving: 

Å kutte av litt på endene er ikke noe problem, jeg har vinkelsliper - går ut ifra at det er litt å gå på så mekanismen fortsatt får nok trykk innover og sitter skikkelig fast?

får ikke opp bildene her heller..

AMelbye skrev for 17 timer siden:

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med motoren montert "litt opp" - det er vel bare én posisjon som er "riktig" - der kavitasjonsplaten er på linje med bunnen på båten?

på båter med v-bunn, så kan plata godt være litt over bunnen på båten.  Kommer også an på hvaslags propell man har på.  Har man feks en stålpropell med godt grep i vannet så tåler den å gå mye høyere i vannet enn en halvsliten alu prop 

mindre motor i vannet = mindre vannmotstand, potensielt mer fart :lol:

På weslingen min med samme motor som du har så har jeg motoren 2 hull opp (ca 40mm) , syns båten føles bedre å kjøre og går lettere i vannet enn med motor helt nede.   Men kan miste litt grep i krappe svinger.  Ganske std alu propell

jeg har opplevd det samme med with-jolla, den går litt bedre med motoren høyt, men glipper da lettere i svinger.

Jeg må se litt på en anordning for å få løftet motoren, den veier jo litt.. Talje i taket på båthuset er kanskje en grei løsning? Jeg går ut ifra at motor på 120kg har feste i toppen for å kunne løftes med kran?

løfteøye som std på disse ja.  (mens andre merker tar seg godt betalt, eller mener at det er bare noe forhandleren trenger...)

Oj, her har det blitt krøll i maskineriet gitt.

Prøver bilder på nytt.

Slipte av litt for å få dyttet dem inn i motoren, men om du kan hente av motoren er det jo ikke noe vits. 

Jeg byttet motor på marina, det var de som flyttet motoren ett knepp opp for at styringa ikke skulle skrape i siden av motorbrønnen når motoren blir vippet opp.

20220526_122408.JPG

20220526_122432.JPG

20220526_122427.JPG

20220526_122416.JPG

• 1 måned senere...

jeg plukket av moten for et par dager siden og selv om båten har stått i båthuset et par uker kom det mye vann ut av akterspeilet. Ikke dråper. Heller desiliter... Under braketten var plata trykket inn noen millimeter. Det er i ferd med å gå i oppløsning, men det er fortsatt en del hold igjen selv om plata er mye mykere enn den skal.

Spørsmål: hvor mye av akterspeilets styrke er i denne finérplata? bør jeg bytte den nå før glassfiberen under tar skade, eller er den bare noe halvmykt for å gi motoren bedre feste?

Nedre del av denne plata ligger jo alltid under vann - er vannfast trykkfinér fra byggevarehandel bra nok? eller bør jeg kjøpe noe dyrt fra en båtforhandler? (i såfall anbefal meg gjerne en butikk mellom Oslo og Grimstad :thumbsup:)

20220722_163329.jpg.916a08d4dd0fd2edd76ff700b9bcf627.jpg

AMelbye skrev On 24.7.2022 at 12.42:

Spørsmål: hvor mye av akterspeilets styrke er i denne finérplata? bør jeg bytte den nå før glassfiberen under tar skade, eller er den bare noe halvmykt for å gi motoren bedre feste?

en intakt kryssfinerplate vil jo gjøre en jobb med å oppta og fordele utover kreftene fra motoren, og på den måten unngå skade på laminatet under

Kan vel trygt si at dersom den har stått der siden båten var ny at den har gjort sitt.    

På weslingen min er det ikke kryssfiner men en ganske tynn aluplate. Men jeg har i tillegg satt på en stor 8mm tykk aluplate (levert fra westermoen som bygde wesling i sin tid)

Så både alu og kryssfiner kan gjøre jobben. 

@ivar takk for innspill! Om den er original vet jeg ikke, men det blir i hvertfall utskifting av denne platen! Men jeg har også begynt å tenke litt på hva som ligger innenfor og om det også må byttes...

@Eystein Bjerke jeg så i tråden din at du har fått støpt nytt akterspeil på verksted pga for mye spill i akterspeilet. Hvor mye spill er for mye? jeg går ut ifra at dette har oppstått pga at akterspeilet har treverk inni som har råtnet?

• 3 uker senere...

AMelbye skrev On 31.7.2022 at 18.50:

@Eystein Bjerke jeg så i tråden din at du har fått støpt nytt akterspeil på verksted pga for mye spill i akterspeilet. Hvor mye spill er for mye? jeg går ut ifra at dette har oppstått pga at akterspeilet har treverk inni som har råtnet?

Hei. 

Jeg oppdaget det fordi jeg så at motoren flyttet på seg under gasspådrag. Det var kanskje 5mm på toppen av motorfestet? i hvertfall var det såpass at det føltes riktig å gjøre noe med det. 

Agder Båtrep sa det var for lite sika i hullene for motorboltene, regner med at treverket inne der var blitt dårlig.

På min båt var akterspeilet/moterfestet forsterket med en aluplate da jeg kjøpte den.

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)

@Eystein Bjerke Jeg tok av treplata bakpå og det rant vann ut av samtlige hull. Jeg kan trykke på akterspeilet langt ut på sidene og det pipler vann ut av de nederste skruehullene. Her står det dårlig til. Men jeg monterte det sammen igjen med ny finérplate bakpå og håper det er stivt nok til en prøvetur.

Jeg regner med at akterspeilet må byttes innen et år eller to. Husker du ca hvor mye Agder Båtrep skulle ha for jobben? Det er ikke så langt unna der båten ligger, så jeg bruker sannsynligvis samme firma

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...