Jump to content

Det ble kjøp: Nordkapp 16.5 Sport!

Nordkapp16.5

Recommended Posts

• 1 måned senere...
AMelbye skrev On 19.8.2022 at 15.19:

@Eystein Bjerke Jeg tok av treplata bakpå og det rant vann ut av samtlige hull. Jeg kan trykke på akterspeilet langt ut på sidene og det pipler vann ut av de nederste skruehullene. Her står det dårlig til. Men jeg monterte det sammen igjen med ny finérplate bakpå og håper det er stivt nok til en prøvetur.

Jeg regner med at akterspeilet må byttes innen et år eller to. Husker du ca hvor mye Agder Båtrep skulle ha for jobben? Det er ikke så langt unna der båten ligger, så jeg bruker sannsynligvis samme firma

Det sa et sted mellom 10 og 15, ble i øvre sjikt av dette. De sa de kunne ha gjort reparasjonen enklere ved å sette inn forsterkning mellom gulv og motorbrønn, men jeg har fast tank som kommer i veien, så da ble det mer jobb.

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)

@Eystein Bjerke det var ikke ille - jeg hadde sett for meg det dobbelte!

Åpnet de akterspelet ditt fra utsiden eller fra innsiden? Den enkle løsningen ville kanskje vært å bare smelle på en plate på innsiden og la den råtne finérplata være? Det høres i såfall ut som en lite permanent løsning...

Jeg har forøvrig også fast tank baki der - det er visst mulig å få den ut, men jeg har ikke prøvd...

------

Forøvrig - jeg fikk ikke båten ut på vannet i år, men fikk montert baystar hydraulisk styring. Motoren måtte opp ett hakk fra der den var, men motoren var montert for lavt når jeg kjøpte båten. Nå står den så kaviatsjonsplata er helt på linje med bunn av båten, og da var det greit med plass. Ikke umulig at motoren burde vært ennå et hakk opp, men én ting av gangen. Motorblokka er fortsatt ute og i første omgang blir det bare å få båten til å virke. Jeg oppdaget også at original-rattet bygger for mye bakover og man blir sittende med rattet helt oppi fanget pga styrepumpa bygger mye mer enn det gamle kabelsystemet. Uflex har et billig-ratt i samme stil som bare bygger 9cm, så det blir nok at jeg går for det.

Jeg har en egen tråd på motoren her for de som er interessert:
https://baatplassen.no/i/topic/166941-justere-tenning-og-andre-ting-på-gammel-yamaha-80hp-to-takt/page/2/?tab=comments#comment-2381247 

det kommer en oppdatering der inne om noen få dager :)

• 2 måneder senere...

De tok ikke ut noe som helst, de bare støpte alt sammen innenfra og utenfra. Egentlig ikke 100% sikker på hva de har gjort. ?

Jeg tror jeg har Ultraflex Båtratt V45 280mm, eller en eldre versjon av denne. Synes det fungerer fint. Evt kan man vel kjøpe en grunn hub og et flatt ratt. Pass på hvor girspaken havner ift rattet slik at du ikke får hånda i klem.

Satte du inn styringa med motoren av? Jeg måtte sage litt i de L-brakettene for å lure dem innpå med motoren montert.

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)

@Eystein Bjerke Så det råtne treverket ligger fortsatt i midten? Det funker jo sikkert, men - uten at jeg har peiling - jeg synes det høres litt ut som en quick fix :confused:
Jeg har sett en del videoer om rep av akterspeil på youtube i høst og jobben ser egentlig helt overkommelig ut - men helt sikkert mer jobb på ordentlig enn hva det ser ut som på film :lol: 

Jeg kjøpte et ratt på finn som er temmelig flatt, så jeg prøver med det først. Hvis jeg ikke blir fornøyd får jeg gjøre som du foreslår, og kjøpe en grunn hub og et flatt ratt :)

jeg satt på styringa med motoren av ja. Med undervannshus og motorblokk fjernet var det relativt enkelt å prøve seg frem. Jeg fant den laveste monteringa som lar motoren tiltes opp fritt uten at sytringa kommer i kontakt med noe. Det var ganske nøyaktig der kavitasjonsplata er på linje med kjølen.

• 1 måned senere...

@Eystein Bjerke jeg ser i tråden din at du har noe jeg gjetter er en etec 75 bakpå? 145kg eller noe sånt?

Jeg er i et lite dilemma rundt valg av motor. Det viste seg at 80hesteren som fulgte med båten er utslitt. Jeg vipper litt mellom full overhaling (om jeg får tak i en ok veiv og noen andre deler til en grei pris) eller å bytte hele motoren.

Jeg ser at Yamaha sin 100hp V4 2takter går relativt billig - men veier 167kg - det er kanskje derfor den går billig :p 45kg ekstra bakpå hekken? Hvordan takler denne båten det? Min er godkjent for 100hp, så sånn sett ikke noe problem, men vil det funke like bra som en 120kg yamaha 80-90?

• 1 måned senere...

Hadde en 89' Mercury 90 hk før, den var litt lettere enn den nye, som du sier er korrekt en 75 etc, på rundt 145 kg.

Kan ikke si jeg merker forskjell på de to hva gjelder vekt, men 45 kg til er jo mer... Den ligger jo "bakpå" allerede. 

En Yamaha 90 rekketreer er nok heller å foretrekke. Ellers kan jeg jo anbefale e-tecen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...