Jump to content

Bytte Isotemp basic bereder med Quick

Skrukken

Recommended Posts

Flens-luka/lokket eller hva det heter på min Isoterm Basic 40 liter har blitt skjev og vil ikke lenger tette. Det betyr at vi er på jakt etter ny bereder. Har sett på merket Quick. Noen som vet om slanger og klemmer og koblinger er de samme som vi bruker i dag med Basic’en? Ble anbefalt av en kar å kjøpe samme, da ovennevnte ihvertfall ikke ville by på noe problemer med å koble over. 

Andora skrev 12 minutter siden:

Jeg har isotemp 40 l, min far ha quick 40 liter, min holder mye lenger på varmen, har du glemt å tappe den så den har frosset i stykker siden endelokket har kommet ut?

Du er inne på noe med tømmingen ja?? Bare å gratulere! Da må jo du forbannede lokket selvfølgelig være deformert?

Hvis ikke flensen er veldig ødelagt går det å banke den inn igjenn, jeg rettet en jeg fikk som var frostskadet, brukte kulehammer og slo forsiktig i ring til flensen hadde orginal form, når flensen er som den skal være er størrelsen på hullet lik med kanten på pakningen, litt vanskelig å forklare, kan jo være et verdt et forsøk

Andora skrev 48 minutter siden:

Hvis ikke flensen er veldig ødelagt går det å banke den inn igjenn, jeg rettet en jeg fikk som var frostskadet, brukte kulehammer og slo forsiktig i ring til flensen hadde orginal form, når flensen er som den skal være er størrelsen på hullet lik med kanten på pakningen, litt vanskelig å forklare, kan jo være et verdt et forsøk

Joa, det var en tanke å forsøke å banke det på plass. Et problem er at det er vanskelig å gjøre i nåværende posisjon og ikke minst at resultatet vel må være ganske «jevnt». Mon tro om det er mulig i montert tilstand.. Når tanken er ute av båten tror jeg jaggu at det like gjerne blir en ny.. Men for fingernemme folk er vel kanskje dette en salgbar dings? Altså, tror ikke den er veldig gammel, og det er jo kun dette problemet som ødelegger alt. Hva kan en sånn selges for vil du forresten tro?

Har haft flera Isotemp, men Viknes standardmonterar (tyvärr) Quick. Så det fick vi "automatiskt" i vår nya båt.

Quick verkar inte ha termostatblandare som standard (har jag fått eftermontera själv), och trots detta och termostaten på elpatronen höjd från 55 till 75°C får vi inte rimligt varmvatten alls lika länge som  med Isotemp.

Annars är det 1/2"-anslutningar på både Quick och Isotemp så där är det lika. Men om du behöver byta hade jag bytt till en ny Isotemp, inte en Quick.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Jeg hadde 40l Isotemp i min gamle Baltic. Nå har jeg 60l Quick i båten. Den dagen denne ryker blunker jeg ikke et halvt sekund engang før en ny Isotemp kjøpes inn. Om forskjellen er så stor som jeg inbiller meg vet jeg dog ikke, men jeg var fornøyd med Isotempen og ikke fullt så fornøyd med Quick sin.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...