Jump to content

Kan noen fortelle noe om fabrikat eller annet for denne gamle glassfiber(?) båten?

Fuglejeger

Recommended Posts

Jeg har overtatt en gammel båt jeg håper å kunne "redde" og bruke som hyttebåt. Ser jo sliten ut, men bortsett fra treverk og maling virker den hel og grei. Men, uerfaren og ukyndig som jeg er med båter har jeg definitivt behov for råd og hjelp.

Kan noen si mer om denne båten basert på bildet? Fabrikat f.eks? 

Lurer også veldig på de "benkene" som er på begge sider innvendig. Kan virke som de er av tre/finér? Det er også et hull i hver av de av samme størrelse som bunnpluggen - men hva er de hullene til?

Ethvert tips eller mening om både spørsmålene og annet relatert til båten tas i mot med stor takk.

båt1.jpg

Redigert av Fuglejeger (see edit history)
Fuglejeger skrev 9 minutter siden:

Lurer også veldig på de "benkene" som er på begge sider innvendig. Kan virke som de er av tre/finér? Det er også et hull i hver av de av samme størrelse som bunnpluggen - men hva er de hullene til?

de langsgående benkene kan se ut til å være flytetanker.   Kan godt være innstøpt kryssfiner.  Ikke uvanling med lenseplugger i slke tanker for å kunne takke ut evt kondensvann.

For å gjøre det lettere for oss å si noe om mulig merke/modell, ta flere bilder fra flere vinkler.  
Hjelper også om du måler lengde + bredde på den

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Oi...det var rask repons :smiley:, tusen takk. Det du skriver om at hullene er lenseplugger virker riktig,for så vidt jeg ser er "benkene" bare påsatt innvendig, går ikke gjennom skroget. Så at kondens dannes virker riktig.

Dessverre ligger båen på hytta slik at jeg ikke får tatt flere bilder nå, men legger inn de to andre jeg har fra overtagelsen. Viser nok ikke mye mer enn det første men...:

MÅL: +/- et par cm 460cm lang, 150 cm bred.

båt2.jpg

båt3.jpg

Redigert av Fuglejeger (see edit history)

Fin båt, håper du kan fikse den. Spørs på tilstanden på treverket, må det byttes kan det bli mye arbeid... De tankene er som andre sier flytetanker og hullene er for dreneringsplugger, dvs de skal normalt være plugget og åpnes bare om høsten for å få ut vannet som kommer inn. 

Mange takk for svarene. 

Da er flytetanker og hull avklart, veldig bra. Når det gjelder fabrikat: Taule 14 (Gulborg) eller nærliggende har jeg dessverre ikke klart å Google frem noen bilder eller annen info om, forslaget om With (hanto1) gir noen tilnærmet like bilder. Leter videre etter begge, og legger inn flere bilder neste gang jeg er på hytta der båten ligger.

Krimart; takk, da jeg så denne synes jeg også denne var for fin til å la den ende på en miljøstasjon. Likte utseendet og størrelsen og vil gjerne få den på vannet ved hytta. Toftene bytter jeg nok uansett, fremme virket treverket fint. Relingen/rekkene (eller hva de heter?) virket generelt også bra med unntak av at det har blitt litt glippe mellom spilene et lite stykke på den ene siden. Tror dette lar seg ordne dersom treverket er bra. Ser mer på dette når jeg er der igjen.

Som bildene viser trenges det mye og grundig rengjøring. Hvordan dette best gjøres tror jeg det er god info om her på forumet.

Igjen tusen takk for responsene og tipsene:smiley:. Om det er flere forslag til fabrikat er det veldig hyggelig, artig om det etter hvert kan avklares.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...