Pequod
Jeg ble ikke liggende alene så veldig lenge! Tok meg en liten tur først i nærområdet og handlet på Tempo-butikken og kjøpte et souvenir-handlenett i båtbutikken med Möllesund-trykk på... Man må jo være turist innimellom...
Da jeg kom tilbake til båten kom det inn en svensk seilbåt som jeg hjalp med tampen. De sa at de hadde ligget ved samme kai flere ganger uten at noen hadde reagert, men de var forberedt på å flytte seg hvis det kom inn en svær skute... Siden de ifølge MT er 11 meter lang, så kan jeg vel fortsette å ligge her med god samvittighet.
Det er kommet noen flere gjestebåter her nå, men vi er kun ti totalt, så det er fortsatt mye plass. Hele den lange kaia ved innløpet, som også er gjestebrygge, er ledig, men langsideplassene innerst er nå opptatt. Kun meg og en seilbåt som har norske flagg, resten er svensker.
I utgangspunktet har jeg bare tenkt å ligge her til i morgen og da ta en ny tidlig avgang ettersom det skal blåse opp i løpet av formiddagen. Jeg har to-tre åpne strekk jeg skal gjennom, først over Kråkefjorden, gjennom Kyrkesund og deretter over Krossfjorden. Viser det seg at de to åpne kryssingene blir for ubehagelige, så er det mulig jeg drar inn til Skärhamn, men i utgangspunktet tenker jeg meg Klädesholmen.
Så vidt jeg kan se er det gangbare utriggere på utsiden av gjestebrygga, mens det på innsiden er Y-bommer av den typen man ikke kan gå på. Så hvis det er ledige plasser på utsiden skulle jeg klare meg bra.
Imens har jeg jo fått sett meg litt rundt her i Mollösund. Først var jeg ikke så veldig imponert når jeg sammenligner med Gullholmen og Käringön, men etter å har rotet meg inn i noen brostensbelagte gater så har jeg endret syn. Riktignok kanskje ikke på høyden med de to første, der særlig Gullholmen framstår som relativt unik, men absolutt severdig.
Kom meg også opp på utsiktspunktet Klockeberget og forbi kirkegården som @Lars H. tipset meg om - med den noe spesielle buen med teksten "Tänk på döden". Tror jeg venter litt med å tenke nevneverdig på den...
Dieselprisene her i Mollösund ligger på 23,58 svenske for den grønne ECO-dieselen på den ene brygga, og på 23,57 for grønn diesel på den andre, som tar 28,68 for hvit diesel... Huttemegtu!
I Sverige har de noe bedre utvalg i matvarer, til og med i en såpass enkel butikk som Tempo. Båtisen i Norge har vel vært uforandret siden 50-tallet, og smaker absolutt topp, men her fant jeg jaggu meg en variant med bringebær og salt-lakris! Og den var jaggu ikke vond den heller!!!
Så får vi se hvor jeg ender opp i morgen...