Mastiff
Dette forstår jeg ikke helt. Jeg har to batterier i båten, med skillerelé. Laderen er en CTEK MXS10, altså ti ampere. Den burde ikke ha noen problemer med å dra vedlikeholdslading på de to blysyrebatteriene med de foreskrevne 13,8V, ett fritidsbattteri og ett startbatteri, begge Banner 100 AH av god kvalitet. Jeg har prøvd på både vanlig stilling (blysyrebateri) og AGM-stilling, men den vanlige gir enda mindre trøkk. Sånn ser ladekurven det siste døgnet ut:
Dette er hentet fra det bakre batteriet, med en ESP32 med voltmeter, som sender til båtens Pi med Home Assistant. Den stemmer godt med de tre andre, digitale voltmeterne jeg har i båten. Hoppet opp til 14.7 er da jeg startet motoren og kjørte tilbake fra byen i går kveld. Da hadde den ligget ved elva i Bryggegata i Mandal fra ni om morgenen til halv sju om kvelden, med full flaggføring. Batteriet mistet svært lite spenning på det, så hvilespenningen er det nok ikke noe å si på. Så kom jeg ut til brygga på hytta og stoppet motoren. SPenningsfallet er når jeg først kjører opp motorheisen og så tilter opp motoren, da er den nede i 12,47 volt, men bare i et drøyt minut med belastning uten lading. Så koblet til CTeken og den ladet opp til 13,78 volt klokka 00.38, før ladespenningen falt som en stein i løpet av en time og stabiliserte seg på 13 volt. Vedlikeholdsladingen til CTek skal vel ikke gi seg sånne utslag?
Her er et bilde over lengre tid. Jeg tror forskjellen den 11. mai, da det gikk over til en nokså jevn kurve til en med masse små topper er da jeg prøvde å slå over på AGM istedenfor vanlig batteri fordi jeg syntes det viste for lite.
Jeg har sett høyere tall før når jeg har vært nede i båten, på de innebygde voltmeterne, men jeg har ikke fulgt det så nøye. Jeg byttet ut et ødelagt Banner startbatteri i hekken på senvinteren etter et par uhell som gjorde at det var helt nedtappet. Da tok jeg det fra baugen og kjøpte det forbruksbatteriet som sitter der nå istedenfor (det var to startbatterier før). Det foran forsyner nemlig stereoanlegg, teinehaler, lensepumpe, Pi, ESP-er (unntatt den i hekken) og diverse sånt dill. Dermed passer forbruksbatteri bedre til å ha framme. Kan den lave ladespeningen ha noe å gjøre med at ladeprofilen på et startbatteri og et forbruksbatteri er forskjellig? Begge er som sagt Banner 100 ah, og begge er standard blysyre. Jeg kan selvsagt også ha gjort noe annet feil i samme slengen. Det er en 4-5 m lang skjøt fra 12V ut på CTek-laderen og til pluggen i båten ("Comfort Indicator Panel", der det så går kabel videre til selve batteriet), men den har aldri skapt problemer før.