Jump to content

Vedlikeholdslading på 13V - er det feil på denne CTek-laderen?


Mastiff

Recommended Posts

Dette forstår jeg ikke helt. Jeg har to batterier i båten, med skillerelé. Laderen er en CTEK MXS10, altså ti ampere. Den burde ikke ha noen problemer med å dra vedlikeholdslading på de to blysyrebatteriene med de foreskrevne 13,8V, ett fritidsbattteri og ett startbatteri, begge Banner 100 AH av god kvalitet. Jeg har prøvd på både vanlig stilling (blysyrebateri) og AGM-stilling, men den vanlige gir enda mindre trøkk. Sånn ser ladekurven det siste døgnet ut:

 

bilde.png.fac7d08483b6ed727523d7a293c67388.png

 

Dette er hentet fra det bakre batteriet, med en ESP32 med voltmeter, som sender til båtens Pi med Home Assistant. Den stemmer godt med de tre andre, digitale voltmeterne jeg har i båten. Hoppet opp til 14.7 er da jeg startet motoren og kjørte tilbake fra byen i går kveld. Da hadde den ligget ved elva i Bryggegata i Mandal fra ni om morgenen til halv sju om kvelden, med full flaggføring. :giggle: Batteriet mistet svært lite spenning på det, så hvilespenningen er det nok ikke noe å si på. Så kom jeg ut til brygga på hytta og stoppet motoren. SPenningsfallet er når jeg først kjører opp motorheisen og så tilter opp motoren, da er den nede i 12,47 volt, men bare i et drøyt minut med belastning uten lading. Så koblet til CTeken og den ladet opp til 13,78 volt klokka 00.38, før ladespenningen falt som en stein i løpet av en time og stabiliserte seg på 13 volt. Vedlikeholdsladingen til CTek skal vel ikke gi seg sånne utslag?

 

Her er et bilde over lengre tid. Jeg tror forskjellen den 11. mai, da det gikk over til en nokså jevn kurve til en med masse små topper er da jeg prøvde å slå over på AGM istedenfor vanlig batteri fordi jeg syntes det viste for lite.

 

bilde.png.cf4b59d20969d12eb61d6b7058beb1ca.png

 

Jeg har sett høyere tall før når jeg har vært nede i båten, på de innebygde voltmeterne, men jeg har ikke fulgt det så nøye. Jeg byttet ut et ødelagt Banner startbatteri i hekken på senvinteren etter et par uhell som gjorde at det var helt nedtappet. Da tok jeg det fra baugen og kjøpte det forbruksbatteriet som sitter der nå istedenfor (det var to startbatterier før). Det foran forsyner nemlig stereoanlegg, teinehaler, lensepumpe, Pi, ESP-er (unntatt den i hekken) og diverse sånt dill. Dermed passer forbruksbatteri bedre til å ha framme. Kan den lave ladespeningen ha noe å gjøre med at ladeprofilen på et startbatteri og et forbruksbatteri er forskjellig? Begge er som sagt Banner 100 ah, og begge er standard blysyre. Jeg kan selvsagt også ha gjort noe annet feil i samme slengen. Det er en 4-5 m lang skjøt fra 12V ut på CTek-laderen og til pluggen i båten ("Comfort Indicator Panel", der det så går kabel videre til selve batteriet), men den har aldri skapt problemer før.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Om du ser i manualen for lader så skulle den vel gått til 14.4/14.7V avg av programvalg, deretter til 13.6V float. Parallellforskyver du kurvene dine litt så stemmer det bra. Jeg ville ikke bekymret meg før jeg hadde målt med multimeter. ADC på ESP32 er ikke all verden og bør kalibreres på topp/bunn av måleområdet for å bli noenlunde riktig. Antar du har brukt en spenningsdeler for å få innspenning til ESP32 mellom 0-3.3V. Resistorene i seg seg har som regel 5% avvik så bare det i seg selv kan gi en del feil.

 

 

41F7A8B5-C37C-46F6-AD09-36D74848B60C.png

Link to post

Nå er jeg litt usikker på hva du mener med ADC på ESP32, men jeg bruker en INA219 til å måle volten med, koblet direkte på hovedkabelen fra batteriet. Er det det du mener?

 

Edit: Og den viser jo nøyaktig 14.7 når dynamoen på Suzukien lader, og det samme viser voltmeterne i båten. Jeg tror de viser det samme som ESP-en nå  også.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Ah, tenkte du benyttet intern ADC i ESP. Ina bør nok også kalibreres da. Men referansen med dynamo ødelegger jo uansett teorien min. Lange kabler er ofte døden for intern sensing i lader (fordi spenningsfall varierer). Kan du enkelt kople den direkte på batteriet der du måler spenningen og gjøre en test?

Link to post

Det kan jeg prøve i morgen, ja. Det er bare litt merkelig at det er blitt sånn nå, når det ikke var sånn de to første årene jeg brukte laderen. Men jeg skal finne fram den korte kabelen med batteriklypene i morgen tidlig og tusle ned til brygga for å koble det opp. Jeg har brukt en 4 mm2 kabel til å skjøte kabelen til laderen for å få minst mulig spenningstap, den skjøtekabelen man får kjøpt til den virket for tynn for meg. Tipper den var 1,5 mm2.

Link to post

@Fantino Jeg var nede nå. Det trengs visst en gjennomgang av kabler og koblinger, ja. Jeg brukte klemmene som følger med og koblet dem inn på samme sted som overgangen fra Comfort Indicator Panel kom inn. Når det gjelder ESP-en, så viser den rundt 0,03 forskjellig fra Biltema-multimeteret mitt, og digitalvoltmeteret på dashbordet er 0,1 feil. Men der er det et par meter 16 mm2 kabel (både jord og pluss) fra batteri til dashbord, og en halvmeter 2,5 mm2 kabel fra det punktet til selve voltmeteret. Jeg vet ikke om det kan gi noe spenningsfall. Men, iallfall, jeg så at temperatursensoren til laderen hadde falt ut, da spratt den opp med rundt 0,5 volt, deter første hopp. Så kjørte jeg tilten litt så jeg skulle se hvor fort spenningen steg igjen, det er først rundt 9:13, der den går opp til 13,6 igjen. Og så både rundt 9:23, før jeg koblet om klemmene, det er det andre fallet. Og så kommer plutselig normalspenningen på 14,9 dundrende inn. Den viser 14,92 på ESP-en. Altså blir det en titt på hvor feilen ligger. Jeg skal koble fra klemmene til den Comfort Panel indicator-greia senere (uten skjøtekabelen), jeg har mest mistanke til den, siden det er litt elektronikk inni den. Men det blir når det slutter å regne, jeg liker å ha vannet på utsiden av båten, ikke inni...

 

bilde.png.ec2e4c0fb502f0728e83adc46dbd5527.png

 

 

 

@bmwmaxi Nei, dette er målt på startbatterisiden av skillereleet (ikke trafo), som er det bakre batteriet, og det er også på den siden laderen sitter. Først når spenningen fra batteriet bak og fram til releet går opp i 13,3V, åpnes det for lading av fritidsbatteriet. Og så lukkes det når det går under 12,8. Så det som var før jeg koblet om, var ikke langt fra å stoppe ladingen av batteriet framme.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Genialt med logging av spenningen! Fjerner litt av gjettingen. Og med lader satt på vanlig program og temp føler aktiv så blir gjerne spenningen ca der den skal være også. Er uansett utfordrende med lange ledningsstrekk fra lader til batteri når laderen ikke har separat sense har jeg erfart. Om du må gjøre et valg for å få det rett så er kanskje nært forbruksbatteriet riktigere? (enn start, da det ikke bør ha strømtrekk når motor ikke går mener jeg).

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...