Mastiff
@Fantino Jeg var nede nå. Det trengs visst en gjennomgang av kabler og koblinger, ja. Jeg brukte klemmene som følger med og koblet dem inn på samme sted som overgangen fra Comfort Indicator Panel kom inn. Når det gjelder ESP-en, så viser den rundt 0,03 forskjellig fra Biltema-multimeteret mitt, og digitalvoltmeteret på dashbordet er 0,1 feil. Men der er det et par meter 16 mm2 kabel (både jord og pluss) fra batteri til dashbord, og en halvmeter 2,5 mm2 kabel fra det punktet til selve voltmeteret. Jeg vet ikke om det kan gi noe spenningsfall. Men, iallfall, jeg så at temperatursensoren til laderen hadde falt ut, da spratt den opp med rundt 0,5 volt, deter første hopp. Så kjørte jeg tilten litt så jeg skulle se hvor fort spenningen steg igjen, det er først rundt 9:13, der den går opp til 13,6 igjen. Og så både rundt 9:23, før jeg koblet om klemmene, det er det andre fallet. Og så kommer plutselig normalspenningen på 14,9 dundrende inn. Den viser 14,92 på ESP-en. Altså blir det en titt på hvor feilen ligger. Jeg skal koble fra klemmene til den Comfort Panel indicator-greia senere (uten skjøtekabelen), jeg har mest mistanke til den, siden det er litt elektronikk inni den. Men det blir når det slutter å regne, jeg liker å ha vannet på utsiden av båten, ikke inni...
@bmwmaxi Nei, dette er målt på startbatterisiden av skillereleet (ikke trafo), som er det bakre batteriet, og det er også på den siden laderen sitter. Først når spenningen fra batteriet bak og fram til releet går opp i 13,3V, åpnes det for lading av fritidsbatteriet. Og så lukkes det når det går under 12,8. Så det som var før jeg koblet om, var ikke langt fra å stoppe ladingen av batteriet framme.