Jump to content

Volvo Penta 2003 Plutslig "døde" alt elektrisk til motoren

Henco

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg før jeg blir innlagt på psykriatiske :-)

Kjøpte meg en nydelig Maxi 33 med en VP 2003 1988 mod i fjor oppe i Trondheim,bor i Oslo så for og være sikker at jeg kom hjem trygt booka jeg verftopphold hos Selfa i Trondheim.Der fikk jeg byttet belg,en grundig overgang av motoren,innlagt nytt GPS system og en grundig riggsjekk.Gutta var MEGET proffe og hyggelig på både pris og ikke minst service.Det resulterte også at jeg fikk en trygg og god seilase hjem. MEN og det er altid et lite men når man kjøper en båt fra 1988 med orginal motor og el-opplegg.

Det startet med noen vilkårlige pip i alarmen,etter og ha nistrirra på instrumentpanelet i timesvis så la jeg merke til at batteriikonet lyste opp når pipet kom,jeg var på "hotline" med Ketil på Selfa og lurte på hva dette var flere ganger,og fikk flere ting og sjekke men fant ingenting. Alarmen kom og gikk litt vilkårlig den sommeren uten at jeg kom til kjernen av problemet.

I år føler at det ligger en "forbannelse" over skuta mi. Når den skulle flyttes fra boblehavn og over til sommerhavn så startet den ikke,jeg hadde da utført oljeskift med filter og bytting av dieselfilter.Starteren gikk men ikke noe action selv om det pippla diesel både her og der i diverse lufteskruer. 

Takket være dere her inne så fikk jeg lest meg opp på at denne motoren er litt tungstarta og friske batterier er et must.Selv om batteriet var fra 2019 så bytta jeg det ut og vips der starta motoren. Tusen takk til den som skrev hva jeg leste.

Etter en kort liten tur i havnebassenget i Oslo satte jeg nese mot havna og FAEN ta der begynte den jævla alarmen og pipe igjen.Må innrømme at jeg  da måtte ta tak i det jeg ikke er så glad i,nemlig elektronikk og ikke minst få kjøpt meg et voltmeter.Og ved og bruke dette voltmeteret fant jeg ut hva som var greia med både batterialarmen og startbatteriet mitt,det fikk rett og slett ikke lading når motoren gikk.For og være på den sikkre sia så tok jeg ut dynamoen for og få en service på denne for og være sikker på at det ikke var noen feil der. Fyrte opp igjen og alarmen gikk igjen,ned i batteribank/eletriske rom for og måle og sjekke ut mer. 

Gikk da til det drastiske skritt og kjøpte en ny "fordelingsrelè" som skal sikre strøm til startbatteriet samt lade forbruksbatterier.Fikk kobla den og ting så brått veldig lyst ut og atter en gang fikk jeg meg en tur på blåmyra,men dagen etter var pipehelvete i gang igjen. Fikk da full ladespenning 14,4 på begge forbruksbatteriene men ingenting på startbatteriet.Etter mye feilsøking tok jeg rett og slett og bytta om plass på ledningene i laderelèt på frobruksbatteriene og startbatteriet,noe som burde være uproblematisk.

Men så 16 mai jeg tenkte jeg skulle slippe bunad og dress på 17 mai var da planen og sette kurs Håøya/Oscarborg.Jeg fyrer opp skuta og den tenner lett,jeg går inn i batteribanken og måler perfekt ladestrøm på alle 3 batteriene jeg har.En nabo kommer bort og lurer på om jeg kan hjelpe han i 5 min og jeg går over i nabobåten,og da ja helt riktig alarmjævelen har meldt seg igjen.Jeg hopper over og skrur av motoren og fortsetter med og gi nabo`n en hjelpende hånd.

Når jeg kommer tilbake fyrer jeg opp skuta igjen og tar frem voltmeteret igjen og ja,bra ladestrøm men det piper. Brått ser jeg at turtelleren har slutta og funke,for og være ærlig så kobla jeg ut alarmen for den holdt på og ta livet av meg.Jeg er ikke noe glad i når ting slutter og funke så jeg skrur av motoren igjen,men når jeg kommer ned i cabinen hører jeg ikke den velkjente "duren" som jeg regner med kommer fra ferskvannspumpa ikke er det noe lys i displayet heller,det skulle lyst 3 ikoner og når jeg trykker inn startknappen er det ikke noe liv.

Jeg har målt de to store kablene som går fra batteriet inn til moteren,pluss er montert i starter andre mot blokka tror jeg men der er det 13,5v i spenning,så da kommer det strøm inn på motoren. Dro bort på LA-SA og kjøpte en ny startrelè og fikk montert den men hellet var ikke på min side. Det er helt dødt alt som har med motor og display/startknapp. Har vært inne med CRC start cleaner på kontakt bak startrelè men heller ikke dette hjalp. Begynner og misstenke at det er et brudd på en ledning et eller annet sted.

Jeg begynner snart og miste forstanden kjenner jeg,men siden jeg har fått motoren til og gå i år så føler jeg at jeg er så nær men at det er såååååååååå fjernt .

Tar imot tips,men please ikke noe "har du sjekka sikkringa?" vi er noen skritt over det :-)

Redigert av Henco (see edit history)

Har selv opplevd dårlig kontakt i noen av pinnene på den runde kontakten fra instrumentkabel der den går til bakkant av releet på toppen av motoren. Det kan resultere i noen av de symptomene du beskriver. Da virker det som om du kan ha kabelbrudd ett eller annet sted. Da er det jo bare å sette i gang og måle. Jeg regner med at du har koblingsskjema. Hvis ikke, finner du den f.eks. her: https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf. Side 26 eller 27.

Eivind

eivindch skrev 5 minutter siden:

Har selv opplevd dårlig kontakt i noen av pinnene på den runde kontakten fra instrumentkabel der den går til bakkant av releet på toppen av motoren. Det kan resultere i noen av de symptomene du beskriver. Da virker det som om du kan ha kabelbrudd ett eller annet sted. Da er det jo bare å sette i gang og måle. Jeg regner med at du har koblingsskjema. Hvis ikke, finner du den f.eks. her: https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf. Side 26 eller 27.

Eivind

Men når brått alt bare kutta ut,kan det være så detaljert da??

Et kabelbrudd et eller annet sted kan jeg nesten sette penger på

Taskeladden skrev 7 minutter siden:

har du sjekka at det er ok med "jording" fra motor til batterier? altså minus. 
Mye som kan riste seg løs når det har vært mye skruing og service. 

Det sitter en feit kabel i blokka ser det ut som,men jeg har vært inne på noe av det samme,bytta kabelklemmer på startbatteriet.

Henco skrev 2 minutter siden:

Men når brått alt bare kutta ut,kan det være så detaljert da??

Et kabelbrudd et eller annet sted kan jeg nesten sette penger på

Den pinnekabelen ,hadde det vært noen ide og bytte hele den og ikke minst er en sånn pinnekabel dyr??

Pinnekabel og kontakter kan renses. Jeg kjenner ikke 2003 men har en 2030 motor og pinnekabel ++ har gitt en del utfordringer i ny og ne. Ville gått systematisk til verks men kanskje da lurt å koble på alarmen igjen men du feilsøker?

Tror det må være dårlig kontakt et eller annet sted. 

Feilen hos deg kan være brudd på +kabel mellom starter og nøkkel. Et brudd på den gjør at du ikke får strøm til startknapp og varselpanelet. Tidvis brudd her kan også forklare alarmen og ladelyset som dukker opp under gange. Ladelys lyser fordi det da leder strøm fra 61 på dynamo og til nøkkel hvor det ikke er strøm når bruddet til nøkkel oppstår. Vi kan vel si at strømmen prøver å gå bakveien til nøkkel via ladelys når det er brudd på hovedledning . Men om dette er feilen er ikke sikkert, men et greit sted og begynne. 

Jeg hadde samme problem på en noe nyere motor, en D2-40. Batterisymbolet med tilhørende piping kom og gikk. For å ta det viktigste med en gang, jeg fant aldri ut av det ?

Jeg målte rundt over alt og byttet også EVC panelet. 

Jeg hadde solcellepaneler og kom etter hvert til at det måtte være relatert til at ladespenningen av og til lå ørlite grann over terskelverdien for alarmen. 

Jeg hadde en elektrisk fallvinsj rett ved rattet og når jeg aktiverte den så forsvant alarmen. Det tyder jo på at et lite fall i spenningen var nok til å fjerne alarmen. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Ja da har jeg kan jeg fortelle de som har interesse for detta hva som egentlig har skjedd.

Først og fremst så må jeg takke for alle råd og tips som har kommet inn og ikke minst fortelle alle at jeg er en "lekmann/fersk innen motorfaget" ,hvorfor jeg sier detta er fordi jeg nesten er litt flau over hva jeg har klart og tilnærme meg innen  Volvo Penta 2003 verdenen.

Kort oppsumert:

HELE FEILEN LÅ I EN vakuumVENTIL SOM LAKK IGJENNOM OVERSKUDDSSLANGEN :-)

Ja det var faen såååååå JÆVLA enkelt.

Det har tydeligvis kommet "drypp" fra denne ventilen helt siden jeg kasta loss fra verft i Trondheim og "dryppene" har kommet rett ned på enheten som inneholder startreleè og hele "hjernen" om du kan kalle det det helt siden jeg henta skuta. Det har som alt annet startet i det små og bare utviklet seg,det har heller ikke hjulpet av at en slik lekkasje er jævla vanskelig og finne da vannet drypper ned på en varm motor og fordamper samt at man sitter med en "tryghetsfølelse" at har båten vært på verft og fått motorservice så ,ja da er alt i orden da :-)

Igjennom Triconor oppe i Ole Devik`s vei (dette er et sted ALLE dere med elektroproblemer bør dra til) fikk jeg kontakt med en kar som heter Ole og han gikk igjennom mitt elektriske anlegg og fikk lodda og fiksa så der er vi på nett. 

ALL HONØR TIL TRICONOR I OLE DEVIK`S VEI :-)

Nå gjennstår litt arbeid på motor med og pusse litt rust og lakke over med anti-rust og farge.

Er sykt glad for alle dere "båtnerder" som meg selv som er her inne og gir gode tips og råd.

TUSEN TAKK ALLE SAMMEN,uten dere hadde jeg vært enda mer hjelpeløs i min søken om hjelp med min Volvo Penta 2003.

Føler at jeg kunne skrevet en bok om saken (hadde jeg vært influencer hadde vel det vært tilfellet) men jeg føler riktignok som en "slagen mann" men en som har lært noe.

Funker ikke hobby`n eller livsstilen din så blir livet vanskelig og leve.

Godt du fant ut av det! 

Ellers er det som tidligere påpekt viktig å feilsøke og finne feilen først og fremst, ikke bare kjøpe og skifte deler på måfå. Ingen vits i å reparere noe som allerede er i orden. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...