Jump to content

Edit History

Henco

Henco

Noen som kan hjelpe meg før jeg blir innlagt på psykriatiske :-)

 

Kjøpte meg en nydelig Maxi 33 med en VP 2003 1988 mod i fjor oppe i Trondheim,bor i Oslo så for og være sikker at jeg kom hjem trygt booka jeg verftopphold hos Selfa i Trondheim.Der fikk jeg byttet belg,en grundig overgang av motoren,innlagt nytt GPS system og en grundig riggsjekk.Gutta var MEGET proffe og hyggelig på både pris og ikke minst service.Det resulterte også at jeg fikk en trygg og god seilase hjem. MEN og det er altid et lite men når man kjøper en båt fra 1988 med orginal motor og el-opplegg.

 

Det startet med noen vilkårlige pip i alarmen,etter og ha nistrirra på instrumentpanelet i timesvis så la jeg merke til at batteriikonet lyste opp når pipet kom,jeg var på "hotline" med Ketil på Selfa og lurte på hva dette var flere ganger,og fikk flere ting og sjekke men fant ingenting. Alarmen kom og gikk litt vilkårlig den sommeren uten at jeg kom til kjernen av problemet.

 

I år føler at det ligger en "forbannelse" over skuta mi. Når den skulle flyttes fra boblehavn og over til sommerhavn så startet den ikke,jeg hadde da utført oljeskift med filter og bytting av dieselfilter.Starteren gikk men ikke noe action selv om det pippla diesel både her og der i diverse lufteskruer. 

Takket være dere her inne så fikk jeg lest meg opp på at denne motoren er litt tungstarta og friske batterier er et must.Selv om batteriet var fra 2019 så bytta jeg det ut og vips der starta motoren. Tusen takk til den som skrev hva jeg leste.

 

Etter en kort liten tur i havnebassenget i Oslo satte jeg nese mot havna og FAEN ta der begynte den jævla alarmen og pipe igjen.Må innrømme at jeg  da måtte ta tak i det jeg ikke er så glad i,nemlig elektronikk og ikke minst få kjøpt meg et voltmeter.Og ved og bruke dette voltmeteret fant jeg ut hva som var greia med både batterialarmen og startbatteriet mitt,det fikk rett og slett ikke lading når motoren gikk.For og være på den sikkre sia så tok jeg ut dynamoen for og få en service på denne for og være sikker på at det ikke var noen feil der. Fyrte opp igjen og alarmen gikk igjen,ned i batteribank/eletriske rom for og måle og sjekke ut mer. 

Gikk da til det drastiske skritt og kjøpte en ny "fordelingsrelè" som skal sikre strøm til startbatteriet samt lade forbruksbatterier.Fikk kobla den og ting så brått veldig lyst ut og atter en gang fikk jeg meg en tur på blåmyra,men dagen etter var pipehelvete i gang igjen. Fikk da full ladespenning 14,4 på begge forbruksbatteriene men ingenting på startbatteriet.Etter mye feilsøking tok jeg rett og slett og bytta om plass på ledningene i laderelèt på frobruksbatteriene og startbatteriet,noe som burde være uproblematisk.

 

Men så 16 mai jeg tenkte jeg skulle slippe bunad og dress på 17 mai var da planen og sette kurs Håøya/Oscarborg.Jeg fyrer opp skuta og den tenner lett,jeg går inn i batteribanken og måler perfekt ladestrøm på alle 3 batteriene jeg har.En nabo kommer bort og lurer på om jeg kan hjelpe han i 5 min og jeg går over i nabobåten,og da ja helt riktig alarmjævelen har meldt seg igjen.Jeg hopper over og skrur av motoren og fortsetter med og gi nabo`n en hjelpende hånd.

Når jeg kommer tilbake fyrer jeg opp skuta igjen og tar frem voltmeteret igjen og ja,bra ladestrøm men det piper. Brått ser jeg at turtelleren har slutta og funke,for og være ærlig så kobla jeg ut alarmen for den holdt på og ta livet av meg.Jeg er ikke noe glad i når ting slutter og funke så jeg skrur av motoren igjen,men når jeg kommer ned i cabinen hører jeg ikke den velkjente "duren" som jeg regner med kommer fra ferskvannspumpa ikke er det noe lys i displayet heller,det skulle lyst 3 ikoner og når jeg trykker inn startknappen er det ikke noe liv.

Jeg har målt de to store kablene som går fra batteriet inn til moteren,pluss er montert i starter andre mot blokka tror jeg men der er det 13,5v i spenning,så da kommer det strøm inn på motoren. Dro bort på LA-SA og kjøpte en ny startrelè og fikk montert den men hellet var ikke på min side. Det er helt dødt alt som har med motor og display/startknapp. Har vært inne med CRC start cleaner på kontakt bak startrelè men heller ikke dette hjalp. Begynner og misstenke at det er et brudd på en ledning et eller annet sted.

Jeg begynner snart og miste forstanden kjenner jeg,men siden jeg har fått motoren til og gå i år så føler jeg at jeg er så nær men at det er såååååååååå fjernt .

 

Tar imot tips,men please ikke noe "har du sjekka sikkringa?" vi er noen skritt over det :-)

Henco

Henco

Noen som kan hjelpe meg før jeg blir innlagt på psykriatiske :-)

 

Kjøpte meg en nydelig Maxi 33 med en VP 2003 1988 mod i fjor oppe i Trondheim,bor i Oslo så for og være sikker at jeg kom hjem trygt booka jeg verftopphold hos Selfa i Trondheim.Der fikk jeg byttet belg,en grundig overgang av motoren,innlagt nytt GPS system og en grundig riggsjekk.Gutta var MEGET proffe og hyggelig på både pris og ikke minst service.Det resulterte også at jeg fikk en trygg og god seilase hjem. MEN og det er altid et lite men når man kjøper en båt fra 1988 med orginal motor og el-opplegg.

 

Det startet med noen vilkårlige pip i alarmen,etter og ha nistrirra på instrumentpanelet i timesvis så la jeg merke til at batteriikonet lyste opp når pipet kom,jeg var på "hotline" med Ketil på Selfa og lurte på hva dette var flere ganger,og fikk flere ting og sjekke men fant ingenting. Alarmen kom og gikk litt vilkårlig den sommeren uten at jeg kom til kjernen av problemet.

 

I år føler at det ligger en "forbannelse" over skuta mi. Når den skulle flyttes fra boblehavn og over til sommerhavn så startet den ikke,jeg hadde da utført oljeskift med filter og bytting av dieselfilter.Starteren gikk men ikke noe action selv om det pippla diesel både her og der i diverse lufteskruer. 

Takket være dere her inne så fikk jeg lest meg opp på at denne motoren er litt tungstarta og friske batterier er et must.Selv om batteriet var fra 2019 så bytta jeg det ut og vips der starta motoren. Tusen takk til den som skrev hva jeg leste.

 

Etter en kort liten tur i havnebassenget i Oslo satte jeg nese mot havna og FAEN ta der begynte den jævla alarmen og pipe igjen.Må innrømme at jeg  da måtte ta tak i det jeg ikke er så glad i,nemlig elektronikk og ikke minst få kjøpt meg et voltmeter.Og ved og bruke dette voltmeteret fant jeg ut hva som var greia med både batterialarmen og startbatteriet mitt,det fikk rett og slett ikke lading når motoren gikk.For og være på den sikkre sia så tok jeg ut dynamoen for og få en service på denne for og være sikker på at det ikke var noen feil der. Fyrte opp igjen og alarmen gikk igjen,ned i batteribank/eletriske rom for og måle og sjekke ut mer. 

Gikk da til det drastiske skritt og kjøpte en ny "fordelingsrelè" som skal sikre strøm til startbatteriet samt lade forbruksbatterier.Fikk kobla den og ting så brått veldig lyst ut og atter en gang fikk jeg meg en tur på blåmyra,men dagen etter var pipehelvete i gang igjen. Fikk da full ladespenning 14,4 på begge forbruksbatteriene men ingenting på startbatteriet.Etter mye feilsøking tok jeg rett og slett og bytta om plass på ledningene i laderelèt på frobruksbatteriene og startbatteriet,noe som burde være uproblematisk.

 

Men så 16 mai jeg tenkte jeg skulle slippe bunad og dress på 17 mai var da planen og sette kurs Håøya/Oscarborg.Jeg fyrer opp skuta og den tenner lett,jeg går inn i batteribanken og måler perfekt ladestrøm på alle 3 batteriene jeg har.En nabo kommer bort og lurer på om jeg kan hjelpe han i 5 min og jeg går over i nabobåten,og da ja helt riktig alarmjævelen har meldt seg igjen.Jeg hopper over og skrur av motoren og fortsetter med og gi nabo`n en hjelpende hånd.

Når jeg kommer tilbake fyrer jeg opp skuta igjen og tar frem voltmeteret igjen og ja,bra ladestrøm men det piper. Brått ser jeg at turtelleren har slutta og funke,for og være ærlig så kobla jeg ut alarmen for den holdt på og ta livet av meg.Jeg er ikke noe glad i når ting slutter og funke så jeg skrur av motoren igjen,men når jeg kommer ned i cabinen hører jeg ikke den velkjente "duren" som jeg regner med kommer fra ferskvannspumpa ikke er det noe lys i displayet heller,det skulle lyst 3 ikoner og når jeg trykker inn startknappen er det ikke noe liv.

Jeg har målt de to store kablene som går fra batteriet inn til moteren,pluss er montert i starter andre mot blokka tror jeg men der er det 13,5v i spenning,så da kommer det strøm inn på motoren. Dro bort på LA-SA og kjøpte en ny startrelè og fikk montert den men hellet var ikke på min side. Det er helt dødt alt som har med motor og display/startknapp. Har vært inne med CRC start cleaner på kontakt bak startrelè men heller ikke dette hjalp. Begynner og misstenke at det er et brudd på en ledning et eller annet sted.

Jeg begynner snart og miste forstanden kjenner jeg,men siden jeg har fått motoren til og gå i år så føler jeg at jeg er så nær men at det er såååååååååå fjernt .

 

Tar imot tips,men please ikke noe "har du sjekka sikkringa?" vi er noen skritt over det :-)



×
×
  • Create New...