Fantino
bellen skrev 42 minutter siden:Hvorfor skal forsikringsselskapet mitt bestemme hva utstyr jeg skal ha i min båt? Har ikke sett noe spesielt i min forsikringspolise som sier hva jeg kan montere og ikke montere i min båt. Så lenge utstyret er montert i henhold til manualen og brukes i henhold til bruksanvisningen, så er det "good to go". Så klart om du monterer en atomreaktor i båten, så vil muligens forsikringsselskapet ha noen ord i laget og mulig forsikringspremien øker noe.
Tilbøyelig til å være enig. Utstyr beregnet for båt og installert _iht_ produsentens anvisninger ville jeg bekymret meg nada for. Blir i så fall opp til forsikringsselskapet å påvise mangel som førte til skade. Som påpekt av andre er vel unntaket installasjon av 220V landstrøm der en må holde tunga beint i munnen og enten bruke fagmann eller såkalt godkjente pakker, samt fast gassanlegg, og dersom det elektriske 12V anlegget bygges opp fra bunn i prosjektbåt feks så er det vel lurt å ta utg pkt i hvordan originalt opplegg er konstruert, feks gnistsikker vifte i motorrom og evt automatiske brannslukkere om båten hadde det originalt (eller en ønsker å ha det - er jo ikke dumt). Og skroggjennomføringer, doble slangeklemmer, svanehals på slanger og lufteventiler for å unngå hevertfunksjon der det er nødvendig. Brann, vanninntrengning og driftsstans pga teknisk tilstand motor eller vann/dritt i drivstoff er vel stort sett det en bør bekymre seg om. Utføres dette på samme vis som båten ble levert med som ny så burde en være innafor på alle kanter.
Ville dokumentert oppgraderingene. Bra å ha for evt videresalg, samt at forsikringsselskapene sine saksbehandlere alltid blir sykt medgjørlige når de oversvømmes med dokumentasjon 😁😈
Gassapparat som vist tidligere i tråden har pleid å være eksplisitt merket ‘ikke til bruk i båt’. Men kan være fine å ha for kaffekos på svaberget så lenge gassflaskene kan lagres fornuftig ombord (i adskilt rom med ‘drain’ til friluft fra laveste punkt, slik at evt gass vil ‘renne’ ut)