Jump to content

Hvilken ovn kan jeg bruke under vintersesongen?

Goddis77

Recommended Posts

Har montert to slike fra C.O. En i motorrommet og en under dekk. Fungerer utmerket.

På tilbud hos C.O. til 150,- (Var i allefall det for noen uker siden...)

Frostvakt 230V/200W. Liten og kompakt, egnet for drivhus, pumpehus, matkjeller etc. Justerbar termostat +5°C - +35°C. 0,5 m kabel med jordet støpsel. IP24. Leveres med veggfeste. Størr. 39x15x9,5 cm.

32-7014 198,00 stk.

Du finner den her.

I Hangarskibet bruker jeg en frostvakt fra CO i maskinrummet. En liten oljeovn i forlugaren og en liten i akterlugaren; begge på 600W. I kaldere perioder også en 1000W oljeovn i salongen. Det holdt fint sist vinter og holder nok i år også. Tørt og fint, fritt for kondens (for det aller meste i alle fall).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

I Hangarskibet bruker jeg en frostvakt fra CO i maskinrummet. En liten oljeovn i forlugaren og en liten i akterlugaren; begge på 600W. I kaldere perioder også en 1000W oljeovn i salongen. Det holdt fint sist vinter og holder nok i år også. Tørt og fint, fritt for kondens (for det aller meste i alle fall).

Tenkte litt på å bruke oljeovner, men visste ikke om disse var lur å bruke kontinuerlig i dette miljøet...

Har 2 oljeovner stående, og disse vil jo gi god varme i båten.

Hadde du dine stående på hele tiden?

Oljeovner skulle vel være perfekt? Er jo forsegla og sånt - og om de er merka for fuktig miljø så skulle det jo være greit...

Jovisst..Men termostaten og bryteren er vel ikke forseglet da... Men fuktighet er nok ikke noe problem så lenge varmen står på hele tiden, det er jo derfor ovnen er der! For å holde fuktigheten vekke altså :wink: . Bare pass på at ovnen står stabilt, sett eventuelt på støttebein! Alternativt så går det an å bruke en ribberørsovn eller en panelovn for baderom, disse tåler garantert bruk i båt!

Vet også flere som har brukt et par slike håndkletørkere for bad som dukker opp på tilbud nå og da. Disse er vel på en 70-80 watt og sprutsikre. Har faktisk en liggende på loftet som jeg kjøpte for en femtilapp en gang i tiden, kanskje den skal få seg en tur i båten i vinter? Skal ikke mye temperatur til for å få sirkulasjonen i gang..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 11 måneder senere...

Noen som har prøvd denne?

40-410_l.jpg

kjøpte den idag for å bruke i kabinen. Tror ikke det skal være fare for brann og slikt med denne. Den er jo beregnet for å være i bil etc...

Kjøpte den på Biltema for 598,- (artnr.40-410)

Har også kjøpt denne

361181_X_2006-07-04_102548_583.jpg

Fungerer som en frostvakt. Kan justeres fra 5-20 grader.

Clas Ohlson (artnr.36-1181) 219,-

Noen som har brukt noe av dette?

Redigert av Outbreak (see edit history)
Fungerer som en frostvakt. Kan justeres fra 5-20 grader.

Clas Ohlson (artnr.36-1181) 219,-

Noen som har brukt noe av dette?

Den har jeg to stykker av i båten - funker som bare det og setter inn litt ekstra når det blir skikkelig kaldt. Begge er satt til å slå inn ved 5 grader. Den ene er inne i båten, og den andre står i et rom under akterdekket hvor generator, varmtvannsbereder og sjøvannsinntakene er - anbefales!

Når det gjelder ovner har jeg to 200W frostvakter fra CO + en 500W frostvakt - også fra CO. En 200W i kabinen står konstant på for å holde litt lunk i båten. De to andre styres av temperaturføleren fra CO og slår inn når temperaturen synker under 5 grader.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...