Gudrun
Produktet som er nevnt over her virker å være i samme gate som Systemrens som finnes i de fleste båtsjapper.
https://www.maritim.no/systemrens
Har brukt det produktet en del ganger og kan love det ser fælt ut rundt eksosutløpet første minuttene etter oppstart.
Motorene jeg har brukt det på har sjøvannspumpe på motoren.
Jeg har fulgt anvisningen på embalasjen. Vel har først kjørt motoren til jeg kjenner en lunk i varmeveksleren.
Fylt en pøs med ferskvann som jeg har stappet kjølevannslangen nedi og startet motor for å suge opp. Når pøsen er tom har jeg stoppet og blandet ut flasken med Systemrens og reint vann og startet igjen. Når pøsen er tom stoppet og ventet 2 døgn.
Meget enkel bruk.
Hentet fra leverandøren:
"Saltvannskjøling:
Steng inntaksventilen. Tøm motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Systemrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut av eksosen (prosedyten må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er bygd opp). La væsken stå i 2 dager. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres. "
Mens andre igjen liker å rigge seg til med slanger, plastkar, pumpe, timer, batteri og vet ikke hva.
Alt for å ha en unnskyldning til å komme seg ut av huset..