Jump to content

Hvordan få poleringsputer til å vare lenger? Annen type/ annen teknikk?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en stor 26" som jeg polerer en gang i året, og jeg har de siste sesongene hatt en 150mm DA poleringsmaskin. Den er jeg fornøyd med. Har aldri gjort jobben så raskt og med så fint resultat. 

Men jeg bruker en del pads/ puter. De går i oppløsning. Spesielt mellom "borrelåsen " og resten av puten. 

Jeg forsøker å ikke trykke hardt, men samtidig er det litt vanskelig å vite hvilket trykk man må ha. På båt er det jo nesten bare vertikale eller ennå mer negativ skrå flater. 

Hvilke pads anbefaler du, og hvorfor?

Hvor får man kjøpt dem til best pris?

Hva bør jeg endre på av teknikk for å få dem til å vare lenger?

Hvor ofte bør man vaske dem?

Disse er det jeg bruker nå:

20220521_175854.jpg.3ca7e5347982ce12523356a8c9daeb1c.jpg

20220521_175814.jpg.ea6a833b60e5a14a8de70eed50817db6.jpg

20220521_175807.jpg.0348fb1220dd70af057efe429a66736e.jpg

20220521_175753.jpg.5595a1984c1791b3ad48bd6217e4aaa2.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

@pipe, så bare bytte puter hvert 5. minutt eksempelvis og la de kjøle seg ned, og så bruke dem igjen? Ikke vaske mellom hver gang?

Ja det er måten å gjøre det på men normalt kan du kjøre lengre en 5 min.
Noen DA maskiner lager mer varme i putene en andre da varmen i fra motoren lettere finner veien ned i bakplatta.
Har vært igjennom dyre puter til kr 3-5 hundre pr stykke  men nå bruker jeg bare Turtel Wax sine. 

De med mønster(ikke vaffel) disse er utrolige holdbare og tåler varme godt.

Merker ikke forskjell og den TW puta er helt klart den mest holdbare jeg har vært borti.

Redigert av pipe (see edit history)

@pipe, takk for godt tips med TW pads!

Hvor mange pads bruker du når du jobber kontinuerlig på en skuteside? 5 stk, og roterer på dem?

Hvor mye varme er ok i en pad? Hvor kjenner du? Kjenner du der overgangen er mellom skum og borrelåspute?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Er selv langt fra noen ekspert, men deler likevel mine erfaringer :saint:

Hvilke pads anbefaler du, og hvorfor?

Jeg har brukt Rupes sine, har fulgt med i de maskin settene jeg har kjøpt.

Om de er bedre en andre vet jeg ikke, men har vært fornøyd og fortsatt med samme merke.

Hvor får man kjøpt dem til best pris?

Ved behov for påfyll har jeg bestilt på den billigste nettsiden, sammen med polish osv. Varierer mye i pris så kan lønne seg med noen søk. Eksempelvis bilpleiekongen, Exint, garasjetid, gs bildeler, mekonomen, finn osv

Hva bør jeg endre på av teknikk for å få dem til å vare lenger?

Hadde samme problem som deg tidligere. Min nybegynner tabbe var at jeg brukte for mye polish på padden. Padden ble "tung" når den ble mettet med polish og til slutt ga limet mellom borrelås og puten etter. Ved å bruke mindre polish holder padden mye lenger og resultatene ble bedre :thumbsup:

Hvor ofte bør man vaske dem?

Vet ikke, men jeg bytter pads når de har blitt "mettet" med polish eller tilsmusset. Vasker de alltid før neste polering.

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Hvor mange pads bruker du når du jobber kontinuerlig på en skuteside? 5 stk, og roterer på dem?

Hvor mye varme er ok i en pad? Hvor kjenner du? Kjenner du der overgangen er mellom skum og borrelåspute?

Klarer meg fint med 3 stk.
Tar ett lite område av gangen så når jeg er ferdig med området så legger jeg fra meg maskinen for å tørke av.
Da blir det ett stopp på noen få minutter noe som bidrar til å holde tempen på maskinen nede.
Må legge til att det er mest fordi jeg syntes det er kjedelig å polere i lengre tid att jeg deler det opp men bi effekten er att maskinen ikke blir så varm.
Samt att jeg liker å gjøre ett område helt ferdig før jeg starter på neste.
Føler jeg da har bedre kontroll.

Hvor mye varme det blir i padet og hvor jeg kjenner er noe jeg ikke driver med da jeg polerer ett område i 3-5 min.
Så drar jeg paden av maskinen,tørker av med microfiber klut før jeg setter på ny pad.
Men det hender vel også att jeg særlig i starten ikke bytter like ofte.
Men hvis du ser på bilde av paden din ser du att ca på midten av høyden har ett felt/ring som er ødelagt struktur.
Er ett sikkert tegn på att den har vært for varm.

@pipe, takk for gode konkrete innspill!

Ja, det var derfor jeg tok bilde av den padden.  Det er ikke tvil om at jeg har lenger utholdenhet enn paddene :giggle:

Jeg stikker nok bortom Mekonomen da og kjøper disse Turte Wax paddene, hvis jeg ikke finner de vesentlig rimeligere på nett. 

Jeg husker jeg brukte kun 1 stk 3M pad med bølgemønster da jeg polerte gamlebåten med Autosol metall polish. Påførte da vann hele tiden for kjøling og fordi Autosol skal ha litt fuktighet for å ikke gå varm.

Med DA maskinen:

Jeg pleier å polere et område på ca 1 løpemeter av skroget om gangen. Jeg vil anslå at skutesiden er ca 1,3 meter høy, så ca 1-1,5 m2. Kjører da maskinen først opp og ned bortover, så liggende. Ganske sakte for det har gitt best effekt synes jeg. Bruker et high cut poleringsmiddel. 

Så kanskje jeg da bør bytte pad en gang per løpemeter?

Hvor mange erter med poleringsmiddel legger du på når du bytter en pad? 

11 hours ago, Grand Banks jr said:

Interessant.  Bruker du akkurat disse fra Biltema? Kan være interessant å prøve disse også. :yesnod:

Disse fra Biltema er faktiske eneste jeg har prøvd av microfiber-pads. Nytt av året for min del. Var fristende med en pad som kan brukes til et bredt spekter av poleringsoppgaver. Så tok nesten hele båten med disse variantene.

Jeg bruker Rupes padder. De grove kan jeg jo bruke 7-8 ganger, de fineste er det veldig lite slitasje på. aldri hadd problemer med borrelås! må ta i sikkelig for å få dem av, selv etter mange gangers vask! Jeg har mange padder så jeg kan veksle mellom rene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...