Jump to content

Suzuki 6hk 4 takt - må ha choke for å gå

Henrik Orm

Recommended Posts

Jeg har en Suzuki firetakts påhengsmotor, mener det er en sekshesters motor. Den er fire-fem år gammel og har virket fint, men da jeg skulle starte den opp forleden så gikk den bare med choke ute. Starter med en gang, men stopper når jeg skyver choken inn. Ny bensin og god gnist på plugg. Har også sjekket forgasser og har skrudd ut alle dyser, men går likevel ikke uten choke. Hva kan løsningen på problemet være.

Når gikk motoren riktig sist, og hva er gjort med motoren siden da?

Har motoren stått over vinteren uten å drenere forgasseren?

Har du sjekket om du har vann i tanken?

Er du helt sikker på at alle hull i dyser og stigerør hadde hull som var runde og pene når du så på de mot lys flate?

En 6hk 4T har uhyggelig små hull i dysene og dersom du staker de opp med noe av metall så raserer du dysene samme pokker hva en eller annen dude har fortalt deg. Bruk kun myke materialer som fiskesene, bust fra en sopekost eller malekost etc

Har du sjekket flottørhuset? Mitt var halvfullt av blå gele etter en vinter uten bruk. Skyldes nok moderne bensin med etanol. Min startet og gikk med ekstra pådrag, men ville ikke gå på tomgang. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 år senere...

Et annet alternativ om dyser / passasjer går tett er å få renset forgasser i ultralydvasker - den kommer til på steder man ikke når godt på andre måter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...