Jump to content

Hvordan smører man Bosvik rorhylse med fettkopp?

Jannmar

Recommended Posts

Jeg vet at hylsa smøres med fett fra fettkoppen, men spørsmålet er egentlig om dette gjøres etter samme rutine som Bosvik pakkboks på propellakslingen? 

Dvs. Skal man bare skru litt, og ikke for hardt, av og til, eller skal man skru mer på fettboksen på rorhylsa enn fettboksen på propellakslingen. Har propellakslingens pakkboks og rorhylsa forskjellig konstruksjon?

(På bildet er fettboksens lokk avskrudd, da jeg skal fylle med nytt fett).

IMG_5078.JPG

IMG_5077.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
index skrev for 7 timer siden:

Jeg pleier å smøre lite og skjeldent. Det er ikke mye bevegelse her, så greasen holder lenge. 

Hulda skrev for 7 timer siden:

Rorakslingen snurrer vel ikke så mange omdreiningene i året. Rorlageret mitt får et par pump (smørenippel) nesten hvert år. Slik har prosedyren vært i 22 år. Så for din del holder det vel med tre omdreininger på fettkoppen pr. 6 mnd.

Takker og bukker for svarene, og følger rådene.   :smiley:

• 1 år senere...

Puster litt liv igjen her..

Skal bytte ei trasig og rusten gammel rorhylse med ei Bosvik-hylse nå straks, og lurer på om det holder med vannfast grease, akselfett eller noe i den duren til smøring, eller om det er noe spesialgreier som skal i smørekoppen?

Siiget skrev 18 minutter siden:

Puster litt liv igjen her..

Skal bytte ei trasig og rusten gammel rorhylse med ei Bosvik-hylse nå straks, og lurer på om det holder med vannfast grease, akselfett eller noe i den duren til smøring, eller om det er noe spesialgreier som skal i smørekoppen?

Vannfast fett er rikelig ja :thumbsup:

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...