Jump to content

Raymarine autopilot med Garmin plotter


kiknutsen

Recommended Posts

Jeg har en Raymarine P70 autopilot med Acu 100 kontroller som er koblet i lag med seatalk ng nettverk. Jeg har en garmin 7412xsv plotter som jeg haret NMEA2000 nettverk til vhf og grid. Jeg har montert en backbone overgang fra seatalk til nmea, men får ikkenoe funksjoner som man kan styre fra plotter. Hadde jo drømt at jeg skulle kunne aktivere, deaktivere og stille inn kurs med grid fjernkontroller. Er det noe innstillinger jeg må aktivere på autopilot/plotter? Når jeg går inn på plotter å velger autopilot så står det bare «ingen autopilot funnet».  

393550E0-274C-43BE-B1B8-BB3235E57890.jpeg

Redigert av kiknutsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Garmin autopilot av nyeste type i båten. Denne er koblet til NMEA2000 nettverket. Jeg kan da styre den fra Garmin plotter, samt autopilot kontrollen. Men på min nye Raymarine Axiom plotter som også er koblet på NMEA2000 nettverket, så kan jeg ikke styre autopilot. Det kommer opp noe basis informasjon, men ingen mulighet for å styre/kontrollere pilot fra Raymarine. så tenker det faktisk er likt motsatt. Virker som de kjøre hvert sitt styresytem. Å dette er vel for å selge mest mulig dingser fra eget merke.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at full funksjon får man ikke, men det er flere poster her inne med samme problemstilling som har klart å få det til å snakke i lag.  (Uten at jeg finner postene nå). Derfor jeg postet denne om de som fikk det till hadde noen tips hva jeg kan gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Det skal være mulig å få basic (x-track error etc) funksjonalitet, da dette faktisk er standarisert. Jeg har samme autopilot som deg (med Acu150) og kjørte den en stund mot en gammel garmin plotter (måtte bruke NMEA0183 til 2000 overgang) og det funket. 

 

Jeg kjenner ikke plotteren din, men du har sikkert en side der du kan se oppdagede NMEA2000 noder i nettverket. Hvis du går inn der, kan du da se autopiloten din?

 

Også like viktig, hvilken FW versjon har autopiloten din? Raymarine var litt trege med å få alt på plass.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Hvis en velger å navigere til et waypoint eller starte en rute på plotteren og autopiloten settes i navigasjonsmodus fra kontrollpanelet så vil autopiloten styre til waypoint eller følge rute. Ved større kursendring må dette som oftest godkjennes på autopilot kontrollpanelet. Dette er funksjonaliteten som er tilgjengelig hvis autopilot og plotter er fra forskjellige produsenter. Hvis utstyret er koblet sammen via NMEA 2000 så eneste instilling som trengs å sette kilden for navigasjonsinformasjon (plotteren) på autopiloten. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke disse produktene, men synes det er rart det ikke virker om backbone er kablet riktig. Du har terminatorer i begge ender? Ville først og fremst sjekket kabling. Dernest sett i manualene både på hva som sendes av PGN og hva som mottas default på mottaker. Noen mottakere må du inn å sette opp for mottak av spesifikke PGN. PGN er standardiserte pakker i n2k protokollen. SeatalkNG er i praksis en standard n2k protokoll med noen proprietære PNG, men disse vil jeg tro ikke gjelder styring av autopilot. Noen enheter kan man også legge inn egne PGN på. Dernest må du se visuelt hva som skjer på n2k busen din. Plottere har ofte mulighet til å lese av trafikken, men man kan også koble på en PC via en overgang, n2k to usb, og bruke en pakkesniffer. Men jeg tror helst det er kablingen din det er noe i vegen med. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg monterte min Axiom, så kontaktet jeg faktisk både Raymarine og Garmin for å høre om garmin autopilot kunne styres fra Raymarine plotter.. Spurte også her inne om ikke jeg husker feil.

 

Det enkle å klare svar var NEI. Samme svar fra begge firma.

Så at en Raymarine autopilot skal kunne styre fra Garmin plotter, har jeg nada tro på.

 

Så siden jeg har både Garmin å Raymarine Plotter, så har jeg slått meg til ro med dette er som der er.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Nåhar jeg jo fådd denne til å navigere etter en rute. Men på hver sving i ruta då må man bekrefte med «ja» eller «nei» om man skal svinge. Er det noe innstilling at autopiloten skal svinge automatisk UTEN å spørre eller går det ikke? 

Link to post
Share on other sites

Sitat

å Simrad autopiloter er det en instilling på hvor store svinger den kan utføre uten kvittering, denne kan settes til maks 30 grader. Antar Raymarine har noe lignende. 

Raymarine har ikke denne funksjonene (har heller ikke sett det på Simrad...!)
Det er en sikkerhetsfunksjon som skal forhindre kursendring uten at skipsfører har oversikt og følger med.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Det är nog ett allmänt problem att få Raymarines "nya" autopiloter (Evolution med Seatalk NG) att fungera med plotter av andra fabrikat även när det gäller det som är "standardfunkitoner" såsom Track etc.

 

Raymarine kallar ju sitt NMEA 2000 för "Seatalk NG", kanske för att de då inte behöver uppfylla NMEA 2000-standarden till 100%. För de följer inte standarden helt.

 

Med min Raymarine EV-plotter fungerar Track och Rute med autopiloten, men med andra fabrikat (och PC-program via NMEA 0183 > N2k-gateway) fungerar den i bästa fall väldigt opålitligt men oftast "inte alls". Jag har gjort en del monitorering av N2k-meddelandena för Track och sett att Raymarines egna plotter ibland skickar något som inte stämmer med N2k-standarden. Samma sak har jag sett på OpenCPN-forum att andra också observerat.

 

Genom en plugin till OpenCPN som använder Raymarines egna meddelanden för att styra autopiloten, har jag fått sådana "enkla" standardfunktioner som Track att fungera från OpenCPN och PC. Men han som gjorde denna plugin lyckades aldrig få autopiloten att acceptera de standardiserade NMEA 2000-kommandona helt och hållet.

 

Slutsatsen är att det nog är mycket svårt att få en pålitlig Rute/Track-funktion med Raymarines AP från ett annat plotterfabrikat än Raymarine. Synd på en annars väldigt bra autopilot....

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Hvilke NMEA 2000 PGN setninger som trengs for å styre en autopilot er ingen kode å knekke, dette er kjent informasjon så dette er det bare å implementere. Det som er litt jobb er å få til kalibrering og lignende som bruker proprietære  PGN til å virke, men dette  lar seg også gjøre. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 1 time siden:

Hvilke NMEA 2000 PGN setninger som trengs for å styre en autopilot er ingen kode å knekke, dette er kjent informasjon så dette er det bare å implementere. Det som er litt jobb er å få til kalibrering og lignende som bruker proprietære  PGN til å virke, men dette  lar seg også gjøre. 

Visst är det så.

 

Problemet är dock att Raymarine inte verkar följa NMEA2000-standarden till 100% med sitt "Seatalk NG" i dessa styrmeddelanden till autopiloten.

En Raymarineplotter skickar också ett par egna PGN-nummer som inte finns med i NMEA 2000 till autopiloten lite då och då.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Ingper skrev 1 time siden:

Visst är det så.

 

Problemet är dock att Raymarine inte verkar följa NMEA2000-standarden till 100% med sitt "Seatalk NG" i dessa styrmeddelanden till autopiloten.

En Raymarineplotter skickar också ett par egna PGN-nummer som inte finns med i NMEA 2000 till autopiloten lite då och då.

Å dette gjør de garantert for å gjøre livet surt for andre, samt tjene ekstra penger.

 

 

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...