Ingper
Det är nog ett allmänt problem att få Raymarines "nya" autopiloter (Evolution med Seatalk NG) att fungera med plotter av andra fabrikat även när det gäller det som är "standardfunkitoner" såsom Track etc.
Raymarine kallar ju sitt NMEA 2000 för "Seatalk NG", kanske för att de då inte behöver uppfylla NMEA 2000-standarden till 100%. För de följer inte standarden helt.
Med min Raymarine EV-plotter fungerar Track och Rute med autopiloten, men med andra fabrikat (och PC-program via NMEA 0183 > N2k-gateway) fungerar den i bästa fall väldigt opålitligt men oftast "inte alls". Jag har gjort en del monitorering av N2k-meddelandena för Track och sett att Raymarines egna plotter ibland skickar något som inte stämmer med N2k-standarden. Samma sak har jag sett på OpenCPN-forum att andra också observerat.
Genom en plugin till OpenCPN som använder Raymarines egna meddelanden för att styra autopiloten, har jag fått sådana "enkla" standardfunktioner som Track att fungera från OpenCPN och PC. Men han som gjorde denna plugin lyckades aldrig få autopiloten att acceptera de standardiserade NMEA 2000-kommandona helt och hållet.
Slutsatsen är att det nog är mycket svårt att få en pålitlig Rute/Track-funktion med Raymarines AP från ett annat plotterfabrikat än Raymarine. Synd på en annars väldigt bra autopilot....