Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

AMelbye skrev On 24.5.2022 at 9.48:

Jeg googlet og ser at Think-motoren bruker en batteripakke på 114 volt. Hva er grunnen til at batterier fra en bil ikke kan brukes i en båt?

Vis hele sitatet  

Da var jo ikke spenningen nødvendigvis så høy som tidligere nevnt her i tråden da. 

Når det gjelder batterier som har sittet i elbil, så står man fritt til å installere dem i en båt, ingen som nekter deg det. Men vær obs på at sikkerhet og brannfare er helt annerledes på de cellene enn på de lithiumbatteriene som er beregnet til båtbruk. Med trådstarters kunnskap om strøm og spenning er jeg derfor enig med @Bårdp i å advare mot å bruke batterier fra elbil. Andre her på forumet har gjort det med suksess, men da må man virkelig vite hva man gjør.

Komodo

Komodo

AMelbye skrev On 24.5.2022 at 9.48:

Jeg googlet og ser at Think-motoren bruker en batteripakke på 114 volt. Hva er grunnen til at batterier fra en bil ikke kan brukes i en båt?

Vis hele sitatet  

Da var jo ikke spenningen nødvendigvis så høy som tidligere nevnt her i tråden da. 

Når det gjelder batterier som har sittet i elbil, så står man fritt til å installere dem i en båt, ingen som nekter deg det. Men vær obs på at sikkerhet og brannfare er helt annerledes på de cellene enn på de lithiumbatteriene som er beregnet til båtbruk. Med trådstarters kunnskap om strøm og spenning er jeg derfor enig med @bård i å advare mot å bruke batterier fra elbil. Andre her på forumet har gjort det med suksess, men da må man virkelig vite hva man gjør.

• Create New...